בעקבות תחקיר המזון: פשיטה על "שרונה מרקט" בת"א

פקחי משרד הבריאות הגיעו לשוק האוכל "שרונה מרקט" וערכו בדיקות נרחבות של התנאים הסניטריים בדוכנים ■ אתמול פורסם בחדשות 2 כי בכמה בתי עסק במתחם נמכר מזון שאינו ראוי למאכל אדם‎

שרונה מרקט / צילום: מהוידאו
שרונה מרקט / צילום: מהוידאו

בחלק מדוכני המזון בשוק האוכל הפופולרי "שרונה מרקט", שנפתח רק לאחרונה בעלות גדולה, נמצאת כמות גדולה של חיידקים, עובש וקוליפורמים - כך עולה מתחקיר חדשות 2 ששודר אמש (ב') במהדורה המרכזית. הבוקר (ג'), בעקבות הממצאים המדאיגים, הגיעו פקחי משרד הבריאות על-מנת לאסוף ממצאים ולבדוק את תנאי הטיפול במזון במספר דוכנים הנמצאים במתחם.

פקחים ממחוז תל-אביב של משרד הבריאות החלו לערוך בדיקות נרחבות של חלק מדוכני המזון והתנאים הסניטריים ואספו דגימות מעבדה ממספר דוכנים.

בתחקיר ששודר אמש במהדורה המרכזית נדגמו 9 דוכני מזון בשרונה מרקט: כריך אמריקאי ב"שווארמה שגב" של השף שגב משה, סלף עוף עם מלפפונים ואצות מ"ראמן בר" של השף ישראל אהרוני, המבורגר ב"מיט בר", מנת יאם טואה ב"טייגר לילי", רול סלמון אבוקדו עם בצל ב"זה סושי", מיץ גזר ומנגו לאגי מ"מיצי בשוק", כריך אבוקדו, קרואסון שקדים וקרואסון שוקולד ב"לה פרינה", בקלאווה וכנאפה ב"ממתקי נצרת" וקינוחים מ"פושון".

המנות נשלחו לבדיקות מיקרוביאליות במעבדת המזון במכללה האקדמית בתל-חי. ההמבורגר של "מיט בר" עבר את הבדיקה בהצלחה, וכך גם הכריך והקרואסונים מ"לה פרינה". גם משקה המנגו לאסי של "מיצי בשוק" נמצא נקי מחיידקים, וכך גם קרואסון החמאה ואקלר התות מ"פושון".

חריגות בבדיקת נבגים:

בכריך האמריקאי של "שווארמה שגב" נמצאו 4,000 נבגים שהבשילו במעבדה לעובשים, בעוד התקן עומד על 100. במקרון הווניל של מאפיית היוקרה "פושון" מצאנו 5,000 נבגים, ובבקלאווה ובכנאפה של "ממתקי נצרת" נמצאו 9,000 נבגים - פי 90 מהתקן.

"בנבגים עצמם אין סכנה, יש סכנה בעובשים", הבהיר ד"ר מאיר שליסל מהמכללה האקדמית תל-חי. "אם מזון נצרך ביום שבו מכינים אותו, זה לא עלול לגרום למחלה, אבל אם המזון הזה נשאר יומיים-שלושה, עלולים להתפתח העובשים האלה שמפרישים רעלנים. הרעלנים האלה לטווח ארוך יכולים לגרום למקרים של סרטן או פגיעות כאלה ואחרות".

חריגות בבדיקת חיידקי סטפילוקוק:

במנת היאם טואה של מסעדת "טייגר לילי" נמצאו 500 חיידקים. גם פה התקן עומד על 100. בסלט העוף של אהרוני נמצאו 1,500 חיידקים, ברול של "זה סושי" מצאנו 4,000 חיידקים, ובכנאפה ובבקלאווה של "ממתקי נצרת" נמצאו לא פחות מ-80 אלף חיידקים - פי 800 מהתקן.

"אלה חיידקים שנקראים סטפילוקוקים אאוראוס", הסביר ד"ר שליסל. "הם נמצאים על האדם באופן טבעי ויכולים להגיע למזון אם לעובד המטבח יש ידיים מזוהמות בפצעים דלקתיים, או לחילופין אם הוא מתעטש או לא הולך עם כובע. כאשר חיידק כזה נכנס למערכת העיכול, הוא עלול לגרום לדלקות מעיים".

חריגות בבדיקת קוליפורמים:

מנת הבקלאווה והכנאפה של "ממתקי נצרת" הכילה 7,000 קוליפורמים. התקן - רק 100. הכמות הגבוהה ביותר נמצאה במיץ הגזר של "מיצי בשוק" - 10,000 קוליפורמים.

"כמות קוליפורמים מעל התקן מעידה שהמזון מקולקל, שהוא לא נעשה או לא נשמר בתנאים נאותים", אמר גיא שלמון, דיאטן ופיזיולוג, מדע התזונה, המכללה האקדמית תל-חי. "זה אומר שהמקום לא נהג בתנאים ההיגייניים והסניטריים הנאותים".

