תלונה: "עו"ד אלוני-סדובניק מעורבת בתוכנית לרקום עלילת אונס"

המתלונן - עו"ד אורי קינן, מ"מ ראש לשכת עורכי הדין ויו"ר הפורום הפלילי בלשכה ■ עו"ד אלוני-סדובניק: "הייתי מציעה לעו"ד קינן ללמוד את פסה"ד של העליון בטרם ריצה לתקשורת, תלונתו לא מחזיקה מים. כואב לו כי הפסיד בתיק מולי"

עו``ד רוני אלוני סדובניק / צילום: תמר מצפי
עו``ד רוני אלוני סדובניק / צילום: תמר מצפי

מ"מ ראש לשכת עורכי הדין ויו"ר הפורום הפלילי בלשכה, עו"ד אורי קינן, הגיש תלונה חמורה לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין במחוז תל-אביב נגד עו"ד רוני אלוני-סדובניק. התלונה הוגשה בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון בתחילת השבוע, שקבע כי עו"ד אלוני-סדובניק הגישה תלונה כוזבת לוועדת האתיקה נגד עו"ד אורי דניאל, כחלק ממסע הכפשה שכונה "קמפיין הנאנסות" בניצוחם של איש התקשורת והיחצ"ן מוטי מורל וארבע מתלוננות-שווא.

בנימוקיו להגשת התלונה כותב עו"ד קינן כי "מפסק הדין של בית המשפט העליון עולה כי המדובר בתוכנית זדונית לרקום עלילת אונס אשר הוצאה אל הפועל במעורבות ישירה של יחצ"ן ושל הנילונה".

לדברי עו"ד קינן, "עסקינן במקרה חמור ביותר אשר דורש תגובה חריפה, מהירה ונחרצת של לשכת עורכי הדין". מ"מ ראש הלשכה כותב ומדגיש כי "הדעת אינה סובלת שעורך דין, אשר אמור לשמש בין השאר כקצין בית משפט, לוקח חלק פעיל בהתנהלות כה חמורה".

בפנייתו לוועדת האתיקה במחוז תל-אביב טוען עו"ד קינן כי "פעולות כגון אלה של הנילונה פוגעות קשות בציבור עורכי הדין, בציבור בכללותו וכן בציבור המתלוננים במקרי אמת. עסקינן בפרשה מזעזעת ומסמרת שיער".

עו"ד קינן מסכם את נימוקיו להגשת התלונה ואומר כי "כיו"ר הפורום הפלילי אני חש חובה מקצועית ומוסרית להגיש תלונה זו ומבקש מוועדת האתיקה לטפל בתלונה במהירות ובדחיפות המתבקשת". 

אתמול פורסם כי יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, הודיע כי הוא מפסיק לעבוד עם היחצ"ן מוטי מורל, לאחר שבית המשפט העליון קבע כי מורל הגה קמפיין להשחרת עו"ד אורי דניאל כאנס, במסגרת תוכנית שכונתה "קמפיין הנאנסות". 

עו"ד אלוני-סדובניק מסרה בתגובה: "הייתי מציעה לעו"ד אורי קינן ללמוד את פסק הדין של בית המשפט העליון בטרם ריצה לתקשורת, כי אז ילמד שתלונתו לא מחזיקה מים. אני מאמינה למתלוננות שאכן נאנסו, ואני מזכירה לעו"ד קינן שהוא הפסיד רק לאחרונה בתיק אחר נגדי כסנגור המגן על עבריין מין שהורשע באונס קטינה בת 12 נכה, שאני מייצגת. לא נעים להפסיד בתיקים שלי, אני יודעת. טוב היה עושה מר קינן אם היה טורח לקרוא היטב וברצינות את פסק הדין של השופטת העליונה דפנה ברק-ארז, שקבעה כי לא הוכח שלא התבצע אונס, ולא הוכח שהמתלוננות שיקרו. אף אני סבורה כך".

הכרעת העליון: "פנייה זדונית, בחוסר תום-לב"

מה נכתב, בין השאר, על עו"ד אלוני-סדובניק בהכרעת הדין של העליון?

