לגנוב בסבבה

ה"מבצע" המגניב להחזרת רכוש צה"ל דומה להכשרת כל עבירות התכנון והבנייה

שכחו לרגע מנדל"ן (נחזור לשם אח"כ). לגנוב ציוד מהצבא זה כמובן פשע. למרות שמדובר בצבא העם. בגלל שמדובר בצבא העם. שלא נתבלבל: הציוד ה צה"ל י הוא לא של כולם - הגניבה היא מכולם. גם בלי להיות צדקנים יותר מדי, צריך שיהיה ברור שמי שלוקח חרמונית הוא פושע קטן, ומי שלוקח ציוד לחימה של ממש הוא פושע גדול ומסוכן. הכסף להשלמת הציוד החסר (שלא לדבר על סכנות אחרות) מגיע מהכיס של כולנו. אף אחד לא אמר שגניבה מהציבור כולו קלה יותר מגניבה מאדם אחד.

בכיר מאוד ב משרד המשפטים   התרעם באוזניי השבוע על המבצעים "המגניבים" שעושה כעת המדינה - כמו שעשתה גם לפני שנתיים וכמו שעשתה לא מעט פעמים לאורך השנים - להחזרת הציוד הצבאי. בלי לשאול שאלות, ניתן להשיב עד אמצע החודש לצה"ל כל ציוד שלא יהיה, והכול בצחוקים ובקלילות הנישאים מכל עבר בשלל תשדירים ופרסומות.

הבעיה היא לא רק המסר הקלוקל, כאילו לא באמת מדובר בגניבה, אלא בעידוד הגניבות של ציוד צבאי גם מחר ומחרתיים. ניקח - ומקסימום נחזיר במבצע הבא. ואם לא יתחשק, נחכה לזה שיגיע אחריו. ועכשיו לך תשכנע מישהו שמדובר בגניבה, אם בכזו קלות אפשר להחזיר אותה בחזרה.

ובחזרה אלינו: במשרד המשפטים משתמשים בדוגמה הצה"לית כדי להזהיר ממבצע אחר שמתגלגל לאחרונה בכנסת ובממשלה. הכשרת כל עבירות התכנון והבנייה במגזר הערבי, ופיקוח רק על העבירות שיעשו מעתה והלאה. שר הפנים אריה דרעי כבר דיבר על כך בפירוש, ולא רק הוא.

מדובר במהלך שזוכה ללא מעט תמיכה במשכן הכנסת, משמאל ומימין (לא מעט מגזרים חולמים על מהלכים כאלה גם אצלם). בבתי המשפט ובמחלקות התביעה השונות כבר מקבלים בקשות לדחייה או מחילה של עבירות תכנון ובנייה, לקראת המבצע המדובר, שאמור ליישר קו ולהתחיל הכול מחדש.

במשרד המשפטים ובמשרד היועץ המשפטי לממשלה חוששים לא רק שמכך שזה יחזיר את היחס לעבירות תכנון ובנייה  המון שנים לאחור (וישים אותן באותה קטגוריה עם "השלמות ציוד" מצה"ל), אלא שזה גם יעודד עבירות תכנון ובנייה המוניות מעתה והלאה.

ככה זה כשיש בכל פעם בפתח עוד "מבצע", שמאפשר לפתוח דף חדש.