זו הסיבה ללחץ הכבד של בזק לביטול ההפרדה המבנית

ללא ביטול ההפרדה המבנית, בזק לא תוכל לחתום על הסכם לניצול ההפסדים הצבורים ביס שכן היא לא תרצה להימצא במצב בו שילמה 460 מיליון שקל לרשויות המס ועוד 200 מיליון שקל לבעל השליטה, מבלי שיש לה וודאות מלאה שתוכל בכלל לנצל את ההפסדים שבגינם היא משלמת סכומי עתק אלה

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

בסיפור ביטול ההפרדה המבנית בבזק  רב הנסתר על הגלוי, ונראה שההתנהלות מאחורי הקלעים גועשת ומעניינת הרבה יותר מכפי שנראה. כל אזכור של הנושא מעורר תגובות חריפות מצד בזק ומצד משרד התקשורת שמעדיפים לפעול הרחק מהעין הציבורית. כזכור רק לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי שר התקשורת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, החליט לאשר את ביטול ההפרדה המבנית בבזק, סיפור שאושר בתחילה, ובהמשך הוכחש ע"י משרד התקשורת. והנה, ככל שעוברים הימים מתבררים עוד פרטים על החשיבות העצומה של הנושא לחברת בזק.

עד לאחרונה, נהוג היה לחשוב שסיפור ביטול ההפרדה המבנית חשוב לבזק בשל העובדה כי הוא יאפשר למזג את חברות הקבוצה דבר שיביא לחסכון משמעותי בעלויות, וכן יאפשר לה להתחיל להציע חבילות שירותים שיאפשרו לה להתמודד טוב יותר עם הצעות הטריפל של הוט.

בדוחות הכספיים שפרסמה בזק לשנת 2015, הוסיפה החברה ביאור שמעטים מהגורמים בשוק ההון הבחינו בו, ומעטים עוד יותר הבינו את משמעותו. על פי הביאור בזק מצויה במשא ומתן מתקדם עם רשויות המס בנוגע לניצול ההפסדים הצבורים של "יס". כזכור, בשנה שעברה רכשה בזק את מלוא הבעלות ב"יס" במסגרת עסקת בעלי עניין עם בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ. חלק מהותי בעסקה היה רכישת הפסדי העתק שנצברו בחברה מיום תחילת פעילותה.

ע"פ הביאור בדוחותיה הכספיים של בזק, היא צפויה לשלם לרשויות המס סכום עתק של 460 מיליון שקל ובתמורה תקבל אפשרות לנצל את מלוא ההפסדים של יס בסך 5.4 מיליארד שקל (ששווים לצורך מס 25% מסכום זה דהיינו כ 1.35 מיליארד שקל). בנוסף, ע"פ ההסכם עם בעל השליטה, ככל שיחתם הסכם עם רשויות המס, בזק תידרש לשלם 200 מיליון שקל נוספים ליורוקום.

מומחה מס עימו שוחחנו מסביר כי ללא ביטול ההפרדה המבנית אין כל ערך לאותם הפסדים מכיוון שיס אינה חברה רווחית, וגם אם תעבור לרווח הרי שידרשו שנים ארוכות מאד לניצול ההפסדים דבר שמפחית מאד את ערכם. ניצול ההפסדים אפשרי רק ע"י מיזוג החברות - בזק ויס, דבר שיתאפשר רק כאשר תבוטל ההפרדה המבנית.

עובדה זו מסבירה את החשיבות העצומה שבביטול ההפרדה המבנית לבזק אבל באותה עת ממחישה את עומק הבעיה בה היא מצויה. בזק מציינת כי ההסכם עם רשויות המס טרם נחתם. ברור כי ללא ביטול ההפרדה המבנית, בזק לא תוכל לחתום על הסכם כזה שכן היא לא תרצה להימצא במצב בו שילמה 460 מיליון שקל לרשויות המס ועוד 200 מיליון שקל לבעל השליטה, מבלי שיש לה וודאות מלאה שתוכל בכלל לנצל את ההפסדים שבגינם היא משלמת סכומי עתק אלה. משרד התקשורת מצידו, יכול, אם ירצה, לנצל מצב זה ולתבוע מבזק כל דרישה רגולטורית שתסייע בקידום התחרות. פרטים חדשים אלו מסבירים את המירוץ נגד הזמן בו מצויה החברה ואת הלחץ הכבד שמפעילה החברה על משרד התקשורת לאשר בהקדם את ביטול ההפרדה המבנית.