הנאמן: ענבל אור שוב מושכת זמן; בקרוב ההחלטה בעניין הפירוק

(עדכון) - אור כתבה לשופט אורנשטיין כי יש לה מקור מימון חדש - בני משפחתה ■ השופט האריך הקפאת ההליכים לאור סיטי ב-24 שעות עד לתשובת הנאמן ■ הנאמן השיב תוך זמן קצר

ענבל אור / צילום: שלומי יוסף
ענבל אור / צילום: שלומי יוסף

השופט איתן אורנשטיין האריך הערב (א') את הקפאת ההליכים לחברת אור סיטי נדל"ן של ענבל אור ב-24 שעות נוספות לצורך תגובת הנאמן. זאת, לאחר שאור שיגרה לשופט מכתב ובו טענה כי "בני משפחתה נכונים להעביר 800 אלף שקל לקופת הקפאת ההליכים" באופן מיידי.

זמן קצר אחרי הדחייה, והרבה פחות מ-24 השעות שהוקצבו לו על-ידי השופט אורנשטיין, הנאמן עו"ד איתן ארז השיב למכתב של אור וכתב כי בבקשתה אין שום דבר חדש: "בהצעה של בעלת השליטה להפקיד 800,000 שקל אין כל חדש, שהרי הגברת אור כבר הציעה בעבר להביא 1.5 מיליון שקל ואף חויבה להפקיד סכום כזה ולא עמדה לא בהתחייבותה ולא במילוי הצו שהושת עליה", כתב הנאמן.

הוא הוסיף כי "במכתבה של הגברת אור אין כדי להביא לשום שינוי בעמדתם של הנושים כפי שבאה לידי ביטוי הן בבקשות שהוגשו לבית המשפט למינוי מפרקים זמניים בפרויקטים השונים, והן בדברים שנטענו במהלך הדיון על-ידי באי-כוחם. כל הנושים, מקיר לקיר, לרבות רשויות המס השונות, בנק מזרחי-טפחות, בעלי קרקע, רוכשי זכויות, תומכים במתן צו פירוק".

הנאמן כתב עוד בתשובתו כי "אשר לאותם בני משפחה עלומים שמוכנים לעזור כיום ולהעביר 800,000 שקל, נשאלת השאלה מדוע הם לא היו מוכנים להעביר 400,000 שקל בלבד שביקש הח"מ ביום א', 27.3.2016. נשאלת גם השאלה מדוע אותם בני משפחה לא התגייסו לסייע מיום 24.3.2016 עת התחייבה הגברת אור להזרים 1.5 מיליון שקל לטובת מימון הליכי ההקפאה". 

אפשרות נוספת שהציעה אור במכתב הוא מימוש מיידי של נכס אישי שלה והעברת כספים לקופת ההקפאה בתוך 48 שעות. לזאת השיב הנאמן כי "כפי שהסביר נציג בנק מזרחי-טפחות, עו"ד עמית פינס, כלל נכסיה הפרטיים משועבדים לטובת בנק המזרחי בערבויות צולבות, וזאת בנוסף לערבות אישית לא מוגבלת בסכום של בעלת השליטה. בנוסף לכך, באי-כוח נושים של בעלת השליטה האוחזים בערבות אישית הביעו את התנגדותם במהלך הדיון למימוש נכסים פרטיים של בעלת השליטה לטובת מימון הליך ההקפאה של החברות. בנוסף יודגש כי לא ניתן למכור נדל"ן בצורה מושכלת ומבוקרת בתוך 48 שעות". 

