ייצוגית נגד רמי לוי תקשורת: מחייבת על שימוש ב-Face Time

התביעה, בהיקף 6 מיליון שקל, מצטרפת לבקשה אחרת לתביעה כייצוגית שהוגשה נגד רמי לוי לפני כשבוע, בטענה להפרה זכויות עובדי הרשת

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

צרות בצרורות: היום (ה') הוגשה בקשה להכרה בתביעה כייצוגית כנגד רמי לוי תקשורת, בטענה כי החברה גבתה מלקוחותיה המחזיקים במכשירי אפל כסף בגין שימוש ב-Face Time, מוצר סלולרי מובנה במכשירי אייפון המציע שיחות וידאו הפועלות במצב של גלישה סלולרית.

התביעה, בהיקף של 6 מיליון שקל, הוגשה על-ידי עו"ד עמית בן-ארויה, והיא מצטרפת לבקשה אחרת להכרה בתביעה כייצוגית שהוגשה נגד רמי לוי לפני כשבוע, בטענה להפרה זכויות עובדי הרשת.

שתי התביעות מצטרפות לחקירה שעודנה מתנהלת על-ידי משטרת ישראל נגד רשת רמי לוי שיווק השקמה וחברת רמי לוי תקשורת, בחשד לשימוש לא חוקי שנעשה במערכת האבטחה של חברת רמי לוי תקשורת המספקת שירותי סלולר וירטואליים. 

התובע טוען לחיוב ביתר בחשבונות הסלולר שלו. לדבריו, באוגוסט 2015 הוא רכש מרמי לוי תקשורת חבילת "הכול כלול" ב-20 שקל למכשיר הסלולרי של בנו, ולטענתו, גם כשלא נעשה כלל שימוש ב-Face Time, הוא חויב ביתר שלא כדין, ובמקום לשלם 20 שקל בחודש, בהתאם למסלול שרכש - הוא חויב בסכומים של 60-70 שקל בחודש, פי שלושה ויותר מהסכום הנקוב בתוכנית, כאשר לא בוצעה חריגה בשימושים, בהתאם לתנאי העסקה.

לטענתו, כאשר הוא פנה לחברה בעניין זה, הוא נענה כי Face Time הוא שירות שאינו נכלל במסגרת תוכנית הסלולר שרכש (תוכנית הכוללת לכאורה גלישה חינם בישראל), או שהחיובים בחשבוניות היו בגין "הודעות אימות" הנשלחות לשרתים בחו"ל עם הפעלת השירות.

עוד הוא טוען כי רמי לוי תקשורת הגיבה לפניית ארגון "אמון הציבור" בנושא כי "המנוי הוציא הודעות רבות ל-Face Time. פירושן של ההודעות הוא הודעות אימות המנסות להתחבר לשרת בחו"ל כדי לאמת את הסיסמה. תקלות במכשיר ו/או אפליקציות כלשהן עלולות לעשות את הנ"ל, ולחברתנו אין שליטה בנושא זה. מחיר הודעה לחו"ל אינו נכלל בחבילת האנלימיטד, ומשכך המחיר".

לדבריו, גם כאשר הוא פנה בעצמו בשלב מאוחר יותר בניסיון לקבל הסביר על החיובים התמוהים, נומק לפנייתו כי מקור הבעיה אינו בספקית הסלולר, כי אם ביצרנית הטלפון, וכי "נעשו מאמצים עילאיים לשיפור/תיקון התקלה".

לפי התביעה, באחת השיחות שקיים עם מוקדי החברה נטען בפניו כי הוא שלח 116 הודעות לחו"ל, ומשהכחיש, הציעה הנציגה כי מדובר בתקלה של אפליקציה המותקנת במכשיר ש"סתם שולחת הודעות".

עוד הוא ציין כי גם לאחר שהבן חדל לעשות שימוש ב-Face Time, החיובים הגבוהים נמשכו - וכאשר פנה שוב לשירות הלקוחות, נומק לו כי שירות imessage (הודעות טקסט חינמיות בין מכשירי אייפון) או שירות Face Time עולים כסף - גם כאשר אין שימוש בהם כלל. הנימוק לפי נציגה נוספת עמה שוחח הוא ש"זה נחשב בתור הודעה ששולחים לחו"ל על-ידי אפליקציה שהיא חיצונית".

בסופו של דבר vut נייד את המנוי לחברה מתחרה, ושם, לטענתו הוא אינו משלם עבור השימוש בשירותי ה-Face Time וה-imessage של אפל.

קבוצת התובעים מוגדרת כמי שהיו מנויים בחברת רמי לוי תקשורת מאז הקמתה (ב-2011) ושחויבו באופן דומה. לפי ההערכות, מדובר ב-20 אלף לקוחות (מתוך כלל לקוחות החברה המחזיקים במכשירי אייפון). הנזק האישי של התובע נאמד ב-300 שקל, ואת נזק הקבוצה הוא כאמור מעריך ב-6 מיליון שקל.

בתוך כך נציין כי אתמול (ד') הודיעה רשת רמי לוי כי בכוונתה להגיש הצעה לרכוש את רשת מגה ולהפעיל אותה כחברה נפרדת. בשלב זה הרשות להגבלים עסקיים מביעה התנגדות לעסקה. מחר (ו') בצהריים הוא המועד האחרון להגשת ההצעות לרכישה הרשת.