האוצר השלים גיוס אג"ח בחו"ל בהיקף של 1.5 מיליארד דולר

מדובר בהנפקה שנוהלה בישראל לשני טווחים במקביל: 1 מיליארד דולר לטווח של 10 שנים שבוצעה בריבית הנמוכה ביותר אי-פעם בהנפקה דולרית, והרחבת סדרה קיימת לטווח של 30 שנה בהיקף של 500 מיליון דולר

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, השלימה הלילה (ד') בתל-אביב הנפקה מוצלחת של אג"ח דולרי לממשלת ישראל. האיגרת הונפקה לשני טווחים:  10 שנים בהיקף של 1 מיליארד דולר בתשואה של 2.942% המגלמת מרווח של 105 נ"ב (נקודות בסיס) מעל לריבית ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, וטווח נוסף של 30 שנים בהיקף של 500 מיליון דולר ובתשואה של 4.181% המגלמת מרווח של 150 נ"ב מעל לריבית ממשלת ארה"ב לטווח של 30 שנה.

ההנפקה נוהלה על ידי החשבת הכללית, סגן בכיר לחשבת הכללית יהלי רוטנברג ומנהל החוב הממשלתי גיל כהן, שהביאו לסגירת העסקה המוצלחת, באמצעות החתמים ברקליס, גולדמן זאקס וסיטי בנק.

הביקושים לאגרות החוב הסתכמו בכ-8.3 מיליארד דולר, יותר מפי 5 מהסכום שהונפק. הביקושים הגבוהים מצד משקיעים אסטרטגיים גדולים אפשרו הרחבת סדרה קיימת ל-30 שנה, שתומכת במדיניות אגף החשב הכללי להארכת החוב הממשלתי ומקטינה באופן משמעותי את סיכוני המחזור שלו.

ההנפקה התקיימה לאחר סבב פגישות נרחב שנערך בחודשים האחרונים בין אנשי אגף החשב הכללי למשקיעים זרים בארה"ב, אירופה ואסיה. הביקוש המרשים התאפשר גם בזכות משקיעים רבים אשר לקחו חלק בהנפקה. התקבלו ביקושים מלמעלה מ-200 משקיעים שונים הפרוסים בכ-30 מדינות, ביניהן: ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, שוויץ, סין ועוד. בין היתר, נרשמו ביקושים גבוהים בקרב משקיעים מוסדיים אסיאתיים.

זו ההנפקה הדולרית ה-11 במספר של מדינת ישראל והיא מהווה נקודת ייחוס לתמחור הסיכון של המשק הישראלי, וזאת בהתאם לתכנית העבודה של אגף החשב הכללי שמטרתה לבנות עקום ייחוס במטבע זר בשווקים הגלובליים. ההנפקה לעשר שנים התאפיינה בעלות הגיוס הנמוכה ביותר ששילמה מדינת ישראל בדולר. ההנפקה האחרונה בדולר התקיימה בינואר 2013.

שר  האוצר משה כחלון: "ההנפקה המוצלחת מעידה על האמון הרב לה זוכה כלכלת ישראל בעולם. אני מודה לחשבת הכללית ולאנשיה על מאמציהם ועל התוצאה המרשימה שהושגה".

החשבת הכללית, רו"ח מיכל עבאדי בויאנג'ו: "הנפקת האג"ח אשר בוצעה לראשונה מישראל מאפשרת גמישות מירבית בתזמון ביצוע ההנפקה, בהתאם לתנאים האופטימליים השוררים בשווקים הגלובליים. כמו כן, הרחבה של סדרת אג"ח קיימת אשר בוצעה לראשונה במסגרת הנפקה זו מאריכה את החוב הממשלתי ומגדילה את הנזילות של איגרת החוב".