איך משקיעים בדולר? - מדריך השקעה במט"ח

השקעה במט"ח - איך משקיעים בדולר? מה הן זירות מסחר? וכל מה שצריך לדעת על שוק המט"ח ■ מסחר בפורקס – כל מה שצריך לדעת

דולר / צילום: שאטרסטוק
דולר / צילום: שאטרסטוק

הדולר חזר לעלות בחודשים האחרונים וחצה את ה-3.6 שקלים. האם זו תחילתה של שינוי מגמה, אחרי שנים של ירידות? מצד אחד הדולר מתחזק בעולם ויוצר מומנטום חיובי גם מול השקל.

אם אתם סבורים שהוא השקעה טובה בעיתוי הזה, במדריך הזה מוצגות אלטרנטיבות להשקעה בדולר, ואם אתם חושבים אחרת, אז חלק מהאלטרנטיבות מאפשרות מכירה בחסר/ פוזיציה הפוכה. בכל מקרה, חשוב להבהיר - שאף אחד לא באמת יכול לקבוע נחרצות מה כיוון הדולר, או כל מטבע אחר.

השקעה בבנקים דרך פיקדונות

אפשר לעשות זאת דרך פיקדונות בבנקים שצמודים לדולר. כיום ניתן לקבל על פיקדונות דולריים ריבית של 0.5% בשנה. זה אולי נמוך יחסית לשנים קודמות, אבל זה ממש לא נמוך ביחס לאלטרנטיבות השקליות. מעבר לכך, פיקדונות דולריים הם מכשירים סולידיים - מה שנקבע מול הבנק בתחילת הדרך זה מה שמקבלים בסוף הדרך, אז נכון, זו ריבית נמוכה אבל בטוחה.

דרך נוספת להשקיע בדולר היא דרך פיקדונות מובנים. פיקדון מובנה הוא השקעה לכמה שנים, לרוב בין שנתיים לארבע שנים. בפיקדון מובנה יש מצד אחד תכונות של פיקדון רגיל, לרבות השקעה מובטחת, אך מצד שני יש בו תכונות של השקעה בסיכון לצד אפשרות להשיג תשואה נאה. ברוב הגדול של המקרים מובטחת בפיקדון המובנה קרן ההשקעה, כשבנוסף המשקיעים עשויים לזכות בתשואה שמותנית בקיומם של תנאים מסוימים (בדרך כלל תשואה של נכס הבסיס). בריבית אפסית כמו שיש היום בשווקים, גם התרחיש הרע של השקעה בפיקדונות מובנים - קבלת הרצפה (שמשמעה הפסד ריאלי שכן מקבלים את הסכום נומינלי) הוא לא נורא - נכון, מאבדים את התשואה האלטרנטיבית, אבל התשואה הזו מסתכמת בשברירי אחוזים בתקופה כזו. עם זאת, חשוב להבהיר - אתם צריכים לוודא שהבנק הוא זה שערב לפיקדון המובנה ולא יצרן הפיקדון. אחרת, אם יצרן הפיקדון נקלע לבעיה פיננסית אתם בבעיה. גם בנקים יכולים להיקלע לסחרור פיננסי ומצוקת מזומנים, אבל התרחיש הזה פחות סביר. כיום אגב, רוב הפיקדונות המובנים המשווקים בארץ הם בערבות של הבנקים.

מגוון האפשרויות בפיקדונות המובנים מגוון ורחב - פיקדון מובנה דולרי על רשימת מניות בחו"ל, על אינדקסים בוול-סטריט, על שינויים בריבית הליבור ועוד.

לרכוש דולרים בבנק

אפשרות נוספת להשקעה בדולר, היא השקעה ישירה - פשוט לרכוש דולרים בבנק. אלא שיש בשיטה הזו מספר חסרונות לעומת האלטרנטיבות האחרות - ישנן עלויות יחסית גדולות של המרות מטבע ומעבר לכך, אם הדולרים סתם "שוכבים" בחשבון הם לא מייצרים תשואה. כלומר, מעבר להפסד שנובע מהעמלות וזה יקר - עמלת ההמרה יכולה לנוע בין 0.5% ל-1% וזה הרבה, יש כאן הפסד של ריבית אלטרנטיבית שעשויה כאמור להגיע לכ-0.5%.