חריגות בבדיקת חיידקי אי-קולי צואתיים:

במיץ הגזר של "מיצי בשוק" מצאנו 5,000 חיידקים צואתיים, ובבקלאווה וכנאפה של "ממתקי נצרת" נמצאו 3,000 חיידקים צואתיים. התקן - 0. "חיידקים כאלה יכולים להגיע למזון ממי קולחין או מחוסר היגיינה", הדגיש שלמון.

מדובר כמובן בבדיקה מדגמית: יש עוד עשרות דוכנים ב"שרונה מרקט" שלא בדקנו ומאות מנות שלא דגמנו, ובכלל לא בטוח שלמתחם היוקרתי יש קשר לתוצאות - הרי מדובר בסניפים של מסעדות ידועות מרחבי הארץ. אבל עדיין, רק שני דוכני אוכל נמצאו תקינים לחלוטין, ושתי מנות נמצאו פשוט לא ראויות למאכל אדם.

מ"שרונה מרקט" נמסר אתמול בתגובה: "הופתענו מהממצאים שעלו בבדיקת חלק מהעסקים במתחם, ובכוונתנו ללמוד אותם לעומק. המתחם נמצא תחת פיקוח שוטף של משרד הבריאות ועומד בכל התקנים הנוגעים לממכר מזון. ככל שיובאו לידיעתנו ליקויים, אנו נפעל בהתאם מול בתי העסק".

תגובות הדוכנים המוזכרים בכתבה

מהשף ישראל אהרוני נמסר בתגובה: "רמת ההיגיינה בדוכן 'הירו ראמן בר' גבוהה מאוד, הסחורה מגיעה מדי יום טרייה, והכול תמיד מאוד נקי ומסודר. אנו מקפידים לערוך בדיקות מעבדה ותקינה, גם כבקרה עצמית וגם על-ידי חברה חיצונית מדי חודש. יחד עם זאת, אנו לוקחים את המקרה לתשומת-ליבנו, ונבדוק לעומק את הממצאים על-מנת לטפל בהם מיידית ולתקנם".

מהשף שגב משה נמסר בתגובה: "מבין מרכיבי הכריך שלנו, רק הלחמנייה שמסופקת ממאפייה חיצונית בתל-אביב עשויה להיות מקור לעובש. ייתכן כי הלחמנייה שנבדקה העלתה עובש כאשר עשתה אתכם את דרכה למעבדות הממוקמות בתל-חי שבצפון. אני מתייחס ברצינות רבה לבדיקתכם, שכן אני מתייחס גם לשווארמה ב'שרונה מרקט' כמו בבית-מרקחת".

מ"פושון" נמסר בתגובה: "אנו מקפידים הקפדה יתרה על איכות המוצרים ואף נעזרים בשירותיה של חברת ייעוץ תברואתי העורכת ביקורות פתע מקיפות למוצרינו. עם זאת, הנושא ייבדק לעומקו ונפעל על-מנת להבטיח ללקוחותינו את המוצר הטוב ביותר".

מ"ממתקי נצרת" נמסר בתגובה: "אנו מקפידים על סטנדרטים ואיכות ברמה הגבוהה ביותר, וכנדרש על-פי תקנות משרד הבריאות, אם נתגלתה תקלה נקודתית, אנו מתייחסים לכך בחומרה רבה, ועם קבלת הממצאים נפעל לטיפול מיידי בליקויים".

מחברת "מיצי בשוק" נמסר בתגובה: "כל הירקות עוברים קילוף וחיטוי ברמה הגבוהה ביותר על-פי דרישת משרד הבריאות. איננו יודעים באיזה אופן נלקחו הירקות לבדיקה, יכול להיות שבתהליך ההעברה למעבדה המיץ לא היה בטמפרטורה המתאימה. כמו כן, נבדוק בשנית מיצים שלנו".

מ"זה סושי" נמסר בתגובה: "ספקי הדגים שלנו עוברים בדיקה של משרד הבריאות מדי יום. כמו כן, אנו מבצעים בדיקות בטיחות מזון פרטיות מדי חודש. אנו מופתעים מתוצאות הבדיקה בסניף, וכמובן נלמד את הנתונים לעומקם ונפעל באופן מיידי כדי לעמוד בסטנדרט הגבוה ביותר".

מ"טייגר לילי" נמסר בתגובה: "אנו מקפידים באופן קבוע ודקדקני על איכות מרכיבי המנות עמם אנו עובדים, ההיגיינה וניקיון המטבח. אנו פועלים באופן קבוע על-פי דרישות משרד הבריאות ועומדים כמובן בכל תקניו. כמובן שנבחן כעת את הדברים כדי לבדוק כיצד ייתכנו הממצאים הללו".