יו"ר הבורסה אמנון נויבך מנסה להחליף את המנכ"ל יוסי ביינארט

על רקע היחסים העכורים, מונה איקה אברבנאל, לשעבר סמנכ"ל בכיר בטבע, כמעין מגשר בין השניים העימות בין השניים לא עלה עד כה לדיון בדירקטוריון הבורסה בינתיים, אמר היום ח"כ אלי כהן בכנס שנערך בכנסת: "אם לא נעצור את ההידרדרות, פשוט לא יהיה שוק הון"

ביינארט (מימין) ונויבך. חילוקי דעות לגבי ניהול הבורסה / צילום: איל יצהר
ביינארט (מימין) ונויבך. חילוקי דעות לגבי ניהול הבורסה / צילום: איל יצהר

כשנתיים לאחר שיצאו יחד למה שאמורה הייתה להיות דרך חדשה, מתברר כי יחסים עכורים שוררים בין יו"ר הבורסה בת"א, אמנון נויבך, לבין מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט. ככל הידוע, נויבך אף מעוניין בהחלפת המנכ"ל ביינארט כאשר לפי הערכות, המתיחות בין השניים נוגעת לחילוקי דעות באשר לאופן ניהול הבורסה, וזאת בצל הירידה הנמשכת במספר החברות הציבוריות.

הבורסה אף שכרה את שירותיו איקה אברבנאל, שכיהן בעבר גם כסמנכ"ל בכיר בטבע, לצורך שיפור הליכי הניהול ויחסי העבודה בצמרת הבורסה ובמסגרת זו הוא שימש כמעין מגשר בין צמד ראשיה.

העימות בין השניים לא עלה עד כה לדיון בדירקטוריון הבורסה. לא מן הנמנע כי מהלך להדחת ביינארט לא בהכרח יצליח, ואו אז נויבך עשוי להינזק מכך. בכל אופן, החלפת מי מצמד ראשי הבורסה הינו נושא שיגיע לשולחנו של יו"ר רשות ני"ע.

בתחילת 2014 מונה ביינארט לתפקיד מנכ"ל הבורסה בת"א במקום המנכ"לית הוותיקה שקדמה לו, אסתר לבנון, ולתפקיד היו"ר נבחר נויבך, שהחליף את היו"ר הוותיק גם כן שקדם לו - סם ברונפלד. ברונפלד ולבנון הודחו קודם לכן במהלך פומבי ויוצא דופן, על ידי יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, שביקש לנער את המוסד המנומנם.

"מי שיכול, בוחר להנפיק בחו"ל"

אלא שלמרות הזמן שחלף מאז ועד עתה, השניים - וגם רשות ני"ע - עדיין לא יכולים להציג קבלות בדבר שיפור בפעילות הבורסה. על פי ההערכות, לנויבך ביקורת על דרך הניהול של ביינארט, שבהחלפתו הוא כאמור מעוניין. מנגד, ככל הידוע, לביינארט גם יש ביקורת על התנהלות היו"ר, ובסביבתו רואים בו יו"ר פעיל מדי, ושאינו איש בורסה ומסחר.

בבורסה לא מגיבים לאמור. עם זאת, לצד ההפתעה על העימות החריף בין השניים, גורמים בשוק ההון ציינו היום ש"מדובר בעוד רעש ובעיות לבורסה שגם כך מצבה אינו מזהיר. לא צריך לחפש מי אשם במצבה אלא לקדם ולעשות לשינוי המצב", אמר היום גורם בכיר בשוק.

נציין כי בימים אלה מובילה הבורסה כמה צעדים שנועדו, לדבריה, להביא לשינוי במגמת השחיקה באטרקטיביות שלה: רפורמת המדדים בבורסה ושינוי ימי המסחר, לצד קידום שינוי מבנה הבעלות של הבורסה - מהלך שכפוף להתנגדות מצד עובדי הבורסה ואף הבנקים שאינם מרוצים מהמתווה הנוכחי שמוביל האוצר.

מצבה המסובך של הבורסה בת"א עמד היום במוקד כנס שערכו הח"כים אלי כהן ("כולנו") ואיילת נחמיאס ורבין ("המחנה הציוני") בכנסת. לדברי עורכי הכנס, בו השתתפו גם שר האוצר, משה כחלון, נויבך, האוזר ובכירים נוספים בשוק ההון - מטרתו לקדם תיקוני חקיקה ותמריצים שיחזירו את הרלוונטיות לבורסה.

"על רקע חקיקת שכר הבכירים במגזר הפיננסי והכרעת בג"ץ על מתווה הגז, יש שיגידו שהעיתוי בעייתי, ובצדק", אמר ח"כ כהן שהסביר ש"אם לא נעצור היום את הידרדרות שוק ההון, פשוט לא יהיה שוק הון". לדבריו, "ב-2007 היו 654 חברות שנסחרו בבורסה, ואילו ב-2016 יש 458 חברות בלבד. כלומר, במקום לצמוח ב-10 שנים האחרונות, התכווצנו בכ-30%. מי שיכול, בוחר להנפיק בחו"ל", והוסיף שלדעתו "חברות בוחרות לא להנפיק משתי סיבות עיקריות: נטל הרגולציה והאווירה האנטי עסקית".

כהן הוסיף כי "בורסה פעילה, המהווה מקור לגיוס מקורות מימון, היא אבן יסוד עבור כל כלכלה מתפתחת", תוך שציין ש"הבורסה בישראל חשובה במיוחד על רקע הריכוזיות במערכת הבנקאית", הגם ש"בעוד שחברות גדולות וחברות טכנולוגיה בוחרות לגייס כספים בבורסות בחו"ל, עבור חברות מקומיות ותעשיות לא מחכה אף אחד בלונדון או בניו-יורק".

ח"כ נחמיאס ורבין אמרה כי "על הרגולטור לעודד פיתוח של ממשל תאגידי חזק ודירקטוריונים מקצועיים ועצמאיים על מנת שנוכל לחזור לראות בורסה חזקה המשמשת פלטפורמה לחיזוק המשק ולהצפת ערך החברות. חובה עלינו לפעול לשם צמצום הרגולציה בכפייה ולעידוד רגולציה פנימית, בשיטת המקל והגזר.

"הליכים אלה, מלבד חיזוק הבורסה ייתכן והיו מייתרים את הצורך בפיקוח של שכר הבכירים בחברות הפיננסיות. חיזוק הבורסה צריך להיות יעד לאומי, שכן אין פנסיה בלי שוק הון משמעותי שמאזן בין סיכון לסיכוי"

כחלון אמר באירוע כי "נטפח את מערכת היחסים בין בית הנבחרים למגזר העסקי".

כמות החברות בבורסה
 כמות החברות בבורסה