המשכנתאות מתייקרות: הצמודה זינקה 0.2% במארס ליותר מ-3%

העלייה בריבית הצמודה מוסברת, בין היתר בציפיות בחודשים האחרונים להמשך מדדים נמוכים

סיכונים בנטילת משכנתא/קרדיט: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סיכונים בנטילת משכנתא/קרדיט: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ריבית המשכנתא הצמודה למדד בחודש מארס עלתה בממוצע ל-3.06%, לעומת 2.85% בחודש פברואר. באמצע 2015 הייתה ריבית המשכנתא כ-2%. כלומר היא זינקה ב-9 חודשים בכ-1%.

העלייה בריבית מוסברת, בין היתר בציפיות בחודשים האחרונים להמשך מדדים נמוכים. משכנתא צמודה למדד מבטאת ריבית מצרפית שכוללת את המדד ואת הריבית, וכאשר הציפיות למדד יורדות, הגיוני שתהיה עלייה בריבית.

נראה כי הציבור כבר "לא קונה" את תוואי המדד של בנק ישראל, בין 1% ל-3%. הטווח הזה אכן כבר לא רלבנטי, בהינתן שבשנתיים האחרונות נרשם מדד שלילי, ו-2016 נפתחה עם חודשים של מדדים שליליים משמעותיים. רוכשי הדירות בוחנים את ציפיות המדד על פי הכלכלנים של הבנקים ובתי ההשקעות והם נחשפים לכך שהציפיות הן עדיין למדדים נמוכים. בהתאמה, הם פונים למשכנתאות הצמודות ועודף הביקוש הזה גורם לעלייה בריבית.

למה הריבית הצמודה עולה?

הריבית עולה כתוצאה של ביקוש והיצע בשוק הדירות ובשוק האשראי. הביקושים לדירות גדלו בחודשים האחרונים ובהתאמה אליהם - הביקושים למשכנתאות. בצד ההיצע, הבנקים דווקא זהירים יותר ומגדילים את פרמיית הסיכון על הלוואות, במקביל למצב בשווקים הפיננסים ושוקי האג"ח בפרט. התוצאה: עלייה בריבית המשכנתא.

העלייה בריבית המשכנתא היא לכל תקופת ההלוואות. הריבית במשכנתא של 5 עד 10 שנים עלתה ל-2.8%, לעומת 2.69% בחודש קודם; הריבית במשכנתא ל-10 עד 15 שנה עלתה ל-3.06% לעומת 2.73% בחודש פברואר, הריבית במשכנתא של 15 עד 20 שנה עלתה ל-3.28% לעומת 3.18% בחודש שעבר; הריבית במשכנתא של 20 עד 25 שנה עלתה ל-3.42% לעומת 3.15% בחודש פברואר.

ההתייקרות הזו מייקרת בעקיפים את מחיר הדירה, אחרי הכל המימון הוא מרכיב גדול בעלות הכוללת של הדירה. נכון, שרוכשי הדירות מתייחסים לעלות הדירה כמחיר שהם משלמים בעת הרכישה, אך בחישוב כלכלי נכון, יש צורך להוסיף מרכיב של עלויות מימון. המרכיב הזה מגיע בממוצע לכ-10% מערך הדירה (ואף למעלה מכך).

במקביל לעלייה בריבית משכנתא הצמודה, חלה עלייה גם בריבית המשכנתא השקלית הממוצעת, אך בעוד שבתקופות הקצרות נרשמה עלייה בריבית הרי שבתקופות הארוכות, חלה ירידה בריבית השקלית.

הריבית השקלית, שהינה ממוצע של הריבית השקלית המשתנה והריבית השקלית הקבועה לכל התקופות, עלתה בחודש מארס ל-2.64%, לעומת 2.6% בחודש הקודם.

ריבית המשכנתא לטווח של 10 עד 15 עלתה ל-3.43% לעומת 3.39% בחודש קודם.

הריבית לטווח של 15 עד 20 שנה ירדה ל-3.8%, לעומת 3.81% בחודש קודם.

הריבית לטווח של 20 עד 25 שנה ירדה אף היא ל-3.97%, לעומת 4.04% בחודש שעבר.

הירידה בריבית מיוחסת להערכות כי הסיכוי שבנק ישראל יעלה את הריבית קלוש, וייתכן שהריבית תמשיך לרדת לכיוון האפס ואף תגיע לטריטוריה שלילית.

למדריכים וכלים נוספים:

ריבית משכנתא - תחזית ועדכונים

מדד תשומות בנייה - תחזית ועדכונים

מה המחיר האמיתי של הדירה?