עבר בקריאה ראשונה: מ-1 בינואר נתחיל לשלם 10 אג' על שקיות ניילון

לפי החוק, תיפסק לחלוטין חלוקה של שקיות חד-פעמיות ברשתות המזון הגדולות ■ שקיות דקיקות ללא ידיות במחלקות הפירות והירקות יחולקו בחינם ■ כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקל בשנה על חלוקת שקיות

מצטרפים למדינות המערב: מ-1 בינואר 2017 נתחיל לשלם על שקיות ניילון ברשתות המזון. חוק השקיות אושר הבוקר (ב') פה-אחד בוועדת הפנים והגנת הסביבה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

החוק קובע כי עבור כל שקית גופייה ברשתות המזון נשלם 10 אגורות (מחיר שירד מ-30 אגורות בנוסח המקורי של החוק), ונשאלת השאלה אם מחיר סמלי זה יוכל להפחית את כמות הפסולת האדירה של שקיות הניילון. ישראלי צורך בממוצע 275 שקיות ניילון בשנה, ובסך-הכול נצרכות 2.2 מיליארד שקיות בשנה בישראל - חלקן הגדול, גם לאחר שימוש חוזר, מגיעות לשטחים הפתוחים ולמרחב העירוני, לשמורות טבע ולחופי הים.

באירופה הקונים מורגלים להשתמש בסלי קנייה רב-פעמיים, ויש להניח כי בסופו של דבר ההרגל הזה ישתרש גם אצלנו. באחד מגלגולי החוק הוצע כי המדינה תחלק עם החלת החוק סלים כאלה - רעיון שירד מהפרק.

על-פי החוק, שיצא לדרכו בכנסת הקודמת, תיפסק לחלוטין חלוקה של שקיות חד-פעמיות שעוביין פחות מ-20 מיקרון ברשתות המזון הגדולות. שקיות דקיקות (ללא ידיות) במחלקות הפירות והירקות יחולקו בחינם.

המחיר שיגבו רשתות השיווק עבור השקיות יועבר במלואו לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה וישמש את המשרד בין היתר לפרויקטים לצמצום זיהום האוויר. כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקל בכל שנה על חלוקת שקיות הנשיאה, וסכום זה מגולם כמובן במחירי המוצרים.

לאור המתנגדים שקמו למחיר הנמוך בטענה כי המחיר הנמוך לא יביא לאפקט הרצוי, נקבע כי בתוך שנה ורבעון ייקבעו יעדים לחוק, במטרה לעקוב אחר יישומו. כמו כן, קיימת אפשרות לשר להרחיב את החוק לכלל בתי העסק ולהעלות את מחיר השקית לצרכנים.

לפי סקרים שערך המשרד להגנת הסביבה, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הפלסטיק בחינם - מהלך שחלק מהחנויות מיישמות, בהן רשתות הטבע ואיקאה.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, מסר: "אנחנו עושים היום צעד חשוב לשמירה על הסביבה ובלי להכביד על יוקר המחיה. אני שמח שהצלחנו להעביר את החוק לאחר שנים של דיונים, הודות ליו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם, וחברי הכנסת שתמכו בחוק". 

המועצה לישראל יפה מברכת על החוק, שלדבריה מגיע מאוחר אמנם, אך עם יעילות מצומצמת בשל המחיר הנמוך מדי לשקית. מהמועצה נמסר: "אנו שמחים כי לאחר 8 שנים מאז העלנו את הנושא על סדר היום המדינה, החליטה להעביר את הצעת החוק החשובה הזו להמשך חקיקה. עם זאת, יעילותו של החוק במתכונתו הנוכחית תוכח רק על-פי מבחן התוצאה בשטח, ואין לברך על המוגמר עד שתעלה תמרתו. נמשיך לפעול בנושא ולעקוב מקרוב אחר יישום החוק, וזאת בשל שינויים ופשרות שהוכנסו בנוסח הסופי, שהעיקרי בהם הוא המחיר הנמוך שנקבע לשקית, שלדעתנו לא יוביל להפחתה משמעותית בכמות השקיות הנצרכת. המועצה לישראל יפה רואה עצמה מחויבת להביא לשינויים בחקיקה, ככל שיתברר כי פשרות אלה יש בהן להפחית מיעילות החוק ולפגוע ביעדיו".

בעמותת צלול מברכים גם כן, אך סבורים כי הציבור יישאר אדיש: "זה מכבר הבנו שכדי לשנות הרגלים צריך חוק אמיץ ובלתי מתפשר, שיגרום לישראלים לקחת פחות שקיות במרכולים. אך זה לא החוק שעבר היום בוועדה. כשכל שקית תעלה 10 אגורות בלבד, וללא יעדים או סנקציות, נדמה שזה חוק שנוסח כדי לעבור בכנסת בקלות, והוא ישאיר את הציבור אדיש".