רשות ניירות ערך פשטה על משרדי חברת וויטסמוק הציבורית

וויטסמוק בהודעה לבורסה: "בשלב זה החברה אינה יכולה למסור פרטים נוספים אודות החקירה" ■ ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי מדובר בחשד לעבירת שימוש במידע פנים שמיוחסת גם לגורמים חיצוניים לחברה

רשות ניירות ערך פשטה שלשום (ב') על משרדי חברת וויטסמוק  הציבורית - כך עולה מהודעה ששידרה החברה לבורסה.

בהודעה צוין כי "שלשום הגיעו חוקרי רשות ניירות ערך למשרדי החברה, בוצע חיפוש, נלקחו מסמכים, ומנכ"ל החברה איתי מרוז נחקר. בשלב זה החברה אינה יכולה למסור פרטים נוספים אודות החקירה".

ברשות ניירות ערך ובחברה מסרבים לפרט מה מהות החשדות הנבדקים. המנכ"ל מרוז מסר כי הוא מנוע מלהתייחס לחשדות נגדו. ואולם, ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי מדובר בחשד לעבירת שימוש במידע פנים שמיוחסת גם לגורמים חיצוניים לחברה, וכי היקף הרווחים שעשו לכאורה החשודים בתיק (אלה שמחוץ לחברה) מגיע כדי עשרות אלפי שקלים.

ל"גלובס" נודע אף כי ברשות ניירות ערך שוקלים את האפשרות להעביר את החקירה לפסים של אכיפה מינהלית, במקום חקירה פלילית. ואולם, החלטה תתקבל בהמשך.

בעקבות פשיטת רשות ניירות ערך והחקירה, התעוררה היום שאלה מדוע מדווחת וויטסמוק רק הבוקר (ד') על חקירה שבוצעה שלשום. ואולם, בדיקת "גלובס" מעלה כי עיתוי ותוכן הפרסום נעשו בתיאום מול רשות ניירות ערך.

מניית החברה נופלת מהבוקר בכ-15%, נכון לכתיבת שורות אלה. אתמול (ג'), עוד בטרם הפרסום על החקירה, נפלה המניה בכ-5%.

וויטסמוק מחזיקה מספר מיזמים בתחום האינטרנט, הנשענים על מודל דומה לזה של בבילון וחברות סרגלי הכלים למיניהן. המוצר העיקרי של החברה מסייע למשתמשים להתנסח באנגלית בקלות - באמצעות תיקוני דקדוק, תחביר, איות, פיסוק וכל מה שדרוש כדי לכתוב טקסט באנגלית ללא טעויות.

המודל העסקי מבוסס, בין היתר, על כך שיחד עם התקנת התוכנה, מותקנות תוכנות נוספות, כמו דפדפני אינטרנט או תוספות לדפדפני האינטרנט, המשנות את מנוע החיפוש המוגדר כברירת המחדל בדפדפן. כך מסייעת החברה למנועי החיפוש המתחרים להעביר משתמשים ממנוע חיפוש אחד למשנהו מבלי שהמשתמש חש בכך.

בין בעלי המניות בחברה: קרן הון הסיכון אבולושן (14%), ילין קרנות נאמנות (10%), חברת ההשקעות ברק קפיטל (8%), דן טוקטלי (6%), איתי מרוז (2%) ורם פרומן, המשמש גם כיו"ר הדירקטוריון ומחזיק בפחות מאחוז אחד ממניות החברה. עוד בבעלי המניות היזם יאיר גולדפינגר (7%), שהיה בין קבוצת היזמים שעמדה מאחורי אחד האקזיטים הגדולים הראשונים בישראל, ואחד המפורסמים שבהם - זה של חברת מירביליס שהקימה את ICQ.

כישלון ההנפקה בנאסד"ק

וויטסמוק הוקמה על-ידי בני הזוג הילה ולירן ברנר. הזוג ברנר הרים ידיים ופרש מהחברה סביב 2012, לאחר שהחברה נכשלה בניסיונה להנפיק את מניותיה בנאסד"ק, ולגייס 17 מיליון דולר לפי שווי של 37 מיליון דולר. לאחר פרישתם, נותרה החברה עם בעיית תזרים מזומנים קשה, וללא מקורות מימון עתידיים. איתי מרוז, האיש שנחקר שלשום על-ידי רשות ניירות ערך, מונה אז למנכ"ל.

מרוז התחיל בתהליך של הבראה, במסגרתו פוטרו כמחצית מעובדי החברה (כ-30 איש). הוא ביטל את ההסכם מול גוגל להפצת הדפדפן Chrome והתרכז בהסכמים שהיו רווחיים יותר לחברה.

בהמשך, מוזגה החברה לתוך השלד הבורסאי, אלדן טק, ששינה את שמו ל"וויטסמוק". "וויטסמוק קמה לתחיה, והמיזוג לתוך השלד הבורסאי עוזר לנו להעביר את המסר הזה", אמר מרוז ל"גלובס" בראיון ב-2013. במסגרת המיזוג יוחס לחברה שווי של 21 מיליון דולר. היום נסחרה החברה, לא הרבה מעל השווי הזה - לפי מחיר של כ-95 מיליון שקל. זאת, כאמור, לאחר שהשלימה ירידה של כמעט 20% ביומיים.

עורך הדין עופר ברטל, המייצג את מרוז מסר: "אנו סמוכים ובטוחים כי איתי מרוז יצא ללא נזק מן החקירה".

שיתופי-פעולה עם רונאלדו ורודריגז

מוצר אחר שבו השקיעה וויטסמוק היא אפליקציית קיבו - מקלדת ממותגת בשפות שונות, בעיקר עבור מועדוני ספורט, וכן עבור מותגים נוספים, שזכתה כבר למיליוני הורדות. בין המשקיעים במיזם הזה, גם אפליי, שבשליטת היזם נועם לניר (האיש מאחורי ההצלחה של חברת בבילון, שוויטסמוק נחשבת למתחרה שלה במוצר העיקרי), וגם סוכן שחקני הכדורגל, פיני זהבי. וויטסמוק ואפליי הן מחזיקות המניות העיקריות בקיבו, ולהן מעל 80% בחלקים שווים. גם חברת פולאריס, המייצגת את כוכב הכדורגל כריסטיאנו רונאלדו, מחזיקה בנתח קטן (2%) ממניות קיבו.

באוגוסט האחרון חתמה קיבו על הסכם שיתוף-פעולה עם ענקית האינטרנט YAHOO, שגרם אז לעלייה בערך מנייתה של וויטסמוק. עוד דווח באותה תקופה, על שיתופי-פעולה מסחריים של החברה עם הכדורגלן, חאמס רודריגז, ועם כוכב העל, רונאלדו עצמו כמו גם עם מועדון הכדורגל בו משחקים השניים - ריאל מדריד; כמו=כן הודיעה החברה על שיתופי פעולה עם מועדוני הכדורגל של ברצלונה, צ'לסי, מנצ'סטר סיטי, בנפיקה ליסבון וכן עם מותג הילדים "הלו קיטי".