"שרים אמרו לא לקנות דירות? בגללם הפסידו מאות אלפי שקלים"

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק: "נפל אסימון למעלה בממשלה שהאשמה העיקרית לעליית מחירי הדירות זו רק הממשלה" ■ על תוכנית מחיר למשתכן: "היא תביא דווקא לעליית מחירי הדירות אם לא ייערכו בה שינויים"

פיסגת הנדל"ן - רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ / צילום: צילום מסך
פיסגת הנדל"ן - רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ / צילום: צילום מסך

"בכל אחת מהשנים האחרונות נשמעו כלפינו אמירות חוזרות ונשנות מצד שרי האוצר והשיכון לשעבר: 'אל תקשיבו לקבלנים האינטרסנטים האלה כי מחירי הדירות יירדו'. שרים בכירים ופקידים בכירים המליצו לילדים שלהם: 'אל תקנו דירות - המחירים יירדו'. כולנו יודעים שהאמירות האלה עלו לציבור מאות אלפי שקלים". את הדברים הללו אמר היום (ד') נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, בוועידת הנדל"ן של "גלובס".

"האם זה אינטרנסטי", תהה בריק, "לבקש יציבות בלי שינויים כל שני וחמישי? לבקש מהמדינה לא לסחור בקרקעות המדינה לכל המרבה במחיר? לבקש הליכים מוסדרים לתכנון ורישוי? לבקש אישור להגדיל את מספר העובדים? אם כן, אז אנו בהחלט אינטרסנטים - לחברות שלנו, לעובדים שלנו ולעשרות אלפי עובדים בענף הבנייה. לא צריך להיות אינטרסנט גדול כדי להבין שאם התנאים לא מתקיימים, קצב התחלות הבנייה לא תואם את קצב הביקוש - המשמעות היא עלייה דרמטית במחיר.

"אנו דורשים ודאות עם קרקע זמינה ומערכות ממשלתיות עירוניות שעובדות טוב. האם זה הרבה לבקש? האם זה סותר את האינטרס הציבורי? אנו אלה שיושבים מול הזוגות הצעירים ורואים כמה קשה להם לקנות דירה. אלה הלקוחות שלנו, העובדים שלנו. האינטרס של האינטרסנטים הוא לבנות את הארץ, לבנות באהבה, למכור דירות לציבור הרחב במחיר סביר, כך שבסופו של יום גם נוכל להרוויח".

למרות כל זאת, אמר בריק, נראה כי לאחרונה חל שינוי ו"צריך גם לדעת להחמיא": "נפל אסימון למעלה בממשלה שהאשמה העיקרית לעליית מחירי הדירות זו רק הממשלה. שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, ושר האוצר, משה כחלון, עושים ימים כלילות יחד עם הצוות המצוין שלהם בראשות אביגדור יצחקי, שהוא בולדוזר בפני עצמו. במגוון של צעדים הם מנסים להביא לשינוי במחירי הדירות, ועל כך יש לברך. בתקופה קצרה מאוד נעשו שינויים, ולראשונה מזה שנים קצב התחלות הבנייה החל להשתוות לקצב הביקוש".

בהתייחס לתוכנית "מחיר למשתכן", אמר בריק כי "התוכנית לא תחזיק מעמד לאורך זמן ובטח לא בכל הארץ אם לא ייערכו בה שינויים מייידים. להערכתנו, התוכנית תביא דווקא לעליית מחירי הדירות אם לא ייערכו בה שינויים", אמר בריק והדגים: "מה ההיגיון שבניין שלם של רוכשי דירות בפעם הראשונה יקבלו פנהטאוזים ודירות מפוארות במחירי דירה רגילים? ומה המשמעות של צמצום השוק בכלל של משפרי הדיור בדירות שנבנות על קרקע פרטית ודירות יד שנייה? אני בטוח שזה יביא לעליית מחירים, זה עניין של היצע וביקוש.

"במצב של היום יש הרבה קבלנים שחוששים לגשת למכרזים של מחיר למשתכן, ואם התמהיל יהיה שונה וחלק מהדירות יהיו גם בשוק החופשי - נראה יותר קבלנים ניגשים למכרזים. היינו בסרט הזה. אסור לייצר חוסר ודאות. הציבור עייף ומיואש. אנו רואים את זה במציאות ורואים את זה בנתונים של החודשים האחרונים. כל הסיסמאות וכל הכותרות גרמו לעלייה של עשרות אחוזים. יש לנו עניין בוודאות, אין לנו עניין במחירים גבוהים. ענף הבנייה נמצא בצומת דרכים. הממשלה - רק היא תחליט אם לפגוע בו או לקדם אותו".

בריק התייחס בין היתר לחוק שעבר לאחרונה בנושא מוסר תשלומים, אשר מגביל את הממשלה לשלם תשלומים עבור שירותים לא מעבר לשוטף פלוס 30. ואולם, דווקא לגבי הקבלנים הוחלט כי התשלום יהיה שוטף פלוס 70. שוטף זה כשהפקיד החליט לחתום על הצ'ק, ולכן אנו לא יודעים מתי יגיע השוטף. אני כנשיא בוני הארץ לא אתן לתעשייה שלמה המפרנסת 250 אלף משפחות לקרוס".

בהתייחסו לכוונת המשלה להכניס חברות זרות לענף הבנייה כדי לעמוד בקצב הבנייה, אמר בריק כי "חברות זרות לא יורידו את מחירי הדירות אלא רק יעלו את המחירים. הן יקרות יותר מאיתנו. המדינה מחויבת להביא עובדים זרים ולא לספר לנו סיפורים - לא חברות ביצוע ולא חברות מחו"ל. יש לנו אלפי חברות בנייה. עשינו זאת בזמנו של אריק שרון ועמדנו במשימה. אנו יודעים לעמוד במשימה. תביאו לנו עובדים זרים ונבנה 100 אלף יח"ד בשנה, אל תפגעו בקבלנים".