משרד התחבורה מפר סעיף המחייבו לספק תחבורה ציבורית בשבת

סעיף 386 א' לפקודת התעבורה קובע כי אכן לא יינתן רישיון קו להפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה, למעט במקרים מסוימים, ובהם שירותי הסעה לבית חולים, ליישוב ספר וליישובים שתושביהם אינם יהודים, ושירות הסעה שהוא חיוני מבחינת ביטחון הציבור או שהוא חיוני מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

את עמדתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ לגבי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת כולם כבר מכירים. תזכורת: בעקבות תגובה שפורסמה בדף הפייסבוק שלו כמחאה על היעדר תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים, כ"ץ הפנה את המתלוננים לעומד בראש המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, וכתב: "מפגן הצביעות שלך ושל חבריך לשמאל, מושכי המשכורות בעמותות 'למען התחבורה הציבורית' הוכח בבחירות האחרונות וקיבל את התשובה ההולמת בקלפי".

אולם מתברר כי על פי חוק, מחויב משרד התחבורה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. סעיף 386 א' לפקודת התעבורה קובע כי אכן לא יינתן רישיון קו להפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה, למעט במקרים מסוימים, ובהם שירותי הסעה לבית חולים, ליישוב ספר וליישובים שתושביהם אינם יהודים, ושירות הסעה שהוא חיוני מבחינת ביטחון הציבור או שהוא חיוני מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית.

עיריית תל אביב שלחה בשנים האחרונות מכתבים לכ"ץ בבקשה לקבל אישור להפעלת קווי שירות נוספים בהתאם לסעיף האמור, אך היא לא זכתה למענה. בשיחה שקיים "גלובס" עם ח"כ דב חנין, המכהן כיו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, הוא תקף בחריפות את משרד התחבורה וטען כי "מדובר במצב של עבריינות. המשרד מפר את החובה שמוטלת עליו לספק תחבורה ציבורית בשבת לבתי חולים".

לטענת חנין, "מוניות שירות הן חלק מהותי ממערך התחבורה הציבורית - הן צריכות לספק שירות בשבתות ובחגים, ולהגיע למקומות שאליהם לא ניתן להגיע באוטובוס".

לדברי חנין, הדרך היחידה שבה ניתן יהיה להבטיח שמשרד התחבורה יעמוד בחוק היא באמצעות הפעלת לחץ. "משרד התחבורה לא מזיז דברים אם לא מפעילים עליו לחץ. הלחץ צריך לבוא מכיוון הכנסת, מכיוון התקשורת ובעיקר מכיוון הציבור שחייב לדרוש את שמגיע לו".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לטענות.