מסחר בפורקס - סיכונים וסיכויים

פורקס הוא מסחר במטבעות ברמה העולמית. ניתן לסחור בכל מטבע מול כל מטבע אחר ברחבי העולם באמצעות הפורקס. אתם סבורים שהדולר יתחזק במקביל להתחזקות הכלכלה האמריקאית והחולשה של אירופה? תוכלו להמר על צמד המטבעות דולר/ אירו. כמעט כל חשיפה גלובלית שאתם יכולים לחשוב עליה ניתנת לתרגום למסחר בפורקס .

שוק הפורקס הוא השוק הגדול ביותר בעולם, הרבה יותר גדול משוקי המניות, האג"חים והאופציות. שוק הפורקס הוא שוק שמרכז ביום מסחר מעל 3 טריליון דולר (מעל 3,000 מיליארד דולר). מדובר בשוק, תנודתי מאוד, תזיזתי מאוד ומושפע מכל פיפס ורחש שמתרחשים ברחבי הגלובל - מספיק שיש שוני בסקרי הבחירות, בציפיות הריבית, באינפלציה, בנפט כדי להשפיע בתגובת שרשרת על שורה של מטבעות. למעשה כל התרחשות פוליטית, ביטחונית, כלכלית, מדינית משליכה מיד על שערי החליפין.

המסחר בפורקס הוא מסוכן, אבל יש בו גם צד חיובי. הבעיה הגדולה בפורקס שאנשים נרשמים לזירות בלי להבין את הסיכונים שבמסחר במטבעות. יש סיכוי להפסיד והרבה, כי עסקאות בפורקס נעשות במינוף של 1 ל-100. כלומר על כל 1,000 דולר שאתם משקיעים אתם מקבלים מינוף כך שההשקעה שלכם היא בעצם 100 אלף דולר. במצב כזה על כל שינוי קטן אתם מרוויחים או מפסידים הון עתק. הבעיה ששוק המט"ח קשה כמובן לחיזוי. נכון, גם שוק המניות קשה לחיזוי, אבל יש דוחות כספיים , וניתן ללמוד הרבה על החברות הנסחרות, על הרווחים הצפויים ועוד. במט"ח הקושי לתמחר את כל הפרמטרים הרבים, זה הרבה מעבר לניתוח דוחות, וניתוח שוק המניות. לכן, רבים מייחסים להשקעה במט"ח אלמנטים של הימור.

אבל שימו לב - נניח שאתם רוצים לרכוש דולרים. מסתבר שהעלות הנמוכה תהיה דווקא דרך הזירה. פשוט מאוד - העמלות הם אפסיות. אז לא כולם עושים את זה ובצדק. אבל לקרנות גידור שמתעסקות במט"ח, ליבואנים ויצואנים שממירים מדולר לשקל ובחזרה, האפשרות של ניהול חשבון דרך זירת פורקס הוא לא מופרך. ככה הם יכולים לחסוך הרבה כסף.

מנגד, אם אתם משקיעים פרטיים, שבא להם להשקיע בדולר כי נראה להם שהוא יעלה, אז אולי תצליחו ואולי לא, אבל אתם צריכים לזכור שההתנהלות במסחר בפורק הוא במינוף, אז אל תשקיעו את הסכום שתכננתם להשקיע מלכתחילה, אלא רק אחוז קטן. למשל אם ברצונכם לקנות 100 אלף דולר בבנק (לצרכי השקעה), אז האלטרנטיבה היא להשקיע בזירת פורקס 1 אלף דולר במינוף של 100 - ואז, אגב, הסיכון שלכם קטן יותר. מקסימום תפסידו 1 אלף דולר, בעוד שרכישה, דרך הבנק, בהיקף של 100 אלף דולר, יכולה לחסל לכם אלפי דולרים ואפילו יותר מכך.

בארץ אושרו לאחרונה על ידי רשות ניירות ערך שש זירות פורקס - פלוס500  , ATRADE , FXCM , REALFOREX , FIRST INDEX , COLMAX . הרשות לא אישרה כמובן שההשקעה דרך הזירות בטוחה, אפילו ההיפך - קיים סיכון גדול לאבד את ההשקעה; ובכל זאת, הפיקוח של הרשות הפך את שוק הפורקס למסודר יותר.

