בית נופש בגליל, דירות בי-ם: אימפריית הנדל"ן המסתורית של דרעי

אף שלא הצהיר על הבית המפואר במושב ספסופה בהצהרת ההון שלו, גורמים המעורים בפרטים מספרים כי דרעי עזר לבתו בקנייתו ■ הזכויות על הדירות בבניין בירושלים הועברו לאחיו לפני ששב לפוליטיקה - וזה לא הכול

אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף
אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף

פרשת השחיתות החדשה ששמו של שר הפנים אריה דרעי נקשר בה הציפה את סוגיית הנדל"ן שבו הוא ובני משפחתו מחזיקים. מבדיקת וואלה! NEWS שנערכה לפני כשנה עולה כי בחזקתה של משפחת דרעי מספר רב של דירות - חלקן נרכשו בידי דרעי עצמו, חלקן רשומות על שמם של אחיו וחלקן על שמה של בתו, הדסה (דסי) אילוז, ובעלה, יצחק. ואולם, רבות מהדירות הוא כלל לא הזכיר בתצהיר שהגיש בטרם הבחירות, בהן בספסופה שבגליל ובשכונות בירושלים.

הבית בספסופה מהווה בית נופש של המשפחה, שלדברי השכנים מגיעה אליו מדי חודש יחד עם הילדים והנכדים. המקום נחשב אטרקטיבי לבני המגזר החרדי בשל קרבתו להר מירון. במהלך שנת 2013 פנו דסי ויצחק למזכירות היישוב כדי לקבל שטח לבניית בית בן כמה קומות. השניים עברו ועדת קבלה, אך בחלוף הזמן הודו שורה של בכירים כי דרעי היה מעורב בבניית הבית וכי סייע לבתו. לדבריהם, בעת משפטו ולאחר שחרורו מהכלא, דרעי נהג להגיע למקום ולהתבודד.

אדריכלים ושמאים בכירים העריכו אז כי ערכו של בית מהסוג הזה הוא כ-2 מיליון שקל לפחות. ואולם, מתיעוד הקבלנים בשטח עולה כי העבודות נאמדות בסכום גבוה בהרבה - 4 מיליון שקל. תיעוד של קבלן גגות העלה גם כי מי שהיה אחראי על הבנייה הוא דרעי עצמו. ספסופה הוא מושב בשטח עימות, ולכן מי שמבקש לבנות במקום יכול לקבל הנחה שמגיעה ל-70% יותר מבכל מקום אחר.

 

ד', בכיר ביישוב, סיפר כי עלות השטח שהוקצה לטובת בני הזוג אילוז עומדת על כ-130 אלף שקל בלבד. "את הקרקע מקבלים דרך המזכירות, ברגע שהמנהל (מקרקעי ישראל, י"א) עושה רישום של המגרש. אנחנו אלה שממליצים. ברגע שהעברתי אליהם, הם לא שואלים שאלות, ואותי זה לא מעניין יותר. הם יכולים לבנות".

"פגשתי את בתו ואת בן זוגה", אישר יו"ר ועד ספסופה, מוטי אלקבץ, בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS. "הם זוג מאוד נחמד. שאלתי אותה שאלות כמו שאני שואל גם זוג חילוני. אמרתי להם: 'אם אתם באים לפה, אתם מבינים את אורח החיים שיש לנו כאן. אתם מבינים שאנחנו לא רוצים לעשות שכונת רפאים כמו בירושלים'. אמרתי להם שאצלי המעון הוא מעון דתי, גם לדתיים וגם לחילוניים, ולא מרביצים תורה".

אחד הידידים הקרובים של דרעי באזור הוא דני סיידא, איש ש"ס שמסייע לו במקום. "עזרתי להם (לבני הזוג, י"א) קצת בהתחלה בכל מיני ענייני ביורוקרטיה, בעיקר בענייני מזכירות במועצה", סיפר אז סיידא לוואלה! NEWS. על הנוכחות של דרעי במקום בעת בניית הבית, אמר: "הוא אבא שלהם, למה שלא יגיע?". כשנשאל אם דרעי סייע לשניים, אמר: "אוי ואבוי לו אם לא סייע לבת שלו".

