נחשפו כלים בלתי מאוישים ללחימה בים, באוויר וביבשה

חזי בצלאל ויצחק ניסן מציגים לראשונה את המוצרים החדשים של חברת מטאור אירוספייס ■ בין המוצרים: כלי טייס בלתי מאויש שמסוגל לשהות באוויר במשך יממה, כלי שייט וכלי רכב בלתי מאוישים וחמושים

כשנתיים לאחר שהוקמה בידי איש העסקים חזי בצלאל ומנכ"ל התעשייה האווירית לשעבר יצחק ניסןחושפת החברה הביטחונית מטאור אירוספייס קו מוצרים ראשון, ובמרכזו כלים בלתי מאוישים שמתאימים למשימות של לחימה וביטחון שוטף בים, באוויר וביבשה.

בין המוצרים: כלי טייס בלתי מאויש שמסוגל לשהות באוויר במשך יממה ולשאת מטענים יעודים (מטע"דים) במשקל של עד 150 קילוגרם - בהתאם לאופי המשימה שאליה שוגר, כלי שייט וכלי רכב בלתי מאוישים וחמושים.

לדברי המנכ"ל ויו"ר החברה, יצחק ניסן, "לחברה יש הסכמים בהיקף של יותר מ-100 מיליון דולר ואופציות לעסקאות נוספות בהיקף של עוד 150 מיליון דולר. יש לנו תוכנית אסטרטגית סדורה ואנו צופים עסקאות נוספות בהיקפים משמעותיים. בינתיים פעלנו בשקט, נמנענו מהופעה בתערוכות ומפרסום יזום ואנחנו טסים מתחת למכ"מ".

פרטים אודות העסקאות שעליהן חתמה מטאור אירוספייס בשנתיים ראשונות של פעילות - ניסן מסרב לחשוף, כמו גם פרטים אודות לקוחות החברה והשווקים שבהם היא פועלת. לפני כשנה "גלובס" חשף את פעילות החברה החדשה, ואז אמרו גורמים המקורבים לה כי היא מפנה את מוצריה בעיקר לשווקים באסיה, אפריקה ודרום אמריקה. לפחות השוק האפריקאי, כך לפי פרסומים מן העבר, לא זר למשקיע המרכזי של מטאור אירוספייס, בצלאל, שקידם בעבר עסקאות נשק ביבשת. בשיחה עם "גלובס" אמר ניסן בהתייחס להשקעתו של בצלאל כי "הוא עשה עסקה טובה והחברה כבר החזירה את היקף ההשקעה".

"צוות הנדסי מעולה"

אתר הייצור וההרכבה של מוצרי החברה הצעירה נמצא במודיעין. לדברי המנכ"ל, קו המוצרים שהיא מציגה כעת הוא פרי פיתוח של אנשיה, חלקם יוצאי חברות ביטחוניות גדולות וותיקות יותר: "יש לנו צוות הנדסי מעולה שגייסנו לשורותינו בזמן שהחברה יצאה לדרך", אמר. את המערכות הנלוות, הנישאות על הכלים הבלתי מאוישים שלה מטאור אירוספייס רוכשת מחברות אחרות שפעילות בתחומים הביטחוניים והאזרחיים.

בין המוצרים שמטאור אירוספייס חשפה בימים האחרונים, גם כלי שייט בלתי מאויש שלדברי ניסן פותח במיוחד למשימות הגנה ימיות. מדובר בכלי שייט באורך של 13 מטר ובמשקל של כ-8 טון. המהירות המרבית שלו היא 65 קשר "מהירות גבוהה מאוד, הכלי פשוט 'מרחף' מעל המים", כפי שמתאר מנכ"ל החברה. כלי השייט מסוגל לשהות בים באופן אוטונומי במשך יותר מ-20 יום.