הרחבה על זירות פורקס

רכישת אג"ח צמוד דולר

דרך נוספת להיחשף לדולר היא לרכוש אגרות חוב צמודות לדולר - בבורסה בת"א נסחרות אגרות חוב קונצרניות (של חברות) שצמודות לדולר ונותנות תשואה שתלויה בסיכון הספציפי של החברה. אלא שכאן נדרשת הבנה ומומחיות, זה לא מתאים לכלך אחד. מי שרוכש אגרות חוב באופן ישיר צריך לנתח את החברה ולנתח את האגרות האלו לרבות לשקלל את הסיכונים הגלומים בה ויכולת ההחזר של החברה. החיסרון הזה מונע הקהל הרחב להשקיע באגרות חוב כאלו , כשמעבר לכך, כבר לא מדובר בהשקעה סולידית. בהשקעות באג"ח קיים סיכון שנובע מהחברה עצמה, ומאגרות החוב הספציפיות. זה כבר לא רק חשיפה לדולר, זה בעיקר חשיפה לחברה ולאגרות חוב שלה. מעבר לכך, ברכישה ובמכירה של אגרות חוב, יש עמלות קנייה ומכירה.

חשיפה דרך תעודות סל

דרך טובה וזולה להיחשף לדולר היא להשקיע בתעודות סל שנסחרות בבורסה המקומית ועוקבות אחר שער הדולר. מדובר בעצם במכשיר שנקרא תעודת פיקדון (חלק מקבוצת תעודות הסל). זאת דרך יחסית נוחה שלא דורשת המרת מטבע , אך מנגד, ברכישת תעודות סל יש עמלות (עמלות קנייה ומכירה שאין בקרנות נאמנות ) וכן יש פער בין המחיר ההוגן של התעודה למחיר בשוק (הציטוט בשוק) שלרוב מגלם הפסד/ עמלה יחסית נמוכה. היתרון בחשיפה דרך תעודות סל הוא הזמינות - ניתן להשקיע בתעודה (וגם לממש) על פני כל היום (בדומה למסחר במניות ואגרות חוב). יתרון נוסף הוא שדמי הניהול מאוד נמוכים.

מעבר לתעודות המקומיות העוקבות אחרי הדולר, יש גם תעודות שנסחרות בחו"ל (ETN) ויש גם קרנות סל (ETF) שעוקבים אחרי מטבעות לרבות הדולר. היתרון השקעה במכשירים האלו בחו"ל הוא שהם בעלויות נמוכות במיוחד (לרבות דמי ניהול נמוכים), אבל הן דורשות השקעה דולרית - כלומר צריך להמיר שקלים לדולר ואז יש עמלות המרה.

מעבר לכך, יש בשוק שפע של השקעות דולריות, אבל לא סולידיות, לרבות תעודות סל עם חשיפה דולרית על מניות בחו"ל, מדדים בארה"ב, לרבות מדדי אג"ח ומדדי מניות. אבל, המכשירים האלו יודגש מסוכנים יותר ולא מבטאים רק חשיפה לדולר.

חשיפה דרך קרנות נאמנות

אפשרות חשיפה נוספת היא לקנות קרנות נאמנות שמשקיעות באפיק הדולרי - אפשר להיחשף בצורה ישירה לקרנות כספיות דולריות שבעצם מספקות את תשואת הדולר, או קרנות שמשקיעות באג"ח דולרי, או פיקדונות דולריים, ואפשר להיחשף לקרנות דולריות שמשקיעות בשוקי המניות והאג"ח בחו"ל, רק שאז כמובן הסיכון הוא בהתאם, זו כבר לא רק חשיפה לדולר, אלא לשוקי המניות והחוב בחו"ל.

מדריכים נוספים:

מלחמת המטבעות הגולבלית - איך זה ישפיע על הדולר ?

מדריך פורקס

מחשבון הצמדה לדולר

* המאמר נכתב על ידי, הון מדריכים פיננסים. התכנים והמידע במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.