קנפלר הדיח את הדירקטורים בתמיר פישמן נדל"ן ומינה עצמו ליו"ר

בתקופה הקרובה צפוי איש העסקים אליהו קנפלר לבצע מהלך משמעותי הרבה יותר - השקעה של עשרות מיליוני שקלים בחברת הבנייה מצלאוי

אלדד תמיר / צילום: יונתן בלום
אלדד תמיר / צילום: יונתן בלום

איש העסקים החרדי אליהו קנפלר השלים את מהלך ההשתלטות על החברה הציבורית תמיר פישמן נדל"ן . טרם אסיפת בעלי המניות שהתכנסה אתמול בתמיר פישמן נדל"ן, קנה קנפלר כ-1.1 מיליון מניות של החברה (כ-5% מהמניות) מידי לידר ודניאל מגן, והגיע להחזקה של 24.8% ממניות החברה. באסיפה עצמה הדיח קנפלר מהדירקטוריון את דני פישמן, אלדד תמיר, קותי מנסדורף, רונית פרוכטמן ורני ליפשיץ, מינה את עצמו ליו"ר ואת רוני אוחיון, משה גורן וטל לוי לדירקטורים. לפי גורמים המקורבים לחברה, קנפלר מתכנן לבצע עסקת בעלי עניין לפיה תרכוש תמיר נדל"ן נכס שנמצא בבעלותו בירושלים.

לפני כשלושה חודשים הגיש קנפלר הצעת רכש מיוחדת להגדלת אחזקותיו בחברה והציע לרכוש מניות במחיר של 1.57 שקל למניה. הדירקטוריון דן אז בהצעה והחליט כי המחיר שהציע קנפלר נמוך משמעותית מהשווי הכלכלי של המניות ולכן הצעת הרכש אינה כדאית לבעלי המניות של תמיר נדל"ן.

הקרן שכשלה

תמיר פישמן נדל"ן הוקמה ב-2007 כקרן השקעות על ידי בית ההשקעות תמיר פישמן, במטרה לבצע פעילות נדל"ן במזרח אירופה. הקרן גייסה 240 מיליון שקל ונרשמה למסחר בסוף 2009, לפי מחיר של 6.47 שקל למניה. מניית תמיר פישמן נדל"ן נסחרת כיום סביב 1.60 שקלים, מחיר המשקף לחברה שווי שוק של כ-36 מיליון שקל. כלומר המשקיעים הפסידו מאז ההנפקה את הרוב הגדול של כספם.

הנכס היחיד שבבעלות החברה היא קרקע בבודפשט, הונגריה, בשווי של כ-33 מיליון שקל, וכן יש לה קופת מזומנים של כ-24 מיליון שקל. בסוף הרבעון השלישי של 2015 עמד הונה העצמי על כ-55 מיליון שקל.

בדרך לשותפות שווה עם מצלאוי

בד בבד עם ההשתלטות על תמיר נדל"ן, צפוי קנפלר להשלים בתקופה הקרובה עסקה משמעותית הרבה יותר של רכישת מניות בחברה ציבורית, לאחר שחתם בסוף ינואר על הסכם השקעה בחברת הבנייה מצלאוי, שנקלעה למצוקה פיננסית.

קנפלר צפוי להשקיע כ-54 מיליון שקל במניות מצלאוי, בעסקה הכוללת שני שלבים - הקצאת מניות החברה תמורת כ-44 מיליון שקל, ורכישת נתח ממניותיו של בעל השליטה הנוכחי, סמיר מצלאוי, תמורת כ-10 מיליון שקל נוספים. עם השלמת העסקה, יחזיקו מצלאוי וקנפלר כל אחד כ-45% מהונה של מצלאוי, ויהיו בעלי זכות שווה למינוי דירקטורים. קנפלר או איש מטעמו ימונה ליו"ר החברה, ומצלאוי מצדו יישאר בתפקידו כמנכ"ל החברה במשך שנתיים לפחות. הצדדים התחייבו להתקשר בהסכם מפורט בהמשך, ולזמן אסיפת בעלי מניות לאישור העסקה.

קנפלר, איש עסקים בן 35, הנמנה על קהילת הברסלבים, נולד וגדל בירושלים. הקשר בינו לבין מצלאוי נוצר כשהחברה עניינה אותו ברכישת קרקע ברחוב החילזון שברמת גן, ולאור הפוטנציאל שזיהה בחברה ובצורך לחזק את ההון שלה, ניהלו הצדדים מו"מ וגיבשו את ההסכמות המוצגות.