גם אלקבץ התייחס לסיוע מצד דרעי ואמר: "יש סיכוי שאב עוזר לבתו, כמו שאני הייתי עוזר לבן שלי". ואולם, הוא עמד על כך ששר הפנים לא רשום כתושב המושב. כאשר נשאל אם מופעלות סנקציות על תושבים רשומים בספסופה שאינם מתגוררים בפועל ביישוב, השיב לפני כשנה כי "אם הבית יהפוך לבית רפאים, יהיו לכך השלכות".

מטעמו של דרעי נמסר בתגובה לדברים לפני כשנה כי "העובדות המתוארות אינן נכונות ו/או אינן מדויקות. בכל מקרה, גברת אילוז היא אדם פרטי, ואין לנו כל כוונה להתייחס לענייניה הפרטיים". מאז הודה דרעי בראיון כי היה שותף בקניית הבית.

מלבד הבית בספסופה, היה מעורב דרעי ברכישת 5 דירות שנבנות בימים אלה בבניין מספר 48 ברחוב אלקבץ שבשכונת גבעת שאול בירושלים. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי הקרקע שעליה נבנות הדירות נקנתה על-ידי שר הפנים. ואולם, הזכויות לדירות הועברו לפני כ-3 שנים לאחיו, עו"ד שלמה (מומו) דרעי. גורמים המעורים בפרטים סיפרו כי הדבר נעשה משום שדרעי ידע כי ייכנס לפוליטיקה ורצה לשמור מרחק מן הרכישה. 

דירה נוספת שרשומה על שם משפחת דרעי ממוקמת ברחוב קורדובירו בבירה. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי הדירה רשומה על שמו של יעקב דרעי, בנו של אריה. הדירה נקנתה במסגרת קבוצת רכישה שקנתה את הקרקע לפני שנים, כאשר יעקב דרעי היה בעל הדירה, והוא זה שקיבל את הקרקע. דירה נוספת ברחוב גרייבסקי בבירה שייכת לאחיין של דרעי, אבישי.

מטעמו של דרעי נמסר לוואלה! NEWS בעת הבדיקה: "דירה מספר 65 ברחוב גרייבסקי שייכת למר אבישי דרעי, בנו של שלמה, אחיו של מר אריה דרעי. למר אריה דרעי אין ולא היו לו זכויות כלשהן בדירה זו. דירה מספר 16 ברחוב קורדובירו שייכת למר יעקב דרעי, בנו של אריה דרעי. מדובר בדירה שנבנתה על-ידי קבוצת רכישה שקנתה את הקרקע במקום לפני שנים רבות. במסגרת זו קיבל מר יעקב דרעי, שהיה חלק מקבוצת הרכישה, זכויות לדירה אחת.

"לגבי רחוב אלקבץ: מר אריה דרעי היה חלק מקבוצת רכישה שקנתה קרקע לפני שנים. זכויותיו של מר אריה דרעי במגרש נמכרו על-ידו לאחיו, מר שלמה דרעי, עבורו ועבור ילדיו, לפני כשנתיים. עסקה זו דווחה על-פי חוק לרשויות המס, והתקבלו בגינה כל אישורי המס הנדרשים לצורך העברת המגרש בטאבו משמם של אריה ויפה דרעי - לשמם של שלמה דרעי וילדיו. רק לאחר המכירה נבנה במקום בניין קטן הכולל 5 דירות, וזאת במסגרת קבוצת רכישה שבנתה במגרש עשרות רבות של דירות מגורים. הבנייה בוצעה במימון מלא של מר שלמה דרעי בלבד. לאריה דרעי אין כל זכויות שהן בבניין זה ובאיזו מן הדירות בו. העברת הזכויות בטאבו התעכבה היות וכאמור הבניין נבנה במסגרת קבוצת רכישה, ובניית הדירות בפרויקט כולו טרם הושלמה".