האוצר יפרסם בקרוב את המלצות "ועדת המיסוי הירוק 3"

הוועדה צפויה להודיע על הצבת הבלו על גז טבעי לתחבורה על כ-0.75 שקל עד 1 שקל לקילו

האוצר צפוי לפרסם היום (א') את המלצות "ועדת המיסוי הירוק 3" ובראשן מדיניות מיסוי חדשה למספר סוגי דלק אלטרנטיביים.

על-פי הערכות עדכניות, האוצר צפוי להטיל מס בלו בגובה 0.75 אגורות עד 1 שקל לקילו גז טבעי לשימוש צרכני, בעיקר בתחבורה, שהוא יחידת התדלוק המקבילה ל-1 ליטר בנזין. מדובר בבלו נמוך משמעותית מההערכות הראשונות, והוא נובע ככל הנראה מלחץ של בכירים במערכת הפוליטית, וביניהם השר אבי גבאי, שדרש להטיל פטור מלא למספר שנים על גז טבעי לתחבורה.

ועדת המיסוי הירוק, שהורכבה מנציגים של המשרד לאיכות הסביבה, רשות המסים, מינהלת הדלק ועוד, עסקה בסוגיית מיסוי הדלקים ב-3 השנים האחרונות. פרסום ההמלצות צפוי לשחרר "פקק" של הצטיידות במשאיות והאוטובוסים מונעים בגז, שכבר עברו תקינה בארץ, אולם עד כה לא הופצו בצורה נרחבת בשל אי-הוודאות אודות מיסוי הגז העתידי.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", הוועדה צפויה להמליץ גם על הענקת פחת מואץ להשקעה בתחנות תדלוק CNG, להעניק פחת מואץ לרכב כבד מעל 4.5 טון מונע גז טבעי דחוס, ובנוסף להעניק "רשת ביטחון" למספר מוגבל של תחנות תדלוק בגז באזורים ספציפיים. הרשת תופעל רק כאשר הכנסות התחנות יהיו נמוכות מגובה מסוים.

הוועדה ממליצה להגדיר את כל ההטבות הנ"ל בתור "הטבות ינוקא" שמטרתן לעודד שחקנים שלוחים סיכון ראשוני. בתום תקופת הינוקא יעלה הבלו על גז טבעי ויהיה דומה לזה שמוטל על סולר, בהפחתת תועלת סביבתית.

בנוסף תיקבע על-פי הערכות "הגדרת גבול" להיקף הכספי של ההטבה, למקרה ששיעור החדירה של רכבי הגז יהיה גבוה מהצפוי.

עדיין לא ידוע מה יהיו ההטבות שיוענקו לרכב פרטי מונע בגז טבעי, אולם בענף הרכב מעריכים כי הוועדה תמליץ להפחית את מס הקנייה על רכב גז טבעי לשיעור דומה לזה של רכב היברידי (כ-30% במקום 81%) או אולי אפילו לזה של רכב חשמלי (כ-10%-20%). 

לגבי כלי רכב המונעים במתנול בריכוז גבוה (M85), הוועדה צפויה להמליץ לבחון הטבה באגרת הרישוי לכלי רכב המותאמים לפעול עם דלק זה, להעניק מענקים להתאמת תחנות תדלוק קיימות לקליטת תערובות מתנול ולהעניק פחת מואץ למתקני ערבוב מתנול. בנוסף ממליצה הוועדה לבחון הענקת פחת מואץ ופטור ממכס לאוטובוסים חשמליים. 

ביחס לכלי רכב שמונעים בגז פחמימני מעובה (גפ"מ), הוועדה צפויה להמליץ להפחית לחסל את ההטבות הנוכחיות, כדי להקטין את כדאיות השימוש ברכב מונע גפ"מ.