בצל "קמפיין הנאנסות": יצחק הרצוג הפסיק לעבוד עם מוטי מורל

בית המשפט העליון קבע כי היועץ האסטרטגי מוטי מורל הגה קמפיין להשחרת עו"ד אורי דניאל כאנס, במסגרת תוכנית שכונתה "קמפיין הנאנסות" ■ מה נכתב על מורל בהכרעת הדין של שופט העליון יצחק עמית?

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג סיים את קשריו העסקיים עם היועץ האסטרטגי מוטי מורל, זאת על רקע קביעת בית המשפט העליון לפיה מורל רקם תוכנית במסגרתה הגה קמפיין להשחרת עו"ד אורי דניאל כאנס.

על-פי בית המשפט, מורל עמד מאחורי קמפיין "תוכנית הנאנסות" שביקש להשחיר את פניו של דניאל, לאחר ש-4 נשים הגישו נגדו תלונות-שווא על אונס.

הרצוג התחיל לעבוד עם מורל בחודש שעבר, כדי שזה יספק לו שירותי ייעוץ תדמיתיים סביב תוכניתו המדינית להיפרדות מהפלסטינים. הבוקר (ג') התקיימה שיחה טלפון בין השניים, במסגרתה הוחלט על הפסקת העבודה המשותפת.

מלשכתו של הרצוג נמסר: "היועץ האסטרטגי מוטי מורל התקשר לפני שעה קלה לראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, והודיע על התפטרותו מתפקידו. הרצוג קיבל את התפטרותו".

מורל אישר את הדברים כפי שהופיעו בהודעת הלשכה.

מה נכתב על מורל בהכרעת הדין של השופט העליון יצחק עמית?

להורדת הכרעת הדין - קובץ PDF

בהכרעת הדין של העליון נכתב על מעורבתו של מורל: "סביב חודש ינואר 2011 התגבשה במשרדו של יועץ התקשורת מוטי מורל תוכנית שמטרתה לגרום לאורי 'להפסיד במשפטים' ולאלץ אותו 'להפסיק
להטריד' את חברי הקבוצה. לצורך זה נערכה 'תוכנית הנאנסות', שבמסגרתה פורטו הצעדים שיש לנקוט לשם השגת היעדים. המתלוננות ר', מ' ו-ד', היו שותפות לגיבוש התוכנית".

עוד כתבו השופטים על "תוכנית הנאנסות": "במציאות בה אנו חיים, ייתכנו מקרים שבהם מתלונן בעבירת מין יפנה למשרד יחסי ציבור. לטעמי, לא מדובר בתופעה חיובית, אך ניתן להבין זאת, ונקיטת צעד כזה לא תפגום בהכרח במהימנותו של המתלונן או באמינות גרסתו.

"הפרשה הנוכחית היא שונה בתכלית, וניכר בבירור כי המתלוננות שימשו אך ורק אמצעי לשם השגת המטרה התדמיתית במסגרת תוכנית הפעולה של משרד יחסי ציבור מוכר וידוע, שמופעל על-ידי לקוחות בעלי עניין. הטרימינולוגיה שבה נעשה שימוש במסמכים זועקת כי מטרת התוכנית היא זדונית ופסולה מעיקרה, והעיניים מסרבות להאמין כי תוכנית מעין זו נערכה בתכנון מחושב והועלתה על הכתב כאילו מדובר בעוד אחת מיני פעולות רבות, שמשרד יחסי ציבור מתכנן ומבצע עבור לקוחותיו".

השופטים מפרטים עוד ועוד על התוכנית ועל מעלליו של מורל: הדרך הטובה ביותר להמחיש את חומרתה של 'תוכנית הנאנסות' היא להביא את הדברים כלשונם. ביום 17.1.2011 נערך במשרדו של מורל מסמך שכותרתו 'תוכנית פעולה ראשונית'.

"תוכנית הפעולה הראשונית כללה 'מוצרים סופיים' בעניינם של שלושה גופים שנתפסו כמאיימים על חברי הקבוצה: המרכז לנפגעי כתות, אורי ופנינה (פנינה הייתה מרשתו של אורי, ששלח עבורה דרישת תשלום). 'המוצר הסופי' בעניינו של אורי הוגדר במילים אלה: 'מפסיד במשפטים, מפסיד בחיים, בורח, נעלם, מפסיק להטריד'.

"במסמך מפורטת גם האסטרטגיה להשגת אותו 'מוצר סופי': איסוף חומרים מהאינטרנט, השגת מידע דרך חוקר פרטי, דרך 'אנשים ששונאים אותו' [את אורי], 'לתחקר את הלקוח שיביא ליִדיִם לאנשים שסבלו מאורי'.

"תחת הכותרת 'פעולות' נכתב: 'אחרי איסוף החומר נתכנן חשיפה תקשורתית במטרה להשיג את
המוצרים שהוגדרו למעלה'. על רקע מסמך זה, ובהמשך אליו, נערך במשרדו של מורל מסמך שכותרתו
'תוכנית נאנסות'. האסטרטגיה שהוגדרה בתוכנית נוסחה בזו הלשון: 'כדי להעלות את נושא הנאנסות לסדר היום של התקשורת, נייצר בשבילן אירוע מחאתי שהעיתונאים יהיו מחוייבים להתייחס אליו ויריבו ביניהם על הסקופ'.

