הטכנולוגיה בשירות בע"ח: רובוט שמאלף כלב ואוסף גללים

"הפרויקטים המשעשעים" בהאקתון לפיתוח טכנולוגיות לבעלי חיים שנערך בת"א

האקתון שמוקדש כולו לפיתוח פתרונות טכנולוגיים לבעלי חיים נערך בסוף השבוע בקמפוס גוגל בתל-אביב. את Geekcon Pets ארגנה תנועת המייקרים היצירתית Geekcon. שמרית טל, מתנדבת בעמותה וממובילות הפרויקט, הסבירה כי במפגש הקודם של העמותה עלתה תלונה שאי אפשר להביא כלבים למפגשים.

"זה מה שהעלה את הרעיון להקדיש להם את המפגש הבא", היא אמרה. "אנחנו עמותה שמובילה את תנועת המייקרים בישראל. זו קהילה של אנשים שאוהבים לבנות דברים ולשחק עם טכנולוגיות. יש כאן יזמים, אנשי טכנולוגיה, סטארט-אפיסטים ומעצבים. פעם אמרו לי שכשמייקר חושב על פרויקט הוא בכלל לא שואל למה, אלא רק איך עושים את זה", היא מסבירה.

בין הפרויקטים שהוצגו באירוע: Pet Detective - מנוע חיפוש למודעות אודות כלבים שאבדו ונמצאו, אשר יעלה בהמשך כאתר אינטרנט; - Popbot רובוט האוסף את צרכי הכלב; Pavlomatic - מאלף אוטומטי הנותן פקודות לכלב ומתגמל אותו, גם כאשר בעליו אינו בבית, ו-Lifedogger, המתעד ברשת החברתית רגעים בחייו של הכלב באמצעות מצלמה.

"היו שם פרויקטים משעשעים", מודה טל, "חשבנו למשל על איך אפשר להשתיק ולהנמיך את קול הנביחה של הכלב, ובסופו של דבר זה נעשה באמצעות טכנולוגיות 'וויס רידקשן'. פרויקט אחר תירגם את הנביחות של הכלב למילים של ממש. המפתחים ניסו לתרגם את משמעות הנביחה למילים באמצעות זיהוי התדר שלה, והיה גם פרויקט, 'הלן קולר' של צעירים בני 14, המסייע לכלבים עיוורים באמצעות קסדה בעלת סנסור המודד מרחק אשר מתריעה עם רטט וצליל המותאם לכלבים. עם הזמן הכלב לומד להכיר את הצליל, מתרגל אליו ומזהה את הקיר".

- מעבר לרעיונות יצירתיים, יצאתם עם מוצר של ממש?

"ישבנו 36 שעות רצוף. מהאקתון יוצאים בדרך-כלל רק עם אב-טיפוס ורעיון, המטרה היא בכל מקרה ליצור".

- כל הפיתוחים מטיבים עם כלבים?

"אף כלב לא סבל בתהליך".

נציין כי ההאקתונים של Geekcon מבוססים על רוח היזמות וההתנדבות של המשתתפים. התנועה מוקדשת לקידום יצירתיות וחשיבה מקורית "מחוץ לקופסה". אירוע זה הוא אחד מחמישה אירועים מרכזיים אותם מקיימת העמותה במהלך השנה.

"כשאני רוצה היום לבנות משהו, אין לי בעיה", אומרת טל, "אני רק חושבת למי מהחברים כדאי להתקשר. ברור לי שכולם יקפצו על המציאה וירצו לעזור. הרעיון הוא להפוך את הטכנולוגיה לכיף, ולא בהכרח למשהו שיתקיים במציאות".