אישום: אזרח בלגי העלים הכנסות משכ"ד בישראל בכ-7.2 מיליון שקל

הנאשם הוא שמעון ערבליך, בעלים של מספר דירות מגורים בישראל, רובן המכריע בתל-אביב

רשות המסים הכריזה לאחרונה על מלחמה עיקשת כנגד מעלימי המס בתחום הנדל"ן, ובין היתר פועלת לאיתור ישראלים המשכירים דירות בבעלותם אך אינם מדווחים על הכנסותיהם מהשכרת הדירות. המאבק הוביל לגל מעצרים של ישראלים אשתקד ולהרחבת רשת המדווחים לרשות המסים על הכנסותיהם משכירות. ואולם, לא רק הישראלים על המוקד.

הבוקר (א') הגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) כתב אישום כנגד איש עסקים, אזרח בלגיה, המבקר בישראל "באופן רציף ותדיר", בגין העלמת הכנסות מהשכרת 14 דירות (חלקן מפוצלות) בישראל בכוונה להתחמק ממס.

לפי כתב האישום, שהוגש בידי עו"ד סשה צ'רניבסקי, בין השנים 2013-2005 היה הנאשם, שמעון ערבליך, בעלים של מספר דירות מגורים ונכסים בישראל, רובם המכריע בתל-אביב, והשכיר אותן לשוכרים שונים. בין היתר החזיק ערבליך שתי דירות מגורים ברחוב אבן גבירול בתל-אביב, דירת מגורים ברחוב פנקס בתל-אביב, דירת מגורים ברחוב פרישמן בתל-אביב, 5 דירות מגורים ברחוב אבן גבירול בתל-אביב, דירת מגורים ברחוב ארלוזורוב ברמת-גן, דירת מגורים ברחוב ארלוזורוב בתל-אביב וכן מחסן ששימש דירת מגורים ברחוב שלמה המלך בתל-אביב, מחסן ששימש דירת מגורים ברחוב חובבי ציון בתל-אביב ונכס ברחוב צפת בתל-אביב.

על-פי האישום, חלק מהדירות הללו פוצלו על-ידו, ובאמצעות מתווך הוא השכיר אותן בנפרד לכמה שוכרים. מדמי השכירות הפיק ערבליך הכנסה בסך של כ-7.2 מיליון שקל, מבלי שהגיש דוחות על אותה ההכנסה.

על-פי האישום, הגם שאינו תושב ישראל, הכנסתו של ערבליך מדמי שכירות חייבת במס בישראל, והנאשם היה חייב בהגשת דוחות לרשויות המס על הכנסה זו, ואולם "בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, הנאשם לא הגיש דוחות על הכנסה מדמי השכירות לרשויות המס, מתוך כוונה להתחמק מתשלום מס". 

עוד נטען באישום כי "מעשיו של הנאשם הם פרי תכנון מוקדם, ונעשו באופן שיטתי לאורך 9 שנים, וכל מטרתם הפקת רווח כלכלי. במעשיו מנע הנאשם דיווח תקין לרשויות המס והסב נזק רב לקופה הציבורית".

נזכיר כי מאבקה של רשות המסים במשכירי הדירות מעלימי המס נערך במסגרת מאבק כולל במעלימי מס בישראל. כפי שנחשף ב"גלובס", ב-2014 נשלחו למעלה מ-100 אלף מכתבים לאזרחים, ובהם דרישה לדווח על כלל מקורות ההכנסה שלהם, כחלק מפעילות מחלקת המודיעין במס הכנסה. מכתבים אלה נשלחו לאנשים שאין להם תיקים ברשות המסים, אולם בהתאם להצלבות מידע שבוצעו וסימנים מחשידים אחרים, עולה כי על פניו יש להם הכנסות שאינן מדווחות. כ-70 אלף איש השיבו למכתבים עם נתונים לגבי הכנסותיהם, ומתוכם כ-20 אלף איש פתחו תיקי עוסק בגין הכנסות החייבות בדיווח. כחלק מפעולות אכיפת הדיווח נחקרו בשלב הראשון עשרות אזרחים מכל רחבי הארץ, שקיבלו את דרישות הדיווח ולא הגישו דוחות.

בהמשך לכך, במחצית השנייה של 2015 החלה רשות המסים בגל המעצרים של משכירי דירות שאינם מדווחים על הכנסותיהם מהשכרת הדירות. בין היתר, נעצרו בת 68 שהעלימה הכנסות מ-6 דירות בבעלותה בתל-אביב, בירושלים, באילת ובטבריה; תושב חוץ, שהעלים לפי החשד בעשור האחרון הכנסות בסך כ-1.5 מיליון שקל שקיבל מהשכרת 4 דירות שבבעלותו; בני זוג שכירים מיהוד, החשודים כי העלימו הכנסות משכר 15 דירות שבבעלותם בסך כ-3 מיליון שקל; ותושב רעננה, שאין לו כל הכנסה מדווחת, החשוד כי העלים הכנסות שכר דירה בסך כ-1.5 מיליון שקל.