הנאמן סיכם את תשובתו לבית המשפט בבקשה לדחות את בקשתה של אור למנוע פירוק, וכתב כי 
"מכתבה הנוכחי של בעלת השליטה מהווה שיטת פעולה שחוזרת על עצמה שוב ושוב כלפי כל הגורמים ברגע שבעלת השליטה חשה שיש צורך למשוך זמן. כך היה כלפי בעלת הקרקע ברחוב חורגין ברמת-גן (חברת גלובל), לה שולם מיליון שקל רק לאחר שבית המשפט הנכבד חייב את בעלת השליטה לשלם את הסכום כתנאי למחיקת בקשת הפירוק שהייתה תלויה ועומדת. לאחר מכן נתברר כי לצורך תשלום זה ביצעה בעלת השליטה עסקת מכר נוגדת באותו נכס. כך היה גם כלפי בנק מזרחי עם אותו 'אישור' על יתרות ביו-בנק, כך היה גם כלפי חברת המחשבים יוניק, שהתפתתה להעלות את השרתים כנגד צ'ק שחזר מאוחר יותר. כעת שוב נעשה שימוש בשיטת פעולה זו של ניסיון לשלוף שפן ברגע האחרון".

מכתב נרגש של ענבל אור לשופט 

במכתב ששיגרה אור לאחר הדיון הבוקר בבית המשפט, היא ביקשה מהשופט אורנשטיין לתת לה הזדמנות. "יצאתי מהדיון נסערת ונרגשת. קשה לי להאמין שאוכל לוותר על מפעל החיים שלי", כתבה אור לשופט. "אני מאמינה בחברות שלי ובפרויקטים שלי באמונה שלמה ובטוחה שיש עוד סיכויים טובים מאוד להצלת החברות שבניתי במו-ידיי במשך 11 שנים, לבד".

לצפייה במכתב המלא של ענבל אור - לחצו כאן

הבוקר התקיים הדיון בדוח הראשוני החמור שהגיש הנאמן לחברת אור סיטי נדל"ן, לבית המשפט, ובפירוק אור סיטי נדל"ן.

בתחילת הדיון מסר עו"ד עמית פינס, המייצג את בנק מזרחי, הנושה המובטח המרכזי בתיק, פרטים חדשים הסותרים לכאורה את דבריה של ענבל אור בבית המשפט ובתקשורת, וכן מעלים חשד פלילי חדש לכאורה נגד אור. עו"ד פינס הגיב לטענות של אור, לפיהן "סגירת הברז" על-ידי הבנק בעקבות חקירת רשות המסים היא שהביאה לקריסת החברה.

פינס הציג לשופט אורנשטיין מסמך המראה כי החריגה ממסגרת האשראי של אור סיטי החלה ב-16 בפברואר - כלומר - עוד לפני חקירת רשות המסים נגד אור.

עוד טען עו"ד פינס כי מסמכים שהציג לשופט מעלים חשד להונאה נגד הבנק תוך שימוש במסמך מזויף לכאורה. "המסמך הזה שהציגה אור לבנק באמצע פברואר מראה על אישור יתרות בחשבון ביו-בנק, יתרה בחשבון של 28 מיליון שקל. שימו לב שצילום המסך לא כולל את שם בעל החשבון. ניתן לנו צ'ק מיו-בנק לכיסוי החריגה, והצ'ק חזר. בעקבות זאת גברת אור שלחה את המייל המצורף שמסביר לנו לכאורה את נסיבות חזרת אותו צ'ק - כביכול על רקע העובדה שלמרות היתרות בחשבון ביו-בנק, אין בחשבון מסגרת אשראי ומוסבר שיש מדיניות שלפיה לא כובד הצ'ק.

"במשפט האחרון באותו מייל כתוב: 'מאחר שאני מתכוונת להשקיע בייזום נדל"ן, אין ספק שאשתמש בכספים הללו (אותם 28 מיליון שקל כביכול - ג'מ') לטובת רכישת מגרשים'. אז אני שואל - או שלחברה יש 28 מיליון שקל ביו-בנק, ואז נשאלת השאלה איך מתקשה החברה להפקיד כמה מאות אלפי שקלים בקופת ההקפאה (אור סיטי מאחרת ביותר משבוע בתשלומים של כ-300 אלף שקל לקופת הקפאת ההליכים - ג'מ') - או שכל הסיפור הזה הוא מעשה הונאה מראשיתו ועד סופו. אין לי תשובה לזה".

