"תשואה אטרקטיבית באג"ח כלכלית י-ם, בייחוד הארוכות"

אנליסט וליו בייס, שי ליפמן, סבור כי "דירוג האג"ח צריך לעלות בזמן הקרוב בשתי דרגות"

זוהר לוי / צילום: תמר מצפי
זוהר לוי / צילום: תמר מצפי

למרות עליות השערים החדות שאפיינו באחרונה את סדרות האג"ח של חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים, בעקבות גיוס ההון הגדול שהשלימה בימים האחרונים, בחברת השירותים הפיננסיים וליו בייס סבורים כי "איגרות החוב של החברה נסחרות כיום בתשואה אטרקטיבית, לאור הירידה המשמעותית ברמת הסיכון של כלכלית".

מבין שש סדרות האג"ח של כלכלית ירושלים , הנסחרות כיום בטווח תשואות של 3.5%-6.5%, ב-וליו בייס מציינים כמעניינות במיוחד את סדרות י"ב וי"ג, בעלות המח"מ הארוך יותר של כ-4-5 שנים, הנסחרות בתשואות של כ-5.5%-6.5%.

האנליסט שי ליפמן מעריך בסקירה כי "דירוג האג"ח של כלכלית צריך לעלות כבר בטווח הזמן הקצר בשתי דרגות, ועם הזמן והמשך פעולות נכונות של ההנהלה - גם ליותר מכך". הוא מוסיף כי "מכך ייהנו ללא ספק בעלי איגרות החוב של החברה, אבל גם, ולא פחות מכך, מחזיקי המניות".

כיום מדורגות סדרות החוב של כלכלית על ידי חברת מידרוג ברמה של Baa2, אחרי שמסוף 2014 עדכנה מידרוג פעמיים את דירוגן כלפי מטה. ליפמן מזכיר כי כל עלייה של דרגה בדירוג החוב תפחית 0.25% מהקופון בחלק מהסדרות, עד לדירוג BBB פלוס או A מינוס.

ליפמן סבור כי "פעולות ההנהלה הפכו את החיסרון של החברה (עומס פירעונות אג"ח ומח"מ קצר יחסית של כ-3 שנים בממוצע, א' ל') ליתרון, שכן היקף המזומנים שמצוי היום בידה יאפשר לה לפרוע חלק מהחובות לבנקים ולאג"ח (יש מעל 700 מיליון שקל פירעונות אג"ח בריביות גבוהות בשנתיים הקרובות). מהלך זה יקטין משמעותית את הוצאות המימון של החברה וישפר את ה-FFO (תזרים מזומנים שוטף א' ל') שלה".

גיוס ענק שהותיר החברה ללא שליטה

מוקדם יותר השבוע השלימה כלכלית ירושלים גיוס הון ענק בהיקף של 750 מיליון שקל. גיוס ההון שנעשה באמצעות הנפקת מניות ואופציות זכה לביקושים גבוהים, וגרר דרמה גדולה שכללה מאבק על מניות השליטה בחברה, שהותיר את מי שהיה בדרכו להפוך לבעל המניות הדומיננטי - שלמה נחמה - מחוץ למשחק.

בעקבות כך, כלכלית ירושלים נותרה ללא גרעין שליטה, עם כמה בעלי מניות גדולים ובראשם חברת הנדל"ן סאמיט של זוהר לוי, איש העסקים דוד פורר, בעלי חברת התרופות ניאופרם, בית ההשקעות אלטשולר שחם וקבוצת הביטוח הפניקס.

זמן קצר לאחר השלמת הגיוס דיווחה סאמיט על הקצאה של 3.6% ממניותיה להפניקס לפי מחיר מניה של 18.7 שקל - דומה למחיר השוק בעת ההקצאה, ובסך הכול בהשקעה של 50 מיליון שקל.

*** אליעזר פישמן, המחזיק במניות כלכלית ירושלים, הוא בעל השליטה ב"גלובס"