בכיר בפד מזהיר: העלאת ריבית תפגע במערכת הבנקאית

נשיא הפדרל ריזרב באטלנטה מעריך כי לאחר יותר מעשור המערכת הבנקאית האמריקאית תיאלץ להתמודד עם שינוי באווירה המקרו כלכלית

דניס לוקהארט / צילום : רויטרס
דניס לוקהארט / צילום : רויטרס

נשיא הפדרל ריזרב באטלנטה העריך בסוף השבוע כי המערכת הבנקאית תיאלץ להתמודד עם ההשלכות של שינוי בסביבה המקרו כלכלית.

דניס לוקהארט העריך כי העלאת ריבית בארה"ב תשפיע באופן שלילי על המערכת הבנקאית האמריקאית. השינוי באווירה המקרו כלכלית, להערכת לוקהארט, תבוא לידי ביטוי בשוק הנדל"ן המסחרי שנותר בלאו הכי ברמת סיכון גבוהה יחסית לשוק הנדל"ן למגורים.

ועידת הבנקאות שנערכה בסוף השבוע באטלנטה העלתה על שולחן הדיונים את הסיכונים אליהם חשופה המערכת הבנקאית האמריקאית ובראשם עומד החשש מפני האטה כלכלית עולמית אליהם מצטרפות חששות מפני עליית מחירים בארה"ב. אלה יביאו להמשך עלייה בסביבת הריביות. בוועידת השוק הפתוח (FOMC) שהתקיימה בחודש דצמבר האחרון המליצו חלק מהחברים על העלאת ריבית בשיעור של כ-0.4% במהלך השנה הקרובה וזאת לאחר שריבית הבסיס עלתה בפעם הראשונה מזה עשור לרמה של 0.25% - 0.5%.

בחודש מארס הקרוב צפוי הפד להתכנס שוב להחליט על גובה הריבית אולם להערכת גורמים בארה"ב ההחלטה על מדיניות הריבית תהיה תלויה בנתונים שיצטברו עד לאותו המועד, כך למשל אם מרבית הנתונים יצביעו על המשך הגלישה להאטה עולמית הרי שהאפשרות להעלאת ריבית תפחת מאד בעוד אם הנתונים יצביעו על יציבות כלכלית וסביבת האינפלציה תאותת על התגברות הלחצים האינפלציוניים הרי שהסיכויים להעלאת ריבית יגברו, כך או כך מרבית המשתתפים בוועידה שנערכה בסוף השבוע הצביעו על עלייה בסיכונים של המערכת הבנקאית האמריקאית שתחייב את הפדרל ריזרב לקחת בחשבון בישיבה הקרובה.