רגע לפני המחיקה מהבורסה: אי.די.בי פתוח הפסידה 360 מ' ש' ב-2015

ההפסד נגרם בעיקר מירידה בשווי השוק של כלל ביטוח ■ ביום חמישי אמור אדוארדו אלשטיין להשלים את רכישת מניות המיעוט של אי.די.בי פתוח

אדוארדו אלשטיין / צילום: רויטרס
אדוארדו אלשטיין / צילום: רויטרס

רגע לפני שהיא נמחקת מהמסחר בבורסה והופכת לחברה בבעלותו המלאה של אדוארדו אלשטיין, פרסמה בסוף השבוע חברת ההחזקות אי.די.בי פתוח את תוצאותיה הכספיות ל-2015. החברה, שעיקר נכסיה הם החזקה של 55% ממניות כלל ביטוח ו-76% ממניות דיסקונט השקעות, סיימה את 2015 בהפסד של 360 מיליון שקל, וזאת בהמשך להפסד מצטבר של 1.134 מיליארד שקל שרשמה בשנתיים שקדמו לה. להפסד אשתקד גרמה בעיקר ירידה בשווי השוק של כלל ביטוח, ובעקבותיו נשחק ההון העצמי של אי.די.בי פתוח ל-131 מיליון שקל בסוף 2015.

ביום חמישי הקרוב יושלם ההסדר בין בעל השליטה למחזיקי מניות המיעוט באי.די.בי, שבמסגרתו ירכוש אלשטיין את יתרת המניות, ואלו יימחקו מהמסחר בבורסה. עם זאת, החברה תמשיך לפרסם את דוחותיה הכספיים למשקיעים בשל אג"ח שלה בהיקף של כ-2.3 מיליארד שקל ע"נ שימשיכו להיסחר בבורסה. נכון להיום, נסחרו האג"ח הארוכות של החברה לפי תשואה שנתית לפדיון של 14%, בעוד שהאג"ח הקצרות נסחרות בתשואה גבוהה יותר של 24%.

כחלק מההסדר עם בעלי מניות המיעוט, גם יזרים אלשטיין לאי.די.בי סכום של 515 מיליון שקל (כ-100 מיליון שקל מתוכו כבר הוזרם), במהלך שיגדיל את סך השקעותיו לצורך השתלטות על החברה ל-2.255 מיליארד שקל. ההזרמה הנוכחית תאפשר לאי.די.בי לפרוע חובות עד סוף אוגוסט השנה, אולם כדי לעמוד בתשלומים של 2016 כולה, היא תידרש למקורות נוספים בהיקף של כ-300 מיליון שקל, שלפי שעה לא ברור מקורם.

באסיפת מחזיקי אג"ח ז' ו-י' שנערכה בשבוע שעבר, אמר סמנכ"ל הכספים של החברה, יגאל סלחוב, כי ההנהלה עובדת על הכנת תוכנית מימון שתוצג לדירקטוריון בשבוע-שבועיים הקרובים. היה זה בהמשך לדברים שאמר מנכ"ל אי.די.בי פתוח, שולם לפידות, באסיפת אג"ח של סדרה ט', שנערכה לפני כחודש, ולפיהם ההנהלה עובדת על כמה תוכניות אפשריות לשיפור הנזילות, שלפחות אחת מהן אמורה לכלול מימוש נכסים שאינם בליבת הפעילות.

נכסים אלו כוללים את הבעלות המלאה על אי.די.בי תיירות והחברה הבת ישראייר, את ההחזקה (50%) בחברת הנדל"ן IDBG, וכן את ההחזקה (0.36% בשרשור) בשותף הכללי של שותפות חיפושי הנפט והגז מודיעין. ישראייר כבר נמצאת במגעים למיזוג עם חברת סאן דור שבבעלות אל על. אם תושלם העסקה, תחזיק אי.די.בי תיירות ב-25% עד 30% מהחברה הממוזגת, בעוד שאל על תחזיק ביתרת המניות.

המספרים של אי.די.בי פתוח
 המספרים של אי.די.בי פתוח