מזרחי טפחות ודויטשה בנק יממנו תחנות כוח בצפון ב-960 מ' ש'

שני הבנקים יממנו פרויקט ענק בצפון להקמת שתי תחנות כוח שישרתו בעיקר את המפעלים נילית ותנובה

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

עסקת מימון גדולה למזרחי טפחות  ודויטשה בנק: שני הבנקים יממנו שתי תחנות כוח בצפון בהיקף של 960 מיליון שקל. מדובר בפרויקט שעלותו הכוללת מסתכמת ב-1.23 מיליארד שקל, ובפרויקט הראשון בתחום התשתיות הלאומיות שמזרחי טפחות מוביל את מימונו.

הפרויקט, הוא בבעלות קרן דנהם, רפק, עדי אנרגיה וגת אנרגיה, כולל הקמת שתי תחנות כוח בטכנולוגיית קוגנרציה, מונעות גז טבעי (וסולר כדלק משני), בחצרות המפעלים נילית (ברמת גבריאל) ותנובה (באלון תבור) - שהם לקוחות העוגן. כל תחנת כוח, בהספק של 73 מגוואט, תספק קיטור וחשמל לשני לקוחות העוגן, למפעלים סמוכים וכן ללקוחות מרוחקים יותר.

הפרויקט הינו במתווה BOO (רש"ת: built-operate-own), כלומר לאחר פקיעת ההסדרה התומכת הרלוונטית להם יוכלו התחנות להמשיך לפעול ולמכור קיטור וחשמל בשוק חופשי. חברת סימנס תספק את הטורבינות לתחנות הכוח ולמעשה היא קבלן ההקמה העיקרי בפרויקט. עבודות נוספות יבוצעו על-ידי חברת מנוליד הישראלית. הפרויקטים יתופעלו ע"י חברה בת של FENOSA GAS NATURAL הספרדית.

ל"גלובס" נודע כי מזרחי טפחות ודויטשה בנק, שהתחילו כבר השבוע לממן את הפרויקט, מתכננים לשתף במימון גופים פיננסיים נוספים מהארץ ומחו"ל. כמחצית מהמימון נעשית באמצעות הלוואה דולרית המגובה בביטוח יצוא של חברת EKN השבדית וכמחצית בהלוואה שקלית מגובה בביטחונות של הפרויקט. מזרחי טפחות יהיה אחרי על החלק השקלי בהלוואה ודויטשה בנק על החלק הדולרי.