"שלבי התוכנית כוללים, בין היתר: מכתב שתשלח עו"ד אלוני-סדובניק ללשכת עורכי הדין, בבקשה להשעות את אורי מתפקידו; הדלפת המכתב לעיתונות תוך השחרת שמו של אורי [בשל צו איסור פרסום]; 'תחילת מחאה, ר' תעמוד בשעות הצהריים ( 14:00-12:00 ) מול מגדלי אביב עם מסיכה ושלט שבו ייכתב: 'לשכת עורכי הדין מחפה על עורך דין אנס'; פרסום מסיבי ברשת האינטרנט, לרבות סרטוני יו-טיוב ושימוש בפורומים; 'ביום השני למחאה יעמדו ר', ד' ומ' עם מסיכות ושלטים זהים'; 'ביום השלישי למחאה יצטרפו לשלושת הנאנסות פעילות חברתיות מארגוני נשים'; בסוף היום השלישי תודלף הפרשה לעיתונאי בכיר, וכאן נמנו במסמך שמותיהם של עיתונאים אופציונליים 'לפי העדפה'.

"בשלב זה, על-פי התוכנית, 'ד' ניגשת להתלונן בליווי עיתונאי'; ובשלב העשירי והאחרון - 'מתלוננות נוספות מגיעות להתלונן על העורך דין האנס'. בהמשך לשלבי התוכנית המפורטים הובאה 'תוכנית חלופית' שמטרתה להפעיל לחץ פנימי ותקשורתי על לשכת עורכי הדין במטרה להשעות את אורי. הסעיף האחרון בתוכנית החלופית הוא 'אם הספין התקשורתי מתפתח לכיוון שאנחנו רוצים, כלומר נושא הכת יורד מהפרק, רק אז אפשר לצרף את הבנות הנוספות עם הסיפורים שלהן כדי להמשיך את הספין בתקשורת'.

"כאילו לא די בכך, בהמשך הועלו על הכתב 'תרחישים אופציונליים להערכות', לרבות הגדרת התגובה הרצויה והסיכוי להתממשות התרחיש. בין היתר נמנו תרחישים שבהם 'האנס מגיש תלונה על הבנות במשטרה' ו'אין עניין עיתונאי'. המסמך נחתם במספר 'נקודות למחשבה' בדבר הדרך הטובה ביותר להשיג את מטרת התוכנית.

"על דרך הפעולה ניתן גם ללמוד מהודעות מייל שהוחלפו בין מוטי מורל לבין חברי הקבוצה, בהן נאמר, בין היתר, 'נתחיל לעבוד בצורה מסודרת [...] עדיף להכין פצצה גדולה'; 'עדיף שהוא [אורי - י"ע] לא יידע שאנחנו בתמונה. זה ייתן לנו את השקט לאסוף את החומרים ולתכנן את מתקפת הפתע עליו'".

לפי הכרעת השופטים, "תוכנית הנאנסות אינה משתמעת לשני פנים. היא מהווה מסמך שמאפשר להציץ אל מאחורי הקלעים של התנהלות המערערות, לפחות בתקופה המאוחרת יותר של הפרשה. היא מבהירה כי הגשת התלונות (ובפרט תלונתה של ד') הייתה מתוכננת ומתוזמנת. התוכנית מתארת במילים ברורות ואף בוטות את מטרתן של המתלוננות, ומצביעה באופן חד-משמעי על קיומה של יד מכוונת מאחורי הפרשה.

"עוד ראוי לציין כי מבחינה כרונולוגית, תוכנית הנאנסות התגבשה רק לאחר שהתלונות במשטרה נגנזו, כך שתוכנית זו מהווה את המשך הפעילות של חברי הקבוצה להשגת מטרתם, לאחר שנכשלו הניסיונות הראשוניים לסבך את אורי בפלילים.

"חשיפת מסמכי תוכנית הנאנסות הובילה לחקירתו של מוטי מורל במשטרה, בחשד לקשירת קשר לביצוע עבירה, הפרת הוראה חוקית ומסירת הודעות כוזבות במשטרה, יחד עם אחרים, במטרה לפגוע באורי. מורל אישר כי תוכנית הנאנסות נערכה במשרדו 'במסגרת העבודה שעשינו עם הלקוח כנגד עו"ד אורי דניאל'.

"בחקירתו התמקד מורל ביישום התוכנית וטען: 'בנושא זה לא נחלנו הצלחה, לא יצא שום דבר לתקשורת מטעמנו, ובסופו של דבר החליט הלקוח להפסיק להיעזר בשירותינו והודיע לנו כי יעשה את הדברים בעצמו'.

"לדבריו של מורל, הוא נחשף לטענותיהן של 'בנות מהקבוצה' כי נאנסו, והמליץ להן להגיש תלונה במשטרה. מורל הוסיף: 'יחד עם הלקוח חשבנו על כל מיני רעיונות להעלות את הנושא בתקשורת, אולם שום פעולה לא הגיעה לכלל מימוש, בין היתר בגלל חילוקי דעות עם הלקוח לעניין היישום'".

להורדת הכרעת הדין - קובץ PDF