רעידת אדמה בבנק הפועלים: המנכ"ל ציון קינן התפטר

אלון גלזר, סמנכ"ל השקעות בלידר: "ההרגשה היא שכל מה שאתה עושה בתור מנהל בנק, אתה נתפס כאויב העם"

ציון קינן / צילום: תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי

ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים , התפטר היום (ה') מתפקידו. קינן החל את דרכו בבנק כטלר לפני 38 שנים והתקדם עד לתפקיד המנכ"ל לפני 7 שנים. החוזה של קינן היה אמור להסתיים בעוד שנה וחצי. אריק פינטו, המכהן כממלא מקום המנכ"ל, צפוי להחליפו בתפקיד.

קינן יסיים רשמית את עבודתו כמנכ"ל בתוך חצי שנה. בדיווח לבורסה לא צוינה סיבת ההתפטרות ובהודעת הבנק לתקשורת מסר קינן כי "עם הגיעי לגיל 60, אחרי 38 שנות עבודה בבנק, החלטתי שזה הזמן לפנות לאתגרים עסקיים חדשים, לאחר שהשלמתי את תוכנית הארגון מחדש של הבנק, ששמה אותו בעמדת זינוק מצוינת להתמודדות עם אתגרי העתיד".

פרישתו של קינן מגיעה לאחר שהשבוע אושר בכנסת החוק להגבלת שכר הבכירים במערכת הפיננסית, לסכום של עד פי 44 משכר העובד הזוטר באותה חברה ולרף מקסימלי של 2.5 מיליון שקל בשנה לכל היותר.בשנת 2015 השתכר קינן 7.9 מיליון שקל. בכל שנותיו כמנכ"ל קיבל קינן שכר בעלות כוללת של 71.1 מיליון שקל. מאז מינויו של קינן למנכ"ל זינקה מניית הבנק ב-58%.

פרישתו של קינן מגיעה לא רק על רקע הגבלת שכר הבנקאים הבכירים, אלא גם בצל העליהום בציבור נגד מנהלי הבנקים בפרט, והמנהלים בענף הפיננסים בכלל. ועדת שטרום להגדלת התחרות בענף הבנקאות הציפה את הדיון הציבורי בנושא הבנקים, והתחושה היא שהביקורת בציבור על הבנקאים חריפה מאי-פעם. הדבר מתורגם כמובן גם להתבטאויות חריפות של פוליטיקאים נגד מנהלי הבנקים, כך שאין זה פלא שהצעת החוק להגבלת שכר הבכירים עברה בכנסת ללא כל התנגדות של ממש.

ב-13 בינואר הכריז קינן על שינוי ארגוני בבנק וסבב מינויים בהנהלה, כאשר בין היתר הוא מינה את אריק פינטו, אז מנהל החטיבה הקמעונאית, ל-COO (סמנכ"ל תפעול, Chief Operating Officer)) וממלא מקום המנכ"ל. בכך סימן קינן את פינטו כיורש העתידי שלו, וההערכה היא כי פינטו ייכנס לנעליו של קינן.

רק לפני חודש פרסם בנק הפועלים את הדוחות הכספיים שלו לשנת 2015, שנה שהיה אחת מהטובות בתולדותיו עם עלייה של 14% ברווח הנקי ל-3.1 מיליארד שקל.

"קינן עשה קדנציה נהדרת בבנק", אומר אלון גלזר, סמנכ"ל השקעות בלידר. "הוא שיקם את הפעילות המקומית, עשה תהליכי התייעלות יותר מכל בנק אחר... התזמון הוא נכון. יכול מאוד להיות שגם חוק שכר הבכירים ישפיע על פרישה של מנהלים בסקטור וכנראה שמי שהיה 7 שנים מנכ"ל זה יותר בוער לו מאשר מי שרק עכשיו מונה למנכ"ל. אני לא חושב שצריך לדאוג, עדיין יישארו אנשים טובים במערכת הבנקאית. חשוב לזכור גם שזו לא רק הורדת השכר אלא כל האווירה הציבורית, כאשר ההרגשה היא שכל מה שאתה עושה בתור מנהל בנק, אתה נתפס כאויב העם".

- יש סיבה למשקיעים לחשוש?

"בנק הפועלים לא תלוי באדם אחד. המניה השיגה תשואה עודפת תחת קינן, אבל יש שם עוד אנשים טובים שיעשו עבודה טובה. לא אשנה את ההמלצה על המניה, ממשיך ב'קנייה'".

קינן: "אמשיך ללוות את הבנק"

בהודעה לתקשורת מסר היום קינן כי "במשך 38 שנים באתי בכל בוקר לבנק הפועלים בתחושה של שליחות וגאווה, ואמשיך לעשות זאת גם בחצי השנה הקרובה, עד לסיום תפקידי. השגת היעדים האסטרטגיים והתוצאות הכספיות, שהגיעו לשיא בשנה האחרונה, ממצבות אותנו כמוסד הפיננסי המוביל בישראל ומשקפות את המאמץ הקבוצתי של נבחרת המנהלים והעובדים הטובה ביותר בארץ, שבלעדיה הבנק לא היה מגיע להישגים אלה. אני אמשיך ללוות את הבנק ככל שיידרש בכל עת.

"אני רוצה להודות לבעלת השליטה, שרי אריסון, על החזון והאמונה שעומדים בבסיס הצלחת הבנק ועל תמיכתה והאמון שנתנה בי. לאפרת פלד, יו"ר ומנכ"ל קבוצת אריסון, על ההובלה והגיבוי מול כל האתגרים, ולדירקטוריון בראשות יאיר סרוסי, על התמיכה ושיתוף הפעולה לאורך כל הדרך".

יו"ר הבנק יאיר סרוסי מסר בתגובה כי "אני וחבריי לדירקטוריון קיבלנו בצער את הודעת ההתפטרות של ציון, ואולם אנו מכבדים את בקשתו". שרי אריסון, בעלת גרעין השליטה בבנק, הוסיפה כי "אני מעריכה ומוקירה את תרומתו ופועלו של ציון קינן כמנכ״ל בנק הפועלים, ומודה לו על המנהיגות, המקצוענות והעשייה הענפה. בשנותיו כמנכ״ל, ניווט ציון בתבונה את הנהלת ועובדי הבנק. צר לי על החלטתו לפרוש מתפקידו, אך הוא תמיד יהיה חלק ממשפחת בנק הפועלים. אני מאחלת לציון הצלחה רבה ומודה לו מקרב לב".