ירידות בבורסה; מניות "לוויתן" נפלו לקראת ההכרעה בבג"ץ

ביום חמישי לא התקיים מסחר בשל חג פורים ■ בוול סטריט לא התקיים מסחר ביום שישי לרגל ה-"good Friday" ■ בנק ישראל יפרסם מחר את החלטת הריבית לחודש אפריל ■ הנפט צנח מתחת ל-40 דולר לחבית

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

הבורסה בת"א נסחרה היום (א') בירידות שערים, ברקע המגמה השלילית שחתמה את שבוע המסחר בשוקי העולם. נזכיר כי בת"א לא התקיים מסחר ביום חמישי בשל חג הפורים, בעוד בוול סטריט לא התקיים מסחר ביום שישי לרגל ה-"Good Friday". היום לא יפורסמו נתוני מאקרו, אך בשוק דרוכים לקראת החלטת הריבית שיפרסם מחר בנק ישראל.

 

 

 

המעו"ף חזר היום עם פער ארביטראז' שלילי של כ-0.3%, לאחר שחתם את השבוע החולף במגמה חיובית של כ-0.2%. המדדים המובילים בארה"ב ואירופה, מנגד, סגרו את שבוע המסחר המקוצר במגמה שלילית. זאת על רקע צניחת הנפט מתחת ל-40 דולר לחבית ורמזים של מספר בכירי פד לפיהם הבנק המרכזי האמריקאי עשוי להקדים את העלאת הריבית, כאשר האופציה לפעול באפריל - עדיין על השולחן.

מחר, כאמור, יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש אפריל, כאשר לפי הצפי הוא יותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.1%. מיד לאחר החלטת הריבית ב-16:00, הבנק יקיים מסיבת עיתונאים ויהיה מעניין לשמוע את הנימוקים שהובילו להחלטה. ברקע, עולה השאלה האם בנק ישראל יישר קו בעתיד הקרוב עם בנקים מרכזיים אחרים ביניהם, הבנק המרכזי האירופי, היפני והשוודי, שהפחיתו את הריבית לרמה שלילית במקביל ליישום תוכניות אגרסיביות להקלה כמותית.

"למרות המדד הנמוך בחודש פברואר ולמרות הורדת הריבית באירופה אנו ממשיכים להאמין כי בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית בתקופה הקרובה לאור החשש מהאצת עליית מחירי הנדל"ן ולאור העבודה שאין בעיית אשראי במשק, לא לחברות ולא ללקוחות הפרטיים", מציינים היום בהלמן אלדובי. "צריך לזכור שברקע עדיין צפויות עוד העלאות ריבית בארה"ב. להערכתנו בנק ישראל יוריד את הריבית, או ינקוט בצעדים מוניטריים נוספים רק במידה ונראה תיסוף משמעותי בשער השקל או במידה והמשק יכנס להאטה חמורה. שני תרחישים אלו כרגע רחוקים מהמציאות הכלכלית הקיימת ובנק ישראל מבין כנראה שהנזק מהורדת ריבית נוספת עלול להיות גדול מהתועלת".

"הלמן אלדובי: "לנצל ימים של עליות כדי לצמצם החשיפה למניות"

בין המניות שבלטו במסחר היום, נציין את טבע  וכיל  שחזרה מניו-יורק עם פער ארביטראז' שלילי של 1.7%, וכן אלון רבוע כחול שחזרה עם פער שלילי של כ-3.4%. אלביט מערכות  חזרה עם פער חיובי של כ-2%, בעוד בריינסוויי  חוזרת עם פער חיובי של כ-8%.

מניית אל על   המשיכה להיסחר על רקע התנודתיות החדה במחיר הנפט.

מניות האנרגיה, ביניהן רציו , ישראמקו יהש  ודלק קידוחים , ריכזו עניין לקראת החלטת בג"ץ בעניין מתווה הגז אחרי סגירת המסחר.

גלובל כנפיים ליסינג, מקבוצת כנפיים אחזקות , הודיעה על השלמת עסקת ליסינג לרכישת מטוס החדיש והיקר ביותר בצי. העלות הכוללת של רכישת המטוס החדיש מסתכמת לסך של כ-88 מיליון דולר. על פי הסכם החכירה, צפויים התקבולים מדמי החכירה המשולמים על ידי החוכרת להסתכם לסך של כ-83 מיליון דולר.