הטרנד החדש: לגדל ולחפש אוכל, במקום לקנות אותו

סדנאות ליקוט, סיורים לחיפוש אוכל בטבע, חקלאות ביתית ועצי פרי ברחבי הערים ■ אחרי הטבעונות והפליאו - קבלו את הטרנד הכי חם בעולם המזון ■ האם זה יחזיק מעמד, ואיך זה ישפיע על יוקר המחיה? דוח G

חוזרים לשורשים / צילום: אלון רון
חוזרים לשורשים / צילום: אלון רון

"אני מדמיין את אלוהים חוזר לכדור הארץ ורואה מה עשינו והוא צועק: 'מה זה?! מה לעזאזל עשיתם?! מה עשיתם לדובי הקוטב?!' למה הם חומים?!'. והאדם אומר לו, 'אממ... זה נפט... בשביל נפט'. 'בשביל מה אתה צריך נפט?!'. 'אמממ... כי הייתי צריך להגיע מהר ו...'. 'מה זאת אומרת להגיע מהר?! לאן?!'. '...לעבודה'. 'מה זה עבודה? למה אתה צריך את זה?'. 'כסף'. 'בשביל מה?!!'. 'לאוכל...'. 'אוכל?! שמתי לכם טונות של אוכל על האדמה! תירס וחיטה ומלא דברים. רק להרים ולקחת! נתתי לכם את זה בחינם!'".

(לואי סי.קיי, מתוך המופע, oh my god, בעיבוד קל)

יש אנשים שבתקופה הזאת של השנה מחליפים בין בגדי חורף לבגדי קיץ ויש אנשים שמחליפים את גידולי החורף בגינת המאכל ומתכוננים לשתילת ירקות הקיץ - כמו משפחת יאזמה בחדרה. רמה, אם לשלושה בנים, מתרגשת לקראת הפעם הראשונה שבה תשתול את העגבניות ואת המלפפונים הראשונים לעונה, תוך תמיכה טלפונית של הגנן יוחאי מלול, מחברת העץ הנדיב, שהקים עבורה את הגינה. "זה כמו לגדל כסף", הוא אומר. "משפחה ממוצעת עם מרפסת יכולה להשקיע בין 5,000 לעשרת אלפים שקלים ולכסות את כל התצרוכת של הירקות בשנה. זאת השקעה שמחזירה את עצמה".

הגינה של משפחת יאזמה, חלק מטרנד בן כמה שנים המכונה "חקלאות אורבנית" (ועד לא מזמן הייתה ידועה יותר בכינוי "חקלאות גגות"), היא רק נדבך אחד למגמה הולכת וגוברת של חיזוק הקשר בין אדם לאדמה, ובעיקר של האדם העירוני. עכשיו, כשהחורף עושה סימנים אחרונים והארץ פורחת, אפשר לראות את זה כמעט בכל פינה: סיורי ליקוט מלאים שבוע מראש; גינות מאכל פורחות בבתים פרטיים, במרפסות או בחצרות משותפות; ובהתאם גם פלח שוק של בעלי מקצוע שמציעים את השירות הספציפי.

תוסיפו לזה סטארט-אפים שמנסים לתת מענה לאתגרי הגידול, ומיזמים קהילתיים של שבילי אכילה, שכונות "אכילות" (כלומר: מרחבים אורבניים שיש בהם צמחייה המיועדת למאכל); יערות מאכל; ואפילו מיפוי מחתרתי של עצי פרי בתל אביב - ותראו שעם ישראל פיתח תיאבון בריא למזון בריא.

סקר שנערך על-ידי חברת נייצ'ר טק - המייבאת ציוד הידרופוניקה (גידול ללא מצע אדמה) ומפעילה מגזין אינטרנט מאיר עיניים בנושא זה - ניסה לאפיין את פרופיל המגדל הישראלי של גינות המאכל הביתיות. "בסקר השתתפו 378 משתתפים", מספרת סוזי מימון, עורכת התוכן באתר. "86% ענו שהם עושים את זה כתחביב ופנאי, 63% ענו שהם עושים את זה מטעמי בריאות כדי להימנע מריסוסים, 46% ענו שהם מגדלים ממניעים אידיאולוגיים ו-20% ענו שהם מגדלים גינת מאכל בבית ממניעים כלכליים".