הדלפת ענק חושפת: 72 ראשי מדינות הלבינו מיליארדים במקלטי מס

מסמכים סודיים מחברת עורכי דין בפנמה, המתפרסמים בעשרות כלי תקשורת בעולם, חושפים כיצד הסתירו עשרות אישי ציבור ובעלי שררה את עושרם באמצעות מקלטי מס ■ בין היתר התגלתה רשת הלבנת כספים שבה היו מעורבים מקורבי הנשיא פוטין

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

הדלפה של מסמכים סודיים שהתפרסמה היום (א') בעשרות כלי תקשורת ברחבי העולם חושפת כיצד 72 אישי ציבור עשירים ובעלי שררה השתמשו במקלטי מס כדי להסתיר את עושרם. 11 מיליון המסמכים, שהודלפו מחברת עורכי דין מפנמה, "מוסק פונסקה", חשפו בין היתר רשת