שירצקי מוותר על ת"א - והבורסה תאבד עוד חברה ותיקה

אייל שירצקי, מנכ"ל איתוראן, הנסחרת בשווי של כ-1.5 מיליארד שקל: "החזון ומנועי הצמיחה שלנו נמצאים כולם בחו"ל, אין לנו דבר נגד הבורסה בת"א"

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

דירקטוריון חברת איתוראן  הנחית היום מהלומה נוספת על ראשי הבורסה בת"א, כאשר החליט למחוק את המניה מהמסחר בבורסה, ולהמשיך את המסחר בה רק בבורסת נאסד"ק. זאת, לאחר שלאחרונה הודיעה גם יצרנית המזון אסם, כי מניותיה צפויות להימחק מהמסחר בבורסה בהצעת רכש של בעלת השליטה בה, חברת המזון הבינלאומית נסטלה. מדובר בהמשך המגמה המדאיגה מאוד את קברניטי הבורסה, שבמסגרתה ב-15 השנים האחרונות נמחקו מהמסחר בה 485 חברות, ומספר החברות הנסחרות בה קטן בכ-30%.

איתוראן, שבשליטת איש העסקים איזי שירצקי (המשמש כנשיא החברה), מספקת שירותים לסביבת הרכב, ובהם שירותי איתור והשבה של כלי רכב גנובים וניהול ציי רכב. החברה הונפקה לראשונה בבורסת ת"א בשנת 1998. בספטמבר 2015 ביצעה החברה הנפקת מניות נוספת, הפעם בבורסת נאסד"ק שבניו יורק, ומאז נסחרו מניותיה בשתי הבורסות במקביל. איתוראן נסחרת במדד ת"א 100 לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל. מניית החברה צנחה היום בכ-10%.

מחיקת מניותיה של החברה מהמסחר בת"א תתרחש בעוד כשלושה חודשים, כחלק ממהלך שיאפשר לה, לדבריה, לציית רק לסט אחד של כללים רגולטוריים, לצמצם עלויות תפעול ולהגביר את מיקוד ההנהלה בעסקי החברה.

"לאורך השנים הפכה איתוראן לחברה בינלאומית, ואנחנו חושבים שאיחוד המסחר במניות החברה לבורסה גלובלית אחת, שבה נסחרות גם המתחרות שלנו, ישפר את המסחר ויגדיל את הערך לבעלי המניות", ציין אייל שירצקי, מנכ"ל משותף באיתוראן (לצד אחיו ניר).

שירצקי הסביר, כי ההחלטה להימחק מהמסחר בת"א נבעה משיקולים של טובת החברה. "החלטנו שנכון יותר להיסחר בבורסה אחת, ובגלל שהפעילות שלנו, החזון ומנועי הצמיחה שלנו נמצאים כולם בחו"ל, בחרנו להימחק מת"א ולהעדיף את המסחר בנאסד"ק. זאת היתה בחירה מאוד קרה, ואין לנו שום דבר נגד הבורסה בישראל, מנהליה והמשקיעים המקומיים. אנחנו גם מבינים שהמשקיעים הישראלים רוכשים מניות גם בחו"ל, ככה שאף אחד לא ייפגע מההחלטה", הדגיש שירצקי.

בתוך כך פרסמה היום איתוראן את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2015, ובראשן צמיחה של 1% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ל-43.8 מיליון דולר.

בשנה האחרונה גדל בסיס המנויים של איתוראן בעולם מ-817 אלף בסוף 2014 ל-948 אלף בסוף 2015, ולמרות זאת דיווחה החברה על ירידה של 3% בדמי מנוי לעומת הרבעון המקביל, בעיקר בשל התחזקות הדולר מול מטבעות הפעילות האחרים של החברה - הפזו הארגנטינאי, הריאל הברזילאי והשקל הישראלי.

את הרבעון הרביעי סיימה איתוראן עם רווח נקי של 6.2 מיליון דולר, לעומת 7 מיליון דולר ברבעון המקביל. במקביל, הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד של 6.5 מיליון דולר, ולמרות זאת, היום כאמור צנחה החברה בחדות.

מהבורסה נמסר: "אנו מצרים על החלטת איתוראן להפסיק להיסחר בבורסה, לאור יחס המחזורים המשמעותיים, שעומד על כ- 70% במסחר בתל אביב ובשים לב לכך כי הרגולציה פועלת לצמצם את העלויות העודפות לחברות דואליות ולחברות הרשומות רק בנאסד"ק כאחד.

"נדגיש כי לאורך השנים, שוק ההון הישראלי היווה מקור משמעותי לצמיחתה של החברה וגם כיום רוב משקיעיה ובעלי העניין שלה נמצאים כאן בישראל."

תוך 15 שנה כמעט 500 חברות נמחקו
 תוך 15 שנה כמעט 500 חברות נמחקו