הבהלה לדירות מוזלות: הישראלים רצים להירשם להגרלות

הביקוש האדיר להגרלות הדירות המוזלות שנפתחו לאחרונה מגיע מכל עבר: למה לא כדאי לפספס את ההזדמנות ולהירשם בהקדם? מה הסיכוי שלכם לזכות באחת ההגרלות? ■ כל הפרטים בווידאו

שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד
שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד

אחרי לא מעט מכרזים שכבר נסגרו והרבה הכרזות' ההגרלות בפרויקטים של מחיר מטרה ומחיר למשתכן יצאו לדרך. בינתיים מדובר בכמה מאוד בודדות בראש העין, בעפולה ובלוד.

בזמן שבמשרד השיכון מנסים לפשט את התהליך כבר עכשיו ברור שהביקוש אדיר. להגרלה שנערכה בראש העין למשל, שהתייחסה ל-196 דירות מוזלות בשכונה החדשה בעיר, ניגשו סביב 6,100 איש.

להגרלה בעפולה, שעוד לא נסגרה, ניגשו עד עכשיו למעלה מ-2,500 איש כאשר מספר הדירות המוזלות שמשתתפות בהגרלה עומד על 238.

כמו שאפשר לראות, היחס די דומה לזכייה בלוטו, רק שכאן, הזוכים אומנם מקבלים הטבה של מאות אלפי שקלים במחיר הדירה אבל חשוב תמיד לזכור שהדירה לא בחינם.

הביקוש האדיר לדירות המוזלות מגיע מכל עבר. מי שמחוסר דירה ואין לו אמצעים לרכוש דירה בשוק החופשי ניגש להגרלה. גם מי שיכול לרכוש דירה בשוק החופשי אבל לא רכש אחת עדיין נרשם להגרלה כי היי, למה לפספס הזדמנות כזו. וככה הביקוש רק עולה.

במשרד השיכון ובאוצר מדברים על 250 אלף זכאים בישראל שעתידים לגשת להגרלות השונות. באותו הזמן, מדברים על יעד שאפתני של קרוב למאה אלף דירות מוזלות בשנים הקרובות.

אז כנראה שדירות מוזלות לא יהיו לכולם. אבל מדובר בהגרלות שכדאי להשתתף בהם כי אף אחד לא יודע מתי יחליטו שמחיר למשתכן כבר לא רלוונטית ויחליפו אותה במשהו אחר.

ועוד מילה לגבי המחירים. הדירות המוזלות הן באמת במחיר נמוך ממחיר השוק. אבל הדירות המוזלות מיועדות לזכאים בלבד. ומה עם שאר השוק? משפרי הדיור והמשקיעים? הם ממשיכים לקנות יחד עם מחוסרי הדירה שבוחרים לא להאמין לתוכנית הממשלתית או שפשוט לא רוצים לקחת את הסיכון שלא יזכו ובנתיים המחירים יעלו עוד יותר.

הוכחה לכך שהביקוש לא מפסיק קיבלנו ממש לאחרונה כשהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה כמה דירות חדשות נמכרו בחודש ינואר: כמעט 3,000, שזה 17% יותר ממספר הדירות שנמכרו בדצמבר.

אז, הביקוש ממשיך להיות גבוה, גם בפרויקטים המוזלים וגם בשוק החופשי והכל שוב חוזר לאותה הנקודה - הגדלת ההיצע. ככל שיגדילו את היצע הדירות המוזלות יתנו מענה ליותר זכאים וככל שהיצע הדירות בשוק החופשי יגדל כך יגדל גם הסיכוי להתמתנות העליות וגם אולי לשינוי מגמה וירידות קלות במחירי הדיור.