"דרושים: 140 מיליון שקל"

עוד טען עו"ד פינס כי מדוח הנאמן וממסמכים בתיק ההקפאה "מתגלה תמונה לפיה אור נהגה בשיטת פירמידה, זה מקרה קלאסי - המצטרפים האחרונים משלמים את העמידה בהבטחות לראשונים. מסתבר שכל רואי החשבון מסכימים שזו שיטת הפעולה. בשיטה כזו - אין אפשרות של הבראה".

גם עו"ד איתן ארז, הנאמן, התייחס למצב החברה בפתח הדיון. "צריכים לדאוג פה ל-430 משפחות. הפתרון היחיד יהיה לחלק הפרויקטים לשניים - חלק ייפרדו לגמרי מהמערכת (כככל הנראה - הכוונה לנכסים מכבידים - ג'מ'). אבל רוב הפרויקטים ייבנו בשיטת משק סגור - עם חשבון בנק נפרד, עם בעל תפקיד שממונה על הניהול בנפרד, כאשר הרוכשים יצטרכו להשלים סכומים משמעותיים, במסגרת הסדרים שיוגשו בהמשך לאישור בית המשפט. אם כבודו שואל כמה זמן תיקח השלמת הפרויקט, התשובה היא - שנים. זה המצב".

בהמשך פירט עו"ד ארז כי "ההפעלה של החברה כרגע היא גירעונית, עלותה 20 אלף שקל ליום, 600 אלף לחודש. זה מורכב משכר עבודה, החזקת משרדים, אנשי מחשבים ועוד. בעשרת הימים האחרונים העלות היא כ-300 אלף שקל כולל הוצאות על רואי החשבון. עד היום הופקדו על-ידי ענבל אור בקופה כ-110 אלף שקל בלבד.

"יש חובות מצטברים לחברת שלמה Sixt בגין ליסינג לרכבים, חברת עזריאלי דורשת עוד עשרות אלפי שקלים בגין שכירות שלא שולמה. בינתיים נוצרו חובות גם למשרד פאהן-קנה (שליווה את אור לפני בקשת הקפאת ההליכים - ג'מ') בסך 80 אלף שקל. אין מאיפה לממן את קופת ההקפאה אפילו ליום או יומיים נוספים. אני מניח שאם בית המשפט היה מודע למצב, היה נותן צו לפירוק זמני במועד מתן ההחלטה ולא מורה על הקפאת הליכים".

השופט אורנשטיין: "ומה ההיתכנות לגיבוש הסדר נושים?"

"אני מבקש לעבור פרק פרק במסגרת מה שהוצג כנכסים של החברה בבקשת ההקפאה (שהגישה אור) ואראה שאין נכס אחד בר-מימוש".

בפרויקט אור על הפארק - פירט ארז כי "יש בסך-הכול דירה אחת של בעלת השליטה, שהיא משועבדת".

בפרויקט ברחוב פוריה 5 בתל-אביב - מסר הנאמן כי "יש זכות לדירה אחת לבעלת השליטה".

פרויקט בארלוזורוב ברמת-גן - "שם ההסכם (עם בעלי הקרקע - ג'מ') בוטל".

פרויקט מספר 4 - הגדול ביותר, ז'בוטינסקי ברמת-גן - "הקרקע רשומה על שם בעלי הקרקע, חברת אור סיטי חתמה על חוזה לקנות את הקרקע מהבעלים תמורת 75 מיליון שקל. שולמו 10 מיליון שקל שגם אותם אור סיטי קיבלה משלי נרקיס. עד 31 במאי הקרוב החברה צריכה לשלם לבעלי הקרקע 50 מיליון שקל. אין בנמצא שום מקור לתשלום הזה. הייתה שם גם מכירת דירות מעבר להיתכנות התכנונית".

פרויקט מגדלי הצעירים - "אין לחברה כלום (הפרויקט הועבר לקבוצת חג'ג' - ג'מ')".

פרויקט ברחוב הירדן - "לכל היותר יגיע לחברה כסף עבור פיקוח, אם תבצע פיקוח".

