תחרות להשקעות בנדל"ן? אושרה "קופת גמל להשקעה"

"קופת גמל להשקעה", הצעתו של שר האוצר משה כחלון, היא כלי חדש שיאפשר לחוסכים להפקיד כספים מהנטו מבלי לשלם מס רווחי הון ולמשוך את הסכום בפעם אחת ■ סכום ההפקדה השנתי יוגבל ל-100 אלף שקל ■ למדריך קופת גמל להשקעה

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

 

משרד האוצר יגביל את היקף ההפקדה השנתי לקופות הגמל להשקעה - החיסכון ההוני החדש - לעד 100 אלף שקל. כפי הנראה, המגבלה האמורה, שעדיין אינה סופית ויכולה להשתנות על פי הוראת שר האוצר, תקשה מאוד על המכשיר החדש להפוך לפקטור משמעותי בשוק - כפי שהיו שצפו שיהיה. כך עולה מתזכיר החוק העדכני שהעביר משרד האוצר, ושאושר היום (א') פה אחד בממשלה.

על פי התזכיר, באוצר מדברים עתה על עלות שנתית של 10 מיליון שקל בגין הטבת המס למוצר החדש, וזאת בשנים 2017 עד 2019. זאת, לעומת עלות מקורית שהצמיד האוצר לתזכיר המקורי, שעמדה על 70 מיליון שקל לשנה, תוך שציינו אז באוצר, כי זוהי "עלותו של החוק בהבשלה מלאה, אשר נובעת מהפחתת הכנסות ממיסים כתוצאה מיצירת קופות הגמל להשקעה".

לפיכך, נראה שההבדל בין שתי ההתייחסויות השונות לסוגיית חישוב העלויות למדינה, עשוי ללמד כי המגבלה האמורה על ההפקדות לקופת הגמל להשקעה (100 אלף שקל לשנה) נובעת מחשש שהמוצר החדש "יצליח מדי" ויביא למחיקת חלק ניכר ואף משמעותי מהכנסות המדינה ממס רווחי הון (כתוצאה מהעברת מיליארדי שקלים מקרנות נאמנות, פיקדונות, תיקים מנוהלים ואפיקים נוספים שמזרימים למדינה הכנסות חשובות מרווחי הון).

בכל אופן, מדובר בצעד נוסף ומשמעותי בדרך להוספת מוצר חיסכון חדש לשוק ההון המקומי, חיסכון באמצעות חברות ניהול קופות הגמל, הכולל דחיית תשלום מס רווחי הון למועד פדיון החיסכון, שאפשרי בעל עת שהיא, שמאפשר לחוסכים שישמרו את הכספים שייצברו בחיסכון בגמל להשקעה עד לגיל 60, את האופציה למשוך אז את הסכום שייצבר רק בדרך של קצבה חודשית (ולא בתשלום חד-פעמי) וכך ליהנות מפטור מלא ממס רווחי הון.

מדובר במוצר חיסכון המקביל לפוליסות החיסכון לפרט של חברות הביטוח, הנקראות פוליסות ההשקעה, שבהן אפשר להפקיד כספים מהנטו ולחסוך אותם מבלי לשלם מס רווחי הון עד למשיכת הכספים מהפוליסה. מדובר בחלופה לאפיקי חיסכון אחרים, כגון תיקים מנוהלים, קרנות נאמנות ופיקדונות בבנקים, במיוחד בימים אלה של סביבת ריבית אפס.

רשות ניירות ערך מתנגדת

בתזכיר שהוציא האוצר צוין, כי רשות ני"ע "העירה כי קופות גמל להשקעה עלולות לפגוע באופן משמעותי בקרנות הנאמנות, מאחר שלקופות הגמל להשקעה, שבדומה לקרנות הנאמנות אין להן הגבלה על מועד משיכתן, יוקנו הטבות מס שאינן מוקנות לקרנות הנאמנות. כמו כן, קופת הגמל להשקעה צפויה להיטיב עם משקיעים לטווח קצר על פני משקיעים לטווח ארוך".

בהתאם לכך, גילו עוד במסמך שהוגש לממשלה, הציעה רשות ני"ע כי "ניתן יהיה למשוך כספים מקופת גמל להשקעה רק לאחר 6 שנים (בדומה למצב הקיים בקרנות ההשתלמות, ר'ש'), וכי על משיכה במועד מוקדם יותר יוטל קנס בשיעור של 25% משיעור המשיכה".

המוצר הדומה של פוליסות החיסכון לפרט של חברות הביטוח - הפוליסות להשקעה - גרר בעבר לעימות חריף בין רשות ני"ע לבין אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, שמוביל גם את הרגולציה ביחס לאפיק החיסכון החדש. או אז טענו ברשות כי מדובר במוצר שמנצל ארביטראז' רגולטורי ושנמכר באופן לא ראוי, ושצריך להיות מפוקח על-ידי הרשות. באגף שוק ההון לא התרשמו מטענות אלה ואף השיקו את הגמל להשקעה.

אין מדובר בחיסכון פנסיוני, והחיסכון האמור לא זכאי להטבות המס העיקריות שקיימות בחיסכון לפנסיה - הטבות על ההפקדות של העובדים והמעבידים לחיסכון של העובד. כמו כן, עבור אלה שיחסכו בגמל להשקעה ויעדיפו למשוך את כספי החיסכון במכה אחת (בסכום הוני) גם לא מדובר בפטור ממס רווחי הון, כי אם רק בדחיית התשלום בגינו.

עומר גטניו, יו"ר איגוד המתכננים הפיננסים, אמר היום כי "הגבלת תקרת ההפקדה תהפוך את קופת הגמל החדשה לבלוף גדול". לתפיסתו, "משרד האוצר טעה בהגבלת תקרת ההפקדה לקופת הגמל החדשה לסכום של 100,000 שקל לשנה. חישוב פשוט של הטבת המס מביא לתוצאות מגוחכות ההופכות את הבשורה לבדיחה על חשבון החוסך".