פוטין מגיש את החשבון למערב: רוסיה תחזור לגייס כסף בשווקים

רוסיה מנסה לנצל את המומנטום החיובי ביחסים עם המערב לאחר הנסיגה מסוריה ■ התשואות של האג"ח הממשלתי הרוסי ל-10 שנים עומדות על יותר מ-9% ■ שר האוצר הרוסי: זוהי הזדמנות למשקיעים לקבל תמורה לכסף שלהם

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

לראשונה מאז הוטלו הסנקציות על רוסיה (2013) תנסה לחזור ולגייס כסף בשווקים הפיננסים החופשיים. שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב, צוטט היום כמי שאומר שהתשואות הנמוכות על האג"ח הממשלתיות בעולם יוצרת הזדמנות למשקיעים להשקיע בכלכלה הרוסית שמפגינה עוצמה וגם לקבל על השקעתם ריבית הגונה.

יש לציין כי הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה מאז פלשה לאוקראינה לא הוסרו, אולם הנסיגה המפתיעה מסוריה והפחתת המעורבות של רוסיה בסכסוכים ברחבי העולם מביאים להערכות בוול סטריט כי הקונסטלציה הפוליטית תאפשר לרוסיה לגייס כסף ומה שישאר זה להתווכח על הריביות והביטחונות שידרשו ממנה.

הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה הרחיקו אותה בפועל מהשווקים הפיננסים ומאז שנת 2013 לא דייסה כסף בשווקים הפתוחים. במקביל מחירי הנפט הגיעו לשפל של פחות מ-40 דולר לחבית, מה שגרם גם להכנסות של רוסיה להתכווץ ולא נותר לה אלא לשלם חובות מהכנסותיה מבלי כל יכולת למחזר חובות, מה שהקרין באופן דרמטי לרעה על הכלכלה המקומית.

ההנפקה צפויה להתבצע בשווקים הפיננסים באירופה כבר במהלך השנה הקרובה. בחודש שעבר הזמין לרוסיה שר האוצר המקומי נציגים של 25 בנקים מ-9 מדינות שונות לרבות נציגים של בנק אוף צ'יינה, גולדמן זאקס ובארקליס בניסיון לעניין אותם בארגון מחדש של חוב בהיקף של 3 מיליארד דולר אולם על פי פרסומים שונים הנציגים של הבנקים שביקרו ברוסיה לא יכלו להתחייב לאיזושהי פעולה בשל הסנקציות שהטיל המערב על רוסיה.

כיום מצוטטות אגרות החוב הממשלתיות של רוסיה בתשואה של למעלה מ-9% בעוד האג"ח הממשלתי האמריקאי המקביל נסחר בתשואות של 1.9%, של גרמניה בתשואות של 0.23%, יפן בתשואה שלילית של 0.06% ושוויץ בתשואה שלילית של 0.35%.