להלן כמה ציטוטים: 

"ביום 15.5.2011 פנתה עורכת הדין אלוני-סדובניק במכתב ליו"ר מחוז תל-אביב ולאב בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין בבקשה דחופה להשעות את אורי מתפקידו בלשכה. בפנייה זו מציינת עו"ד אלוני-סדובניק כי הגיעו לטיפולה 'שני מקרים נפרדים של אונס [...] מדובר במקרי אונס אכזרים ומשפילים במיוחד [...] בידי משטרת ישראל פרטיהן של עוד שתי נפגעות אחרות אשר טוענות כי אנס אותן [...] הריני פונה בשם מרשותי, בבקשה דחופה להשעות באופן מיידי את עו"ד דניאל מתפקידו כדיין השופט עורכי דין אחרים - עד שיסתיים הבירור המשטרתי והאזרחי בכל מקרי האונס המצויים בשלבים שונים של בדיקה'.

"עו"ד אלוני-סדובניק לא הבהירה מיהן מרשותיה שבשמן נעשתה הפניה, אך מסתבר כי מדובר בד' ובמ'.
מהתכתבות מאוחרת יותר עולה כי עו"ד אלוני-סדובניק אף התנגדה בתוקף לכך שמוסדות הלשכה יעבירו את דבר פנייתה לידי אורי, על-מנת שיוכל להשיב לטענות נגדו.

"... יובהר כי פנייתה של עו"ד אלוני-סדובניק, ובפרט בשים לב לאופן בו נעשתה - אינה יכולה לחסות תחת הגנת תום-הלב. המכתב נשלח כחצי שנה לאחר ההחלטה לגנוז את תיק החקירה בתלונתן של ר', מ' וט'. להחלטה זו אין זכר במכתב, שבו התבקשה השעייתו של אורי 'עד שיסתיים הבירור המשטרתי והאזרחי', בעוד שתלונתה של ד' טרם הוגשה באותו מועד, ותביעותיהן האזרחיות של מ' וד' הוגשו רק כחמישה חודשים לאחר אותה פנייה ללשכת עורכי הדין.

"זוהי הראיה הבולטת ביותר לכך שעל-פי כל אמת-מידה - המכתב לא נוסח בתום-לב, לא מבחינה אובייקטיבית ולא סובייקטיבית. המכתב לא נועד לבירור ענייני של תלונה אלא ככלי לפגוע בשמו ובמעמדו של אורי ללא ביסוס עובדתי ואף בכוונת זדון.

"כפי שציין בית המשפט המחוזי, עו"ד אלוני-סדובניק איננה צד להליך, וניתן להניח כי היא לא ידעה לאמת או לשלול את אמיתות התלונות, אך ד' ומ' ודאי ידעו שהתלונות אינן מבוססות, כפי שהובהר באריכות לעיל. עוד יצוין כי ר"ש קשורה גם היא למכתב זה, אשר נשלח במסגרת שלבי 'תוכנית הנאנסות', ודיווח אודותיו הועבר למוטי מורל".

עוד כותב בהכרעת הדין השופט יצחק עמית: "הפנייה ללשכת עורכי הדין נעשתה כחלק מ'תוכנית הנאנסות'... עו"ד סדובניק-אלוני הכתירה את פנייתה כ"דחופה" (בגין עבירות נטענות מלפני כעשר שנים)... במכתב ביקשה עו"ד סדובניק-אלוני להשעות את אורי עד לסיום 'הבירור המשטרתי והאזרחי', תוך השמטת העובדה החשובה כי חצי שנה לפני כן כבר הוחלט לגנוז את תיקי החקירה; וכי כחלק מ'תוכנית הנאנסות' תוכנן להדליף את המכתב לעיתונות.

"אף חברתי סבורה כי הפנייה לא הייתה ראויה, וכי ניתן לצפות מעורך דין כי ינקוט בגילוי ובדיוק מרביים, אלא שלטעמה אין לראות בכך חוסר תום-לב לצורך חוק איסור לשון הרע (פסקאות 41-40 לפסק דינה). דעתי כאמור שונה, ואני סבור כי הפנייה ללשכת עורכי הדין נעשתה באופן זדוני על-מנת לפגוע במשלח-ידו של אורי, וקל וחומר, שנעשתה בחוסר תום-לב".

להורדת הכרעת הדין המלאה - קובץ PDF