פושעים שמתחזים למנכ"לים כבר גנבו 2 מיליארד דולר

לפי ה-FBI, הונאה שבה עבריינים מתחזים לבעלי אי-מייל של מנכ"לי חברות הפילה יותר מ-12 אלף קורבנות ברחבי העולם במשך קצת יותר משנתיים

סייבר / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סייבר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הונאה שבה עבריינים מתחזים לבעלי אי-מייל של מנכ"לי חברות עלתה לעסקים ברחבי העולם יותר מ-2 מיליארד דולר במשך קצת יותר משנתיים, לפי ה-FBI האמריקאי. הבולשת הפדרלית האמריקאית מסרה כי ההונאה הפשוטה יחסית הזו, שזכתה לכינוי "הונאת מנכ"ל", הפילה יותר מ-12 אלף קורבנות ברחבי העולם.

העבריין מחקה את חשבון המייל של מנכ"ל ונותן לעובד הוראה להעביר באמצעים אלקטרוניים כסף לחשבון בנק בחו"ל. כאשר החברה מבינה שנפלה קורבן להונאה, הכסף כבר איננו. הסכום הממוצע שנגנב כך היה 120 אלף דולר, אך היו חברות ששיגרו גם סכום של 90 מיליון דולר לחשבון בחו"ל, לפי הרשויות בארה"ב.

הדיווחים על התחזות כזו למנכ"לים הולכים ומתרבים. מאוקטובר 2013 עד אוגוסט 2015, כ-1.2 מיליארד דולר נגנבו כך ברחבי העולם, מסר ה-FBI, אך ההפסד הזה עלה ב-800 מיליון דולר בששת החודשים האחרונים. הכסף הגנוב עשה את דרכו ל-108 מדינות. "לעבריינים אין גבולות, וזו בעיה עולמית", אמר ג'יימס ברנקל, מנהל יחידת הלבנת ההון ב-FBI. "אנחנו עובדים עם משאבי החקירות הפליליות שלנו, עם משאבי הסייבר, עם החטיבות הבינלאומיות שלנו - כל הנציגים שלנו בחו"ל - ואנחנו משתפים פעולה עם שותפים זרים ברחבי העולם, כדי לנסות להתגבר על הבעיה הזו".

העלייה בדיווחים על הונאות מנכ"לים מיוחסת בחלקה לכך שחברות מגלות את ההונאה, אך היא גם משקפת את האופי הפשוט של התוכנית, שאפשר להפעיל מכל מקום בעולם. "כל מה שצריך זה מחשב", אומר ברנקל. מרבית חשבונות הבנקים שאליהם מוזרמים הכספים ממוקמים באסיה או באפריקה, שבהן קשה יותר לרשויות בארה"ב לקבל סיוע של רשויות מקומיות. ה-FBI רואה קווי דמיון בין הונאות מנכ"ל שונות, אך לא ברור אם קיימת כנופיית רמאים דומיננטית כזו. "אנחנו מנסים לאתר את דפוסי הפעולה", אמר ברנקל.ה-

FBI מייעץ לחברות להיזהר יותר עם המידע שלהן, גם אם פירוש הדבר הוא בדיקות חוזרות שעולות כסף, כמו הרמת טלפון ללשכת המנכ"ל כדי לאשר את ההוראה שלו. ההונאה הזו פוגעת בחברות גדולות וקטנות. באחרונה היו בארה"ב דיווחים על עבריינים שמנסים לגנוב עמלות סגירת עסקאות או מכירות בתים מסוכנויות נכסים. כמה חברות התבקשו על ידי עבריינים לשגר באי-מייל הצהרות מס ונתוני שכר של עובדים.

בשנה שעברה עצרה המשטרה באיטליה, בספרד ובעוד כמה מדינות באירופה יתר מ-60 חברים ברשת עבריינים לכאורה, כולל כמה אזרחים מניגריה, שהתמחו בהונאות אי-מייל שפגעו במאות אנשים בעשרות עסקים. עם זאת, רק מעט העמדות לדין נרשמו עד כה, במה שמשקף את הקושי בהוכחת עבירות סייבר בינלאומיות.