טראמפ דוהר שוב: קבר את רוביו, ניצח בשתי מדינות

הפתעה במירוץ הדמוקרטי: סאנדרס גבר על קלינטון במישיגן (היא ניצחה במסיסיפי) ■ תמיכה גדולה לסאנדרס בדירבורן, מישיגן, שבה ריכוז גדול של מוסלמים ■ במרכז נאום הניצחון של טראמפ: תצוגה גדולה של נקניקים ובשרים אחרים, שמשווקים תחת המותג שלו

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ ניצח אמש (ג') בבחירות המקדימות במדינות מישיגן ומיסיסיפי ועשה צעד נוסף בדרך לבחירתו כמועמד המפלגה הרפובליקאית לנשיאות. הוא שרד בנקל בליץ אדיר ממדים של תשדירי בחירות שליליים בתחנות טלוויזיה ובמדיה החברתית, במימונם של בעלי הון שמהווים חלק מהממסד של המפלגה הרפובליקאית, וקבר את הסנטור מארקו רוביו, שהיה התקווה הגדולה של הממסד. בהתפתחות מפתיעה במירוץ הדמוקרטי, הצליח הסנטור הסוציאליסטי ברני סאנדרס לגבור על הילארי קלינטון במישיגן, שבה ריכוזים גדולים של בעלי צווארון כחול וחברים באיגודים המקצועיים. קלינטון גברה עליו במיסיסיפי.

במישיגן, זכה טראמפ ב-37% מקולות המצביעים, ואחריו, בסדר יורד, טד קרוז, הפוליטיקאי הנוצרי האדוק (25%), ג'ון קייסיק, מושל מדינת אוהאיו (24%) ורוביו (9%). במיסיסיפי, קיבל טראמפ 48% מהקולות, ואחריו קרוז (36%), קייסיק (9%) ורוביו (5%). באיידאהו, ניצח קרוז (44%), ואחריו טראמפ (28%), רוביו (17%) וקייסיק (8%). הספירה בהאוואי טרם הסתיימה. בעקבות הבחירות אתמול, יש עתה לטראמפ 446 צירים; לקרוז - 347 ולרוביו - 151. המספר המינימלי שדרוש לזכיה במועמדות הוא 1237.

הניצחון של טראמפ במישיגן היה חזוי, אך הפער הגדול בינו לבין המתמודדים האחרים מראה, שכוח המשיכה שלו אינו מוגבל רק למדינות הדרום. במישיגן, אחת ממדינות "רצועת החלודה" במערב התיכון, הוא הצליח לסחוף ציבורים גדולים של לבנים מהמעמד הנמוך, שרבים מהם נפגעו וטרם התאוששו מקריסת מפעלים גדולים, בעיקר במגזרי הרכב והפלדה, במרוצת השנים. טראמפ היה זקוק לניצחון הזה, לאחר שניגף לפני קרוז בבחירות המקדימות בקנזאס ובמיין, בשבת, כדי להראות שהקמפיין שלו לא איבד תנופה בעקבות המסע הגדול נגדו, שמתנהל תחת המותג "רק לא טראמפ".

טראמפ לא גילה אמש שום נטיה לרסן את עצמו. לאחר שהלהיב המונים בעצרות בחירות בשבוע שעבר בקריאה להרים יד ולהישבע לו אמונים - מחזה שעורר מיד אסוסיאציה של עצרות נאצים שהביעו נאמנות לפיהרר במועל יד - זנח המיליארדר את דימוי המנהיג השגיב וכמו בסאטירה עצמית הוא הפך את נאום הניצחון שלו לפלטפורמה לשיווק נקניקים ומוצרי בשר אחרים שנמכרים תחת המותג טראמפ, כאילו מדובר בערוץ קניות בטלוויזיה.

הוא טען, כי היינות על שולחן התצוגה הם מהכרמים שלו. האומצות הן מוצרים שמשווקת חברת "טראמפ סטייקס". אפילו המים המינרליים משווקים באמצעות חברה שהוא מעורב בה. נראה שהתעלול הזה נועד להיות מענה להאשמות שהטיח בו לפני כמה ימים מיט רומני, שהיה המועמד הרפובליקאי לנשיאות ב-2012. רומני טען, כי רוב היזמות המסחריות של טראמפ הסתיימו בכישלון. רומני אמר, בין היתר, כי פרסום שמכונה "טראמפ מגזין" שוב אינו קיים. טראמפ הניף גיליון של המגזין בידו והכריז: קראתי אותו רק לפני יומיים".