בפרויקט של מרום סיטי ברמת-גן - "צ'קים חזרו".

בפרויקט שדרות הילד, "החברה צריכה להביא 15 מיליון שקל לתשלום חובות, 12 מתוכם לבעלי הקרקע. אין מאיפה להביא את הכסף הזה".

בפרויקט ברחוב אלוף הניצחון, "צריך להביא 17.5 מיליון שקל עד מאי. אין מקור לזה".

בפרויקט "פועלי הרכבת" - "בעלי הקרקע שלחו הודעת ביטול".

הפרויקט בצ'לנוב 6 בתל-אביב "אינו מבטיח, גם הוא מבחינת החברה".

בפרויקט נוסף ברחוב הירדן ברמת-גן, "בבקשת הקפאת ההליכים ייוחס לפרויקט שווי של 30 מיליון. שווקו כ-38 יחידות דיור. אבל לחברה אין בכלל חוזה בקשר לקרקע הזאת", פירט הנאמן.

עו"ד ארז מסר עוד כי "מעבר לכך, יש חובות מיידיים לבנק מזרחי 16.7 מיליון, לרוכשי דירות, למע"מ חוב שלא יפחת מ-8.5 מיליון שקל, כך לטענת סמנכ"ל הכספים של החברה (החוב לטענת רשות המסים יעמוד על 17 מיליון שקל - ג'מ'); ולזה יש להוסיף חובות בגין מס שבח ומס רכישה (כ-2 מיליון שקל - ג'מ'); החוב לעובדים - 600 אלף שקל".

לסיכום, עו"ד ארז מסר כי "אם החברה רוצה הקפאת הליכים, היא צריכה לגייס כ-140 מיליון שקל לחודשים הקרובים. אבל מה שקורה הוא שלא עומדים בחובות בסכומים פעוטים כמו שכירות במגדלי עזריאלי או תשלומי ליסינג על רכבים. והיום נתגלה שבנק מזרחי, התחיל להחזיר צ'קים ב-22 לפברואר, עוד לפני חקירת מע"מ".

בהתייחס לתגובה של אור סיטי לדוח הראשוני שהגיש, מסר הנאמן: "אין שם שום הצעה להסדר נושים. אין מקור מימון להסדר הנושים, אין הצעה קונקרטית שכוללת שיעורי החזר לנושים וכולי. אני מזכיר, אין מה לשמר בחברה. כל יום שחולף מגדיל את החובות בעשרות אלפי שקלים. כל יום. והנה עוד פרט שנודע לנו בסוף השבוע - נודע לנו כי החברה שילמה 430 אלף שקל על שכירות לפנטהאוז שבו גרה בעלת השליטה".

זכות שלא התיישנה

בהמשך טען עו"דראובן בילט בשמה של אור סיטי, ובתחילה התייחס לפרשת ניסיון הפקדת הדולרים במזומן לקופת הקפאת ההליכים. כפי שנחשף ב"גלובס", אחיה ואחותה של אור הגיעו לסניף בנק לאומי עם 73 אלף דולר במזומן בשבוע שעבר, אך בבנק סירבו להפקיד את מרבית הכספים לקופת הקפאת ההליכים מחשש שמקור הכספים נגוע במעשים של הלבנת הון. בהמשך הסבירה אור לבית המשפט כי מקור הכספים בתכשיטים שלה, שמשכנה כביכול.

"בדקנו את מקור הכספים וזה תקין, אין הלבנת הון, אין שום בעיה", טען עו"ד בילט. השופט אורנשטיין שאל: "אז איפה הסכם המשכון?". בשלב זה אור התפרצה לדברים ואמרה: "פה"; השופט אורנשטיין: "אז למה לא הגשתם את זה לנאמן?". אור השיבה: "כי הוא לא ביקש". גם בשלב זה לא הוגש המסמך לבית המשפט. עו"ד בילט הבטיח שיוגש בהמשך.

