השקט שלפני הסערה

הגרף שמראה שהשקט היחסי בשווקים כנראה יופר בקרוב

וול סטריט3 / צילום: רויטרס
וול סטריט3 / צילום: רויטרס

דריכות המסתיימת באכזבה גדולה, יחד עם תנועת מחיר מפתיעה בחלקה. זו הייתה מנת חלקנו בשבוע שעבר כאשר כולנו עמדנו שוב לפני "מפגש פד", אירוע שבו אמורות להינתן לנו, הסוחרים-משקיעים, תוצאות דיונים מלומדים בדבר הריבית האפקטיבית האמריקאית.

דריכות - על שום מה? נדיר המצב שבו מחכה לנו הפתעה "מילולית" בתחום רגיש זה. אכזבה - על שום מה? מה שהיה צפוי כ"החלטה", התרחש ולא שונה אפילו פרמטר אחד מן הפרמטרים של עלות המימון במדינה הגדולה ההיא (אגב, בניגוד גמור למה שחווינו מצד הבנק המרכזי האירופי שבוע לפני כן).

ומדוע תנועת מחיר מפתיעה? אחלק זאת לשני חלקים:

תחילה, ראוי לחשוב שקיום צפי לא ישנה דבר בזירה הכללית. במקרה הגרוע ייתכן שינוי תוך יומי מינימלי. בפועל, עינינו המשתאות חזו בתנועה אסרטיבית של כל הקורלציה האנטי-דולרית כולה. מה שהביא, כמובן, לתנועה חזקה בקומפלקס הסיכון, ובמניות במיוחד.

שנית, התנועה האנטי-דולרית הייתה באמת בלתי פרופורציונלית למהות האירוע; הרי ג'נט ילן לא הודיעה על שינוי מדיניות קיצוני, לא בדמות הורדה עתידית של הריבית ואף לא בהפסקה סופית של מסלול העלייה, אלא רק על מסלול ממותן של אותן עליות. כמו כן, הופיעה, שוב, מנטרת "נתאים את מעשינו לנתונים" המהווה רקע מתמיד ליכולת הבנק המרכזי לתרץ, בהתמדה ראויה לציון, את פתלתלות מעשיהם.

בסופו של דבר: הדולר קרס בעולם, וגם אצלנו, כאשר הסיבה המצוטטת העיקרית לכך הייתה ההקלה בנזילות הדולרית הנובעת מן המדיניות החדשה המרסנת פחות, באיכות ובזמן.

יש להבין היטב את עניין הנזילות. זהו הנושא העיקרי שמדברים עליו כרקע הקובע של עתיד קומפלקס הסיכון. הקטנת אותה נזילות דולרית מאיימת לשבש את המסלול שבו כולם הלכו "מחוסר ברירה", וזאת על מנת להשיג תשואה כלשהי. כמו כן, עקב מדיניות מרוסנת יותר של עליות ריבית, יהיה עדיין "טיפשי" להשקיע ללא מינוף בצד הסולידי. בנוסף, תימשך גם תקופת התמריץ להשתמש בדולר כמטבע Carry מממן. כל אלה בנו אמון חדש ורמות ההתנגדות נפרצו בשמחה ודיצה.

אבל רגע: מדוע בעצם אין עמידה מצד הפד בכוונה המקורית לנרמול הריביות? הנה שני גרפים מדהימים היכולים להאיר על הנושא.

הראשון מציג את הצמיחה הגלובלית הקטנה, יחד עם צפי לא משתפר כל כך, וזאת מצד האופטימיים המקצועיים שבקרן המטבע הבינלאומית:

משה-שלום-קרן-22-03
 משה-שלום-קרן-22-03

השני, גרף האמת על מצב התעסוקה במעצמה הגדולה בעולם:

משה-שלום-תעסוקה-22-03
 משה-שלום-תעסוקה-22-03

גרף אחרון זה מעיד כאלף עדים על ההבדל המדהים שבין הנאמר לנו דרך הסטטיסטיקה הרשמית, בקו הבהיר (שיעור אבטלה קטן מ-5%!), ומה שקורה באמת בשוק העבודה המבוטא באחוז מן האוכלוסייה האזרחית המועסקת (הקו הכהה).

בנוסף לשני גורמי דאגה אלו, הפד רגיש יותר ויותר לעוד אלמנט המגיע מן "השטח". מדובר בפער הגדל והולך בהכנסה הפנויה באוכלוסיה, או כפי שהפוליטיקאים אוהבים לכנות "Income inequality". ככול שהמערכת הופכת להיות טכנולוגית יותר, גלובלית יותר, ופיננסית יותר, גדל אותו פער והופך את החיים קשים יותר ל-90% ה"נמוכים".

זה החל בשנות ה-80, אבל השיאים ההיסטוריים של התופעה ניכרו, עד כה, בשיא של בועת הדו-קום, בבועת הנדל"ן, וב"שיקום הפיננסי" האחרון. בגדול, עקרון ה-"כסף מביא כסף" עבד כמכונה משומנת היטב, אבל רק עבור כ-10 אחוז מן האוכלוסייה. הבעיה היא שבתקופה האחרונה ניכר צמצום בגידול ההכנסות כמעט אצל כולם.

לכן, עלייה בריביות, למרות כל המאמצים המרחיבים שנעשו עד כה, תהיה מכה לכל האוכלוסייה ולא רק לזו הנמצאת שוב בגובה חובות לא קטן: חובות סטודנטים, חובות על רכבים, חובות על דיור - ובמיוחד חובות בכרטיסי האשראי. התקווה שהייתה ביכולת המשק לספוג את העליות שדובר עליהן לא התממשה, ונותר רק להציג את השינוי במדיניות בצורה הדיפלומטית ביותר.

ביום רביעי שעבר זה עבד.

כעת נביט על הצד הטכני של הדברים, וזאת דרך גרף שבועי של תעודת הסל המייצגת את אג"ח המדינה האמריקאי:

משה-שלום-טילטי-22-03
 משה-שלום-טילטי-22-03

השוק הזה ממשיך להתנהל כצפוי מן השיא הכפול המלווה בסטייה שלילית (1-3 סגול). כל עוד אותו שיא, סביב 137, לא ייפרץ מעלה, הסבירות מדברת על המשך מסע דרומה.

והנה המכשולים השונים העומדים מול המחיר: תמיכה נוכחית סביב 127, אזור קריטי של קו המגמה 2, והממוצע הנע 200 יום, התמיכות של 118 ושל 113; ולאחר מכן חור שחור של שלילה, כי שבירת 113 היא גם שבירת הבסיס של תבנית ההיפוך הגדולה של השיא הכפול, וזה מכוון לתמיכה הקרובה ביותר, דהיינו 95.

אין להקדים את המאוחר, אבל מה כל זה אומר לנו? ידוע שירידה באג"ח מלווה בעלייה בתשואה עליו, דהיינו עלייה בפועל ביוקר המימון. כל זה כאשר הפד מבטיח לרסן, ואולי בעתיד לבטל, את העליות בריבית שהוא קובע. סתירה מדהימה בחשיבותה, שרק העתיד יימצא לה פתרונים.

 

* משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

* ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

* מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.