על עיתונים והבעלים שלהם

מה שקרה ב"מעריב" הוא משחק ילדים לעומת "ישראל היום", המשרת בגלוי את משפחת נתניהו

נאמני העיתון "מעריב" הגישו היום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב דוח חקירה חריף, המאשר טענות קשות נגד נוחי דנקנר ובעלי שליטה קודמים בעיתון. הטענה העיקרית היא על התערבות בוטה של בעלי העיתון, קודם עופר נמרודי ולאחר מכן דנקנר, בתכני העיתון. לאו דווקא בנושאי פוליטיקה, אלא בעיקר בתחומים שנועדו להיטיב עם האינטרסים שלהם.

היוצאים מן הכלל

כשלעצמי, הקריירה העיתונאית שלי התמצתה בעיקר ב"הארץ" ו"גלובס", ובשני העיתונים לא חוויתי התערבות כזאת. גם גרשום שוקן המנוח, מו"ל "הארץ", וגם יבל"א אליעזר פישמן, מו"ל "גלובס", הדירו רגליהם וידיהם מכפיית דעתם על המערכת. כך שהניסיון האישי שלי הוא טוב, אבל יש לי ידיעה מסוג אחר - של איש תקשורת החי בתוך עמו.

העיתונים של המפלגות

דוח נאמני "מעריב" למעשה מאשר את מה שידעו כולם בברנז'ה. אבל טוב שזה נמצא בכתובים. חשוב שהציבור לא יתבלבל: מאז ומתמיד הייתה התערבות של בעלי עיתונים בעבודת המערכת. כמובן שזה היה המצב כאשר עיתונים גדולים כמו "דבר", "על המשמר" ו"למרחב" של השמאל, ו"חרות" ו"הבוקר" של הימין, היו למעשה ובגלוי ביטאונים של מפלגות.

עיתונים אלה נסגרו, ועכשיו אמצעי התקשורת, רובם ככולם, הם למעשה מסחריים ומשרתים את בעליהם במידה זו או אחרת. ואם תציינו את רשות השידור - הרי ששם התופעה מתבטאת בצורה הכי מכוערת ובוטה, כמשרתי הממשלה. למרות שלא הממשלה היא הבעלים, אלא אנחנו, הציבור, המשלם את הוצאות קיומה של רשות השידור המשרתת רק חלק מהציבור.

תראו את ישראל היום

מה שקרה ב"מעריב" הוא כמעט משחק ילדים לעומת המתרחש ב"ישראל היום", המשרת באופן הבוטה והמודגש ביותר את הימין בכלל ואת משפחת נתניהו בפרט - בלי לנסות להסתיר זאת.

גם "ידיעות אחרונות" אינו עיתון שכולו טוהר, גם שם יש אינטרסים ועיתונאים שמשרתים את רצון הבעלים מבלי לפצות פה, בהם גם בכירים ביותר. שחיתות עיתונאית? יכול להיות, אבל צריך לזכור שגם לעיתונאים יש משפחות הזקוקות לפרנסה, והם חוששים לאבדה אם ייצאו נגד רצונם של הבעלים.

האם המצב הזה ניתן לפתרון? אני חושש שלא. אי-אפשר היום לקיים עיתון בלי כסף. והאם מי שמשקיע בעיתון כל-כך הרבה יוותר על שליטה בתכנים? האם לא יעשה לעצמו "פרוטקציה" אצל העיתונאים שאת שכרם הוא משלם? ואם נעצור את השור בדישו, האם יימצאו שוורים שיקיימו את העיתונות?

כל אלה לא מצדיקים את התנהלותם של נמרודי, דנקנר ושכמותם. אבל אסור שנחשוב כי בעיה זו נעלמה מהתקשורת יחד אתם.