מאוחר יותר הטיח השופט אורנשטיין בעורכי הדין של אור שאלה קשה אודות מעשי רואי החשבון של הקבוצה: "איך יכול להיות שפרויקט דרום בבלי - שהוא לא יותר מזכות תביעה משפטית - מוצג בדוחות הכספיים לשנת 2014 כמלאי בשווי 18 מיליון שקל, כשמתברר שהתביעה בגין הקרקע בכלל לא הוגשה? איך בית המשפט יכול לתת אמון במאזן הזה? מדובר במאזן לא מדויק - וזו אמירה זהירה - זה הרבה יותר חמור מלא מדויק. רואה החשבון אפילו לא מסתייג. אני חוזר - איך אפשר לתת בזה אמון?". 

עו"ד בילט ביקש מרו"ח יהודה ברלב, שנשכר בסוף השבוע החולף על-ידי אור סיטי, להשיב לשאלה. "כבודו - מדובר כאן על עניין חשבונאי", החל ברלב להסביר, "הרישום החשבונאי נרשם על סמך ההשקעה בפועל של החברה - זו השקעה בקרקע שלא נמחקה".

השופט אורנשטיין: "למה לא נמחקה? פנית ושאלת למה אין הסתייגות? למה לא צוין שזו בסך-הכול תביעה, שאפילו לא הוגשה?". 

רו"ח ברלב: "כבודו, בשתיים בלילה היה לי קשה להתקשר. אבל מבחינה חשבונאית הרישום תקף. מדובר ברישום תקין על בסיס עלות רכישת הנכס".

עו"ד בילט מסר בהמשך כי הוא דווקא שוחח עם רואי החשבון ממשרד שטיינמץ-עמינח שחתמו על הדוחות הכספיים של אור סיטי לשנת 2014, בהם הוצג "הנכס" הזה. "מדובר באופציה שנרשמה כמלאי בשנת 2012. רואי החשבון ביקשו למחוק את העלות בספרים, ואז קיבלו מכתב מעורך הדין שהעלות תושב, ולכן אין למחוק אותה".

השופט אורנשטיין: "יש את המכתב? אני יכול לקבל אותו?".

עו"ד בילט: "טרם הספקנו להגיש אותו. עצם העובדה שיש זכות תביעה של 7 שנים, עד שלא תמה תקופת התיישנות התביעה - אין טעם למחוק את הנכס".

הטעות של אור? הודתה שהיא מחזיקה נכסים בשווי עשרות מיליוני שקלים

במהלך הדיון התפרצה ענבל אור מספר פעמים בדברים, ואף הוזהרה פעמיים על-ידי השופט שאיים לסלק אותה מן האולם. לקראת סוף הדיון התיר השופט לאור להתבטא, וזו נשאה נאום קצר ונרגש. הגילוי המשמעותי ביותר באותו נאום חוצב להבות הוא כי אור מודה כי היא מחזיקה עוד נכסים, ששוויים עולה על עשרות מיליוני שקלים, באופן אישי.

"יש לחברה מלאי עסקי, ויש גם לי נכסים", אמרה אור, "רואה חשבון רציני, אם ימונה כזה, יגלה שיש למעלה מ-190 מיליון שקל מלאי עסקי. אני מוכנה באופן אישי להצהיר כאן שאם יחסר משהו למישהו מהנושים, אני מוכנה באופן אישי לממן את המחסור. אגורה אחת לא תילקח מלקוח שלי. אני מוכנה לשים את כל נכסי האישיים - ותאמין לי שיש לי הרבה, גם בתקופה הזאת. יש לדוגמה - דירה ברחוב הסנה, ללא כל שיעבוד. שווי הנכסים שלי גבוה הרבה יותר מסך הערבות שלי לחובות החברה".

אם יתממשו ההערכות, וימונה מפרק לאור סיטי נדל"ן, סביר שאור תצטער על הדברים שמסרה היום. אחת הפעולות הראשונות שצפוי המפרק לעשות, הוא לעקל את כל אותם נכסים אישיים של אור, לרבות הדירה ברחוב הסנה, במסגרת תביעות אישיות שיוגשו לפי הערכות נגד אור על-ידי מפרק החברה.