אלקטרה ושו"ב מכניסות שותפה לפרויקט האגירה השאובה ב-172 מ' ש'

קרן InfraRed רוכשת 49% מהזכויות בפרויקט, הנמצא בהקמה בעלות כוללת של כ-1.67 מיליארד שקל, והפעלתו צפויה בעוד שנתיים וחצי

החברות שיכון ובינוי  (שו"ב) ואלקטרה מכניסות שותפה לפרויקט מתקן האגירה השאובה שלהן בגלבוע. החברות דיווחו היום (ד') כי קרן ההשקעות אינפרא-רד (InfraRed) השותפה עם שיכון ובינוי בפרויקט בטקסס, תרכוש 49% ממניות הזכיין בפרויקט. העסקה לא כוללת את מניות ההקמה, התפעול וההחזקה, המוחזקות כיום בבעלות שווה על ידי אלקטרה ושיכון ובינוי. 

היקף העסקה הוא כ-172 מיליון שקל, כלומר כל חברה תמכור 24.5% לאינפרא-רד בכ-86 מיליון שקל. השלמת העסקה צפויה ברבעון השלישי השנה, והיא תלויה במספר תנאים, ביניהם אישור הגורמים המממנים, אישור רשות החשמל ורשות מקרקעי ישראל. עם השלמתה ירשמו אלקטרה ושו"ב רווח נקי של כ-22 מיליון שקל מהעסקה כל אחת.

הפרויקט בגלבוע נמצא בימים אלה בשלבי הקמה, ואמור להתחיל לפעול בעוד כשנתיים וחצי. עלות ההקמה הכוללת מוערכת בכ-1.67 מיליארד שקל, ועלות ההפעלה הכוללת מוערכת בכ-750 מיליון שקל. הפרויקט מבוצע בשיטת BOT למימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של תחנת כוח הידרואלקטרית בטכנולוגיית אגירה שאובה, בעלת הספק של כ-300 מגוואט.

שיטת האגירה השאובה עושה שימוש בייצור חשמל על ידי העלאת מים מבריכה תחתונה לעליונה, והפקתו בירידת המים חזרה למטה. הפרויקט מבוסס על שני מאגרי מים - העליון ליד קיבוץ מעלה גלבוע והתחתון ליד קיבוץ רשפים.

המאגרים בפרויקט הם בנפח של 2.7 מיליון קוב מים כל אחד, ועל פי התכנון, יחברו ביניהם שתי מנהרות, האחת לוגיסטית והשנייה למעבר מים. כמות המים העוברת בין המאגרים דרך הטורבינות תספיק לייצור חשמל למשך 10 שעות. החשמל שייצר המיזם צפוי להימכר ללקוח היחיד שלו - חברת החשמל.

"מימוש של נכס איכותי"

מתקן אגירה שאובה מאפשר ייצור חשמל בשעות בהן צריכת החשמל נמצאת בשיאה (בדרך כלל מהצהריים עד לשעות הערב המאוחרות). בשעות שפל של צריכת חשמל כמו למשל בלילה, קיימת משאבה המעלה מים ממאגר תחתון למאגר עליון באמצעות טורבינות. בשעות בהן קיים שיא ביקוש לחשמל, נופלים המים כלפי מטה ומניעים טורבינות המניעות גנרטורים המפיקים אנרגיה חשמלית.

איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה, ציין כי "העסקה, שצפויה להניב לאלקטרה רווח נטו אחרי מס של כ-22 מיליון שקל ותזרים מזומנים של כ-86 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2016, מעידה על איכות הנכס ומיקומו האטרקטיבי". ירון קריסי, מנכ"ל שיכון ובינוי, אמר כי "העסקה מהווה מימוש של נכס איכותי תוך יצירת ערך לשיכון ובינוי".

במקביל, דיווחה היום אלקטרה כי חברה בת בבעלות מלאה שלה זכתה במכרז להקמה ותפעול לתקופה של כ-25 שנים של מתחם מעונות הסטודנטים המתוכנן באוניברסיטת בר אילן. ההשקעה הכספית של החברה בפרויקט במהלך תקופת ההקמה מוערכת בכ-350 מיליון שקל, וההכנסות השנתיות הצפויות במהלך תקופת התפעול וההחזקה מוערכות ב-36 מיליון שקל.