אושרה תביעה ייצוגית נגד חברות שהפרו את חוק הספאם

הנתבעות הן א.א. קליניקות כרמל ומנדרין אחזקות ■ בתביעה, בהיקף 20 מיליון שקל, נטען כי התקבלו מסרונים שיווקיים משתי החברות, אף שהתובעים מעולם לא היו בקשר עמן, לא מסרו את מספר הטלפון שלהם ולא נתנו את הסכמתם לקבלת הפרסומות

לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק
לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק

בית המשפט המחוזי בחיפה אישר בקשה להכרה בתביעה כייצוגית נגד שתי חברות ובעלי השליטה בהן, בשל הפרת חוק הספאם. החברות הנתבעות הן א.א. קליניקות כרמל, בעלת 7 סניפים ברחבי הארץ, ומנדרין אחזקות, רשת המונה 10 סניפים לטיפולי אסתטיקה ויופי.

חוק הספאם קובע פיצוי של עד 1,000 שקל לכל הודעה ששוגרה מבלי שהנמען אישר את קבלתה או שבית העסק התעלם מדרישת הנמען להסיר את פרטיו מרשימת התפוצה. עד כה, תביעות בנושא נידונו בבתי המשפט לתביעות קטנות, וצרכנים רבים פוצו באלפי שקלים.

אלא שנראה שהסנקציה הזו אינה מספיקה. כאשר הנושא עובר לפסים של תביעה ייצוגית, הענישה צפויה להיות כואבת יותר. התביעה, בהיקף של 20 מיליון שקל, הוגשה על-ידי 3 תובעים באמצעות עו"ד רם גורודיסקי.

התובעים טענו כי קיבלו מסרונים שיווקיים לטלפון הנייד משתי החברות, אף שלטענתם מעולם לא היו בקשר עמן, לא מסרו את מספר הטלפון שלהם ולא נתנו את הסכמתם לקבלת הפרסומות. בהיעדר אישור מפורש לקבלת פרסומים, מדובר בהפרה של החוק, הקובע כי חובת ההוכחה לקיומו של אישור כזה מוטלת על החברות.

עוד טענו התובעים כי לאחר קבלת הפרסומים ביקשו להסיר את שמם מרשימת התפוצה, אלא שכמה ימים לאחר מכן התקשרו אליהם נציגי החברות, לכאורה על רקע התעניינותם בשירות המוצע להם.

השופט ד"ר מנחם רניאל דחה את טענת החברות כי לא הן האחראיות למשלוח ההודעות, אלא ספקי הפרסומים או מחפשי הלידים שעמם עבדו. הוא קיבל את בקשת התובעים וקבע כי הקבוצה שבשמה תנוהל התביעה כוללת את הנמענים שאליהם נשלחו מסרונים והודעות מוקלטות ללא הסכמתם המפורשת בכתב ומראש.

עוד נקבע כי בשלב זה ישלמו הנתבעים לתובעים 40 אלף שקל וכן ישלמו לבא-כוחם שכר-טרחה בסך 117 אלף שקל. הגמול ושכר-הטרחה הסופיים ייקבעו בסוף ההליך.