למשימות יבשתיות, כמו סיוע לכוחות רגלים, מטאור אירוספייס מציגה גם רכב בלתי מאויש (כרב"מ) ששוקל כ-4.5 טון ומסוגל לשאת מטען של כ-1 טון. בחברה אומרים כי הכלי החדש, שלו שישה גלגלים מתאפיין ביכולת עבירות גבוהה בתנאי שטח קשים, והוא מצויד במערכת הנעה חשמלית היברידית מתקדמת: "לרכב הזה יש יכולות נסיעה אוטונומיות לפי נקודות ציון שונות, תוך זיהוי ועקיפת מכשולים בנתיבו. הוא מתאים למשימות מגוונות, ממשימות פטרול חמושות, משימות תצפית וסיוע אש ועד למשימות של העברה ושינוע של אספקה לכוחות הלוחמים בשטח ואפילו חילוץ של פצועים משדה קרב - תחת אש", מספר ניסן.

עד לפני כארבע שנים כיהן ניסן בתפקיד מנכ"ל התע"א, וזאת אחרי 30 שנות פעילות בתפקידים בכירים בחברה. אחת העסקאות המרכזיות שלו בחברה, שאותה הוא סיכם ימים אחדים לפני שסיים כהונה בת שש שנים בתפקיד המנכ"ל, נעשתה עם משרד ההגנה ההודי מסביב להשתתפותו בתוכנית הפיתוח של מערכת ההגנה המתקדמת המבוססת על הטיל "ברק 8". היקף "מגה העסקה" הוערך בכ-1.8 מיליארד דולר. באחרונה הושלמה סדרת ניסויי יירוט בטיל החדש, שנעשתה בישראל ובהודו: "המפתחות להצלחה לא השתנו", אומר ניסן מתפקידו כמנכ"ל של החברה הביטחונית הצעירה: "חדשנות, יוזמה, תעוזה וזריזות הם עקרונות שהובלתי בתעשייה האווירית וזו דרכי גם היום, במטאור אירוספייס".

אודות המשבר שפוקד בשנים האחרונות את התעשייה האווירית, עד לכדי מו"מ שנפתח בשבועיים האחרונים בין הנהלת החברה לבין ארגון העובדים שלה לגיבוש תוכנית הבראה מקיפה שעשויה לכלול פרישה מרצון של כ-1,000 מתוך כ-17,000 עובדים - ניסן מסרב להתייחס. עם זאת מקורביו הזכירו השבוע כי עם פרישתו משורותיה, היו לחברה הזמנות חתומות בהיקף כ-10 מיליארד דולר.

קל זה לא יהיה

11 חברות ביטחוניות מישראל משתתפות בתערוכת האירוספייס בסינגפור שנפתחה שלשום, ונחשבת לאחת התערוכות הביטחוניות היוקרתיות בעולם. גם בכירי משרד הביטחון, בהם המנכ"ל, האלוף (במיל') דן הראל וראש האגף ליצוא ביטחוני (סיב"ט) מישל בן ברוך באו לסינגפור - כשהם מעודדים קצת יותר מהנתונים המתגבשים אודות היקף היצוא הביטחוני של החברות הישראליות בשנת 2015. לדברי בן ברוך, נתונים סופיים יתגבשו רק בעוד כחודש, אך כפי שמסתמן, התחזיות הקודרות שדיברו על שפל של עשור ביצוא הביטחוני - התבדו: עסקאות שהתאפשרו ברבעון האחרון של 2015 - אפשרו לסיים את השנה באופן סביר בהרבה מהתחזיות שדיברו על יצוא ביטחוני שהיקפו כ-4.5 מיליארד דולר "בלבד" לעומת 5.6 מיליארד דולר בשנת 2014.

על פי המסתמן, היקף היצוא הביטחוני לא ירד מרף של 5 מיליארד דולר, ועדיין - בסיב"ט לא מקלים ראש בתנאי השוק הקשים. הנתונים המסתמנים מתקבלים בקרב ראשי החברות הביטחוניות באנחת רווחה, אך הם יודעים שגם ב-2016 - קל זה לא יהיה.