"אני ניצחתי למרות (קמפייין) של שקרים איומים נגדי בשווי 38 מיליון דולר", הוא הכריז. "רק אדם אחד הצליח הלילה: דונלד טראמפ". טראמפ שם ללעג את קרוז וחיקה אותו: "'רק אני מסוגל להביס את טראמפ'. לא כך. רק לעיתים רחוקות הוא מצליח לגבור עלי".

לממסד הרפובליקאי נותר רק שבוע כדי לנסות לבלום את טראמפ. ב-15 במארס, מתוכננות להיערך בחירות מקדימות בכמה מדינות גדולות, לרבות פלורידה ואוהאיו, שמקנות למתמודד שזכה במספר הקולות הגדול ביותר את כל ציריהן (בניגוד למדינות שבהן נערכו הבחירות המקדימות עד עתה; במדינות אלה, מחולקים הצירים באופן יחסי לשיעור ההצלחה של המתמודדים). הסיכוי היחיד לבלום את טראמפ הוא להביסו בפלורידה ובאוהאיו. אם הוא יפסיד בשתי המדינות, הוא יתקשה ללקט את מספר הצירים המינימלי שדרוש כדי לזכות במועמדות המפלגה - כאמור, 1237. במקרה כזה, שבו לא הצליח אף מתמודד לגייס את מספר הצירים המינימלי, יכולה הנהגת המפלגה לאיין את תוצאות הבחירות המקדימות ולפתוח בסדרת בחירות בקרב הצירים במסגרת הוועידה, שמלוות בעסקאות סחר סוסים. במצב כזה, סיכוייו של טראמפ לזכות במינוי לא יהיו גדולים, אם כי אין ספק שאוהדיו יחוללו שם מהומות אדירות אם יתברר להם שהמועמדות נגזלת ממנהיגם.

 

רוביו הקדיש את כל מרצו ומשאביו בימים האחרונים לקמפיין נמרץ, אם לא נואש, בפלורידה, מדינת הבית שלו. הישגיו הדלים במיסיסיפי ובמישיגן מראים שהסיכוים לניצחונו קלושים. אם רוביו יפסיד בפלורידה, הוא יפרוש כנראה מהמירוץ. באוהאיו, לעומת זאת, יש סיכוי טוב לניצחון של קייסיק, המושל האהוד של המדינה,

בכל זאת, למרות נצחונותיו אתמול, כמה אנליסטים מציינים שהולכת וגוברת ההתנגדות למועמדות של טראמפ. על פי סקר חדש של "וושינגטון פוסט" ו-ABC, מספר הרפובליקאים שמסתייגים מטראמפ עלה ל-46%, שיעור ההסתייגות הגבוה ביותר בסקר זה מאז שטראמפ נכנס למירוץ אשתקד.

במירוץ הדמוקרטי, קיבלה קלינטון 83% מהקולות במיסיסיפי, וסאנדרס - 17%. במישיגן, לעומת זאת, זכה סאנדרס ב-50% מהקולות וקלינטון - ב-48%. לקלינטון יש עתה 701 צירים; לסאנדרס - 478. מספר הצירים המינימלי שדרוש לזכיה - 2383.

ניתוח ראשוני של התוצאות מראה, שרוב בוחרי קלינטון במיסיסיפי הם שחורים, ששומרים אמונים למשפחת קלינטון. ההפסד שלה במישיגן, אמנם בשיעור זעום, בוודאי מאכזב אותה עמוקות. היא היתה הפוליטיקאית הראשונה שהגיעה לפלינט, עיר תעשייתית לשעבר במדינה, בעלת תשתיות מדורדרות, שמי השתיה שמוזרמים לבתיה מזוהמים במשקעי עופרת, והובילה את המאבק הציבורי לתיקון המצב.

חלק מהניצחון של סאנדרס אפשר לייחס לתמיכה הגדולה שבה זכה באזור דירבורן במישיגן, שבו אחת מהקהילות הערביות הגדולות ביותר בארה"ב. הוא הופיע שם לפני קהל ערבי גדול ביום ב' והכריז, בין היתר: "אנו נעשה כל מאמץ אפשרי לקירוב אנשים רציונליים משני הצדדים (ישראלים וערבים) כדי שנוכל להגיע למצב של שוויון בין שני הצדדים - ארה"ב תתייחס לכל צד באורח שיוויוני. אני יודע שיש אנשים בעלי רצון טוב בשני הצדדים". על פי דיווח באחת מהרשתות, זכה סאנדרס בתמיכת כשני שלישים מהמצביעים בדירבורן.