לשכת ארגוני העצמאים והעסקים: להחיל מס חברות דיפרנציאלי לעסקים קטנים

רועי כהן: "מדינות מפותחות רבות בעולם מנהיגות מס חברות דיפרנציאלי שנמדד בעיקר לפי רמת הרווחיות השנתית או מחזור העסקים והמכירות של אותן חברות. מדיניות זו מובילה לכך שחברות גדולות משלמות מס חברות גבוה יותר, בעוד שחברות קטנות ובינוניות משלמות מס נמוך יותר" 

לשכת ארגוני העצמאים והעסקים, להב, קוראת להחיל מס חברות דיפרנציאלי לעסקים קטנים ולעסקים חדשים - בדומה להקלות שניתנות למגזר זה במדינות אחרות בעולם. לפנייה של נשיא להב, רועי כהן, לשר האוצר, משה כחלון (כולנו), צורפה סקירה על אודות הטבות המס שמקבלים עסקים קטנים וחדשים ביפן, בארה"ב, בקוריאה הדרומית, בצרפת, בבריטניה ובמדינות נוספות.

"אינני ממציא את הגלגל", כתב כהן לשר כחלון, "מדינות מפותחות רבות בעולם מנהיגות מס חברות דיפרנציאלי שנמדד בעיקר לפי רמת הרווחיות השנתית או מחזור העסקים והמכירות של אותן חברות. מדיניות זו מובילה לכך שחברות גדולות משלמות מס חברות גבוה יותר, בעוד שחברות קטנות ובינוניות משלמות מס נמוך יותר".

מס החברות בישראל ירד השנה משיעור של 26.5% ל-25%, ועלות ההפחתה של המס, כך על פי נתוני מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר, מסתכמת ב-1.2 מיליארד שקל בשנה.

"אין לי ספק כי מטרת המהלך להפחתת מס החברות היא לעודד את הצמיחה במשק", ציין נשיא להב בפנייתו לשר האוצר. "עם זאת, נכון להיום מדינת ישראל מקלה על החברות הגדולות והחזקות ומכבידה על החברות הקטנות שכורעות תחת הנטל. הגיעה העת לתקן את העיוות הזה, שכן מהלך זה יקל על פתיחת עסקים חדשים, יעודד את צמיחתם של העסקים הקטנים ויסייע להחזרת המשק למסלול של צמיחה".

מהסקירה שהכין היועץ הכלכלי של להב, ד"ר רובי נתנזון, עולה כי בארה"ב משלמות חברות מס מופחת על רווח שנתי שאינו עולה על 50 אלף דולר. צרפת מחילה מס חברות מופחת בשיעור של 15% בלבד לחברות שמקיימות מחזור שנתי של עד 7.63 מיליון אירו. בריטניה גובה מס של 20% מחברות שהרווח השנתי שלהן אינו עולה על 300 אלף ליש"ט. מס חברות באותו שיעור נגבה גם בהולנד, מעסקים שמרוויחים עד 200 אלף אירו.

מהנתונים שעובדו בלהב והוגשו לשר כחלון עולה עוד כי קוריאה הדרומית גובה מס אטרקטיבי במיוחד מחברות קטנות, בשיעור של 11% בלבד - לעומת מס של כ-24% שנגבה מחברות גדולות. במדינות שמשטר המס שלהן נבחן במסגרת הסקירה של להב, ניכר פער ממוצע של כמעט 10% במס שמשלמות חברות קטנות לעומת חברות גדולות. שיעור המס הממוצע באותן כלכלות הוא 29% לחברות גדולות, לעומת כ-19% לחברות קטנות (ראו טבלה).

מנתוני להב עולה כי כ-15% מהעסקים שנסגרו בישראל בשנת 2015, נסגרו בנימוק של רגולציה ומיסוי ומצב ביטחוני. כ-55% מהעסקים שנסגרו באותה שנה, נסגרו בעקבות קשיי רווחיות.

בלהב אומרים כי רגולציה נרחבת ומיסוי גבוה הם בין הגורמים לקשיי הרווחיות של עסקים קטנים וחדשים. ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה לידיעה.

מדיניות מס חברות
 מדיניות מס חברות