האם חברת הפטרוכימיים לקראת הסדר חוב נוסף?

החברה, שבשליטת דיויד פדרמן ובנו עדי, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, דיווחה היום כי בינואר 2017 צפויה קופת המזומנים שלה להיות ריקה לחלוטין, בשעה שהיא תידרש לפרוע סכום עתק של 476 מיליון שקל, בעיקר לבנק הפועלים ולקרן בראשית

דיויד פדרמן / צלם: תמר מצפי
דיויד פדרמן / צלם: תמר מצפי

רק ביוני אשתקד השלימה חברת ההחזקות מפעלים פטרוכימיים את הסדר החוב שלה עם נושיה הפיננסיים, ולמרות זאת ממשיכה החברה להתריע כי בעוד פחות משנה לא תוכל לעמוד בתשלום החוב המהותי הראשון כלפיהם. החברה, שבשליטת דיויד פדרמן ובנו עדי, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, דיווחה אתמול (ג') כי בינואר 2017 צפויה קופת המזומנים שלה להיות ריקה לחלוטין, בשעה שהיא תידרש לפרוע סכום עתק של 476 מיליון שקל, בעיקר לבנק הפועלים ולקרן בראשית. הפער העצום הזה מביא את רואי החשבון של מפעלים פטרוכימיים להותיר לה הערת "עסק חי", ובמקביל מעלה שאלות לגבי סיכויי ההיתכנות של ההסדר במתכונתו מלכתחילה.

מפעלים פטרוכימיים היא חברת החזקות שכל פעילותה מרוכז בשותפות בגרעין השליטה בחברת בתי הזיקוק בחיפה (בזן). במסגרת הסדר החוב שהושלם ביוני 2015, קיבלו בנק הפועלים, קרן בראשית ומחזיקי האג"ח את האפשרות לבחור בין קבלת מניות בזן לפי תרחיש תיאורטי של פירוק החברה, לבין דחיית תשלומי החוב מתוך ציפייה לשיפור בתוצאות הכספיות של בזן. עם זאת, בעוד החוב למחזיקי האג"ח (שבחרו להמתין להתאוששות בזן) נדחה ברובו לפירעון רק בדצמבר 2023, הרי שהדחייה שקיבלו בנק הפועלים וקרן בראשית הייתה קצרה יותר, והחברה תידרש לשלם להם סכום של 466 מיליון שקל כבר בתחילת 2017. סכום שכרגע לא ברור אם יימצא בקופתה.

לאחר השלמת הסדר החוב, מחזיקה מפעלים פטרוכימיים ב-20% ממניות בזן , ששוויין הבורסאי עומד על כ-900 מיליון שקל. מנגד, נושאת חברת ההחזקות על גבה קרן חוב של 1.4 מיליארד שקל, שעליה תידרש לשלם לאורך השנים תשלומי ריבית של כ-570 מיליון שקל.

לדברי ההנהלה, דחיית התשלומים לתחילת 2017 התבססה על ההנחה כי עד אז "ייתכן שיפור בתוצאות העסקיות של בזן, אשר יהיה לו השפעה גם על החברה ויסייע לה לעמוד בהתחייבויותיה החל משנת 2017 ואילך, אם באמצעות דיבידנדים שיחולקו לבעלי מניות בזן (כולל החברה) ואם באמצעות עליית ערך מניית בזן, שאותה ניתן למכור או לשעבד כנגד קבלת אשראי".

עם זאת, כעת מזהירה פטרוכימיים, הנסחרת בשווי של כ-30 מיליון שקל, כי אין כל ודאות שאכן יחול שיפור במצבה של בזן באופן שיאפשר חלוקת דיבידנדים לבעלי המניות, ובהם פטרוכימיים. זאת, לאחר שבזן העריכה באמצע 2015 כי היא אינה צפויה לחלק דיבידנדים לפני יולי 2017.

בזן נהנתה ב-2015 משיפור חד בפעילותה בזכות הירידה החדה במחירי הנפט הגולמי בעולם, והציגה רווח נקי של 877 מיליון שקל. אולם החברה עדיין מדורגת בדירוג חוב של BBB פלוס בלבד, בשל חוב פיננסי של כ-6 מיליארד שקל שרובץ עליה, ולכן יכולתה לחלק דיבידנדים מוגבלת מלכתחילה.