חולדאי נגד חולדאי

מדבר על סוף עידן המכונית ומקים בתל-אביב מגרשי חניה המוניים

בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי
בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי

ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, מכריז בפורומים שונים כי "תם עידן המכונית הפרטית", ובכך ניצב עם ראשי ערים בעולם שכבר מצייתים לחזון זה, ובהן פריז, לונדון, ציריך, קופנהגן, סן פרנסיסקו, ניו-יורק, ברלין ועוד. מפתיע לפיכך לגלות שתוכנית הרחבת ביה"ח איכילוב שבה דנה החודש מועצת העיר תל-אביב, כוללת חניון ובו 520 מקומות חניה.

פרוטוקול הישיבה שבה נידון הדבר, מלמד שחברי מועצת העיר אף ביקשו שהחניון העצום יהיה בתעריף מוזל, וזה כבר ממש מוזר.

520 חניות הן 520 מכוניות כפול כמה פעמים בכל יום. חניה בשפע ובזול זו הזמנה למכוניות לבוא (אם יש חניה, למה לא?), ומתכון לפקקים, לפיח, לתאונות, ולסביבה שלא נעים ואף מסוכן לנוע בה ברגל ובכלי רכב קלים.

אם בית החולים היה בפאתי העיר, באתר שאין דרך אחרת להגיע אליו, זולת מכונית פרטית, ניחא. אלא שאיכילוב ממוקם במרכז תל-אביב, מוקף בדרכים עירוניות שבהן עוברים בתכיפות קווי אוטובוסים לכל קצוות המטרופולין, עם תחנות עצירה ואיסוף במרחק עשרות מטרים משערי בית החולים. פחות מקילומטר ממנו ניצבת תחנת רכבת ישראל שבה עוברות רכבות לכל הארץ, ולצידה מסוף אוטובוסים ארצי. לא רחוק משם יש מגרש חניה גדול למאות מכוניות, שכבר היום אפשר לחנות בו בזול, ולנסוע ממנו שתיים-שלוש תחנות באוטובוס, או לשלם 20 שקלים לנסיעה במונית עד לפתח בית החולים.

אם נקפוץ רגע לעתיד, נמצא שאיכילוב ממוקם גם בין 3 קווי רכבת קלה (האדום הירוק והסגול), ולכל אחד מהם תחנה במרחק שבין 250 ל-300 מטר ממנו.

חניה לעשירים צעירים ובריאים

נכון שיש חולים שלא יכולים לנסוע בתחבורה ציבורית, אבל חולים רבים גם לא יכולים להגיע ברכב. אם דואגים לחלשים - עניים, זקנים וילדים, הרי שגם הם לא יגיעו במכונית פרטית, כי מכוניות יש למי שבידם היכולת להחזיק בהן, בכסף ובבריאות גופנית: עשירים צעירים ובריאים. 

העניים, הילדים, הנכים והזקנים יגיעו לבית החולים בכל הדרכים האחרות. והמבקרים יכולים להגיע בדרכים אחרות, שהן נגישות, טובות וקיימות, שעוד ישתכללו כשתתקדם בניית רשת הרכבות הקלות.

התפלקות פופוליסטית או אי-הבנה מקצועית

התקנים שהיום מחייבים הקמת חניות עומדים להשתנות כך שאפשר יהיה לוותר על בנייתן באיכילוב, בגלל קרבתו לאמצעי תחבורה ציבורית המוניים. עד שהכללים החדשים ייכנסו לתוקף, אין ברירה, ובתוכניות חייבים להופיע מקומות חניה.

אם אין ברירה - אין ברירה, אבל מה גרם לאנשי מועצת העיר להכריז על החניה בחצי חינם כהישג והתקדמות גדולה?

הדבר יכול לנבוע משתי סיבות: דחף לשאת חן בעיני בעלי מכוניות, או חוסר היכרות עם אמצעי התחבורה המתוכננים והקיימים בסביבת בית החולים.

הבה נקווה שהאפשרות הראשונה נכונה, כי אם כבר מדברים שטויות, עדיף שהגורם יהיה חולשת רגע שדחפה לפופוליזם מביך, ולא לקות יסודית בתכנון עיר ושיקול דעת שגוי שמקורו בבורות מקצועית.