הפסד לאוצר: לא יהיה דיון נוסף ב"בג"ץ קוריצקי" על הפנסיה

בג"ץ הכריע: לגמלאים שחסכו בקרנות הפנסיה הוותיקות ועברו לשירות הציבורי מגיעה תוספת משמעותית לקצבת הזיקנה

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

הפסד צורם למשרד האוצר: בג"ץ דחה השבוע את בקשת המדינה וקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר "עמיתים" לדיון חוזר לגבי "בג"ץ קוריצקי", ובכך שם סוף פסוק לפרשה משפטית שנמשכה כ-12 שנים, ושתשפיע על אלפי גמלאים עובדי מדינה, שיקבלו תוספת ניכרת לקצבת הזיקנה שלהם, ושעלולה להשפיע לרעה על מאות אלפי עמיתים אחרים שעלולים לממן תוספות אלה.

בעקבות ההכרעה צפויים תשלומים של יותר מ-2 מיליארד שקל לגמלאים שזכאים, גם רטרואקטיבית ממועד פרישתם לגמלאות, לרצף זכויות פנסיוניות בין קרנות הפנסיה הוותיקות ועברו בהמשך לעבוד בשירות המדינה - שם היו זכאים לפנסיה תקציבית.

הכרעת בג"ץ הפכה לסופית את הכרעתו בנושא מאוקטובר האחרון.

למעשה, בג"ץ הכריע סופית כי הסכם מ-1973, המבטיח רציפות זכויות לעובדים שעברו מקרן פנסיה לפנסיה תקציבית, תקף למרות המעבר לתקנון האחיד לפני כ-13 שנים, עם הלאמת קרנות הפנסיה הוותיקות הגירעוניות והפחתת הזכויות בהן לעמיתים, לצד מתן סיוע אדיר ממדים מהמדינה ומשלם המסים למימון הקרנות. היות שהנושא לא טופל על-ידי המדינה ולא על-ידי יתר המעורבים מאז הלאמת הקרנות הגירעוניות ב-2003, ייתכן שמימון התשלום ייעשה עתה באמצעות הפחתת זכויות לכלל העמיתים בקרנות הרלבנטיות, של כ-0.5% (כמה עשרות שקלים בודדות לכל עמית, מדי חודש).

לא מן הנמנע שההיקף הכספי האמור של החלטת בג"ץ, שעשוי להיות מושת על העמיתים האחרים בקרנות הוותיקות, יהיה גבוה יותר. זאת משום שסביר שגמלאים אחרים, מהרשויות המקומיות והאוניברסיטאות, למשל, יכולים לבקש להחיל עליהם דין דומה.

"הקרנות התנערו מההסכם"

"מדובר בבשורה לאלפי גימלאים", מסבירים ראובן בוימל וניר זילברברג ממשרד הייעוץ "מעברים", תוך שהם מסבירים את בסיס הסוגיה: "בין הקרנות לבין המדינה (והגופים הנוספים) נחתם ב-1973 הסכם שלפיו עובד שצבר זכויות בקרן, ועובר לשירות המדינה, יוכל (אם יבחר) להחיל רציפות על זכויותיו הפנסיוניות, כך שיראו את כל תקופות עבודתו, הן בקרן הפנסיה הוותיקה והן בפנסיה תקציבית, כמקשה אחת, כך ששכרו הקובע לפנסיה, הן מהקרן והן מהמדינה, ייקבע על פי שכרו ערב הפרישה, דבר שיאפשר לאותו עובד לשמור על רמת חיים סבירה בפרישה".

עוד הוסיף בוימל, שסייע בייעוץ מהצד של הגמלאי קוריצקי ואחרים, כי "בעקבות הרפורמה בקרנות הפנסיה הוותיקות בשנת 2003 ('התקנון האחיד') התנערו הקרנות מההסכם האמור".

באוקטובר 2015 פסק בג"ץ בנושא, וקבע מנגנון חישוב של השכר הקובע בקרנות הפנסיה הוותיקות, בהתאם להתפתחות השכר בכל שנות הביטוח, הן בקרנות והן בגוף שממנו פרש העובד. במדינה טענו כי מדובר במהלך מורכב מדי ולא צודק, והגישו בקשה לדיון נוסף - שנדחתה עתה. לאור זאת יש לפעול עתה ליישום ההחלטה בבג"ץ.