חגי בדש פורש מפסגות לאחר 4 שנים כמנכ"ל

בדש צפוי לעזוב בסוף השנה את בית ההשקעות לאחר כ-16 שנה ■ גורם בסביבת בית ההשקעות: "בדש יוצא לדרך עצמאית ולא הולך לגוף מוסדי אחר. הוא מראש דיבר על כך שתהיה כהונה אחת, וזה מה שיקרה"

חגי בדש / צילום: תמר מצפי
חגי בדש / צילום: תמר מצפי

רעידת אדמה בבית ההשקעות הגדול בישראל: כפי שנחשף לראשונה באתר "גלובס", קצת פחות מארבע שנים לאחר שנכנס לתפקיד מנכ"ל פסגות, ובתום כ-16 שנים בבית ההשקעות, הודיע חגי בדש על כוונתו לפרוש מתפקידו. בבית ההשקעות ציינו כי בדש עושה זאת על מנת "לצאת לדרך עצמאית חדשה".

על פי גורמים המעורים בסוגיה, בדש הודיע על כוונתו ליו"ר בית ההשקעות, ד"ר אהוד שפירא, ולבעלים, קרן אייפקס, שבראשות זהבית כהן, כבר בתחילת החודש. הוא צפוי לפרוש בפועל מתפקידו בסוף השנה הנוכחית, כדי "לאפשר הליך מסודר למציאת מחליף וביצוע חפיפה", כפי שאמר היום גורם בשוק.

במאי הקרוב יסגור בדש ארבע שנים בתפקיד, כך שאם הוא יישאר בו עד סוף 2016 הוא יפרוש מתפקידו בתום ארבע שנים וחצי. "הוא מראש דיבר על כך שימלא כהונה אחת וזה מה שיקרה", הסביר גורם בסביבת בית ההשקעות, "הוא יוצא לדרך עצמאית ולא הולך לגוף מוסדי אחר". היו"ר שפירא מסר בהודעה רשמית: "ברצוני להודות לחגי על תקופה בה הצעיד את החברה לביצועי שיא. חגי קיבל חברה שנמצאה בתקופת משבר והצליח להביא אותה, יחד עם ההנהלה והעובדים, לבית ההשקעות הגדול והמוביל בישראל".

בדש אכן ניהל את החברה היטב, ועל פי נתונים שפורסמו (מדובר בחברה פרטית) בשנה שעברה הציג פסגות תוצאות שיא. אבל לא רק בית ההשקעות נהנה מההצלחה הזאת, וגם עבור בדש - שנכנס לתפקידו בתקופה מאתגרת במיוחד, לאחר שבית ההשקעות ספג פדיונות ואיבד ממעמדו במספר תחומים - מדובר היה בכהונה משתלמת. בעבר נחשפו תנאי שכרו, ומהם עלה כי בתקופות טובות עלות השכר שלו כמנכ"ל הגיעה ליותר מ-400 אלף שקלים בחודש, אותם קיבל דרך חברת ארנק. בתפקידו הקודם, כמנכ"ל החברה הבת פסגות גמל, נהנה בדש משכר בעלות של כ-3.5 מיליון שקל בשנה.

קרן אייפקס, בהובלת זהבית כהן, המנהלת של הקרן בישראל, רכשה את השליטה בספגות לפני כחמש שנים מידי קרן יורק (שרכשה את בית ההשקעות מידי בנק לאומי בימים של יישום רפורמת בכר). כהן, שלאחרונה הגדילה את החזקתה בפסגות ל-100% לאחר שרכשה החוצה את קרן מרקסטון הכושלת, היא שאחראית להתחיל ולתכנן כבר את אסטרטגיית היציאה מההשקעה הגדולה הזו.

כפי שכבר ראינו בעבר - הן בפסגות והן בתנובה - כהן היא מנהלת דעתנית ומעורבת מאוד. בפסגות יהיה לה אתגר להציג תשואה גבוהה על ההשקעה שעשתה בנובמבר 2010, אז רכשה את השליטה בבית ההשקעות לפי שווי גבוה מאוד של 2.7 מיליארד שקל (לאחרונה רכשה את יתרת המניות לפי שווי נמוך יותר, ועל ידי כך מיצעה את שווי החברה כלפי מטה).

בדש, בן 42, גדל ברמת גן והצטרף לפסגות ב-2000. בראיון שנתן לפני כשנה ל-G של "גלובס" אמר כי "התפקיד הכי גדול ומרכזי, שהכי קירב אותי לחלום להיות מנכ"ל פסגות, היה כשרועי (ורמוס) היה מנכ"ל פסגות ומינה אותי להיות מנכ"ל הגמל. זו הייתה קפיצת מדרגה שממנה הבנתי, שאני רוצה שהקפיצה הבאה שלי תהיה לנהל את בית ההשקעות כולו".

בין פרישתו מבית ההשקעות באקורדים צורמים של ורמוס (לאחר שאייפקס רכשה את השליטה בפסגות ורצתה להשאיר מאחור את ההתדיינות מול רשות ני"ע), לבין מינויו של בדש לתפקיד היה זה רונן טוב, שהגיע מקבוצת מגדל, שזכה לעמוד בראש בית ההשקעות. זאת, בין היתר, בתקווה להרחיב את פעילותו בתחומי הביטוח והחיסכון הפנסיוני, במטרה להציף בו ערך. ואולם, קצת יותר משנה לאחר מינויו, טוב פוטר בצעד חריג ופומבי על ידי זהבית כהן, ובדש היה זה שהחליפו.

באותו ראיון ל-G הוסיף בדש כי "תוצאות החברה ב-2014 היו הכי טובות מאז שאייפקס קנו... אני מאוד נהנה פה, אני נהנה לנהל ארגונים גדולים עם מטרות אסטרטגיות גדולות, ומקווה שאוכל להמשיך לעשות את זה בשנים הקרובות, בכל מקום שלא אהיה בו".

לאורך שנותיו כמנכ"ל פסגות הוביל בדש מספר רכישות בהן "מבט תעודות סל" של מיטב (אותן נאלץ מיטב למכור כחלק מהתנאים למיזוג עם דש). בנוסף, בתקופתו של בדש - שנחשב למנהל ריכוזי ועצמאי שעובד מסביב לשעון - בית ההשקעות שב להתמקד בנושאים שבתחום המעורבות המוסדית, בין היתר בהסדר אי.די.בי, וגם בכך שהשיק את האמנה למעורבות מוסדית שעיגנה את עקרונות פסגות בכל הקשור לשילוב בין שמירה על זכויות העמיתים והשגת תשואות. בנוסף, תחת בדש הקים בית ההשקעות את "מרכז הידע של פסגות לחינוך פיננסי".

ומה קרה בפסגות בתקופתו של בדש כמנכ"ל? בתקופתו החברה רשמה גידולים יפים ושימור מעמדה המוביל. היא רשמה תוצאות טובות גם בתשואות שהיו למסלולים המרכזיים של החברה בשנה שעברה, לצד גידולים בפעילויות נלוות, כגון הפנסיה והביטוח.

בשל התשואות החיוביות שנרשמו בשווקים מאז כניסתו של בדש לתפקידו ועד סוף 2015, ובצל אתגרים הרבים שמגדירים את התקופה הזו עבור כמה מבתי ההשקעות הגדולים בשוק - בדגש על אלו שגדולים בקרנות הנאמנות, בית ההשקעות הגדול במשק הציג גידול נאה של כ-35% בהיקף הנכסים המנוהלים על ידו, מאז כניסתו של בדש לתפקיד. כך, במאי 2012 נוהלו בבית ההשקעות כ-140 מיליארד שקל, שצמחו לכ-200 מיליארד שקל לפני כשנה, ושבתחילת 2016 הסתכם בכ-190 מיליארד שקל, בעיקר בעקבות הירידות השערים בשווקי ההון.

כמו כן, בשנים הללו גדל הרווח התפעולי התזרימי (ה-EBITDA) של בית ההשקעות מכ-270 מיליון שקל בשנת 2012, לכ-390 מיליון שקל ב-2016 - "תוצאות שיא לחברה", גאים לומר בסביבת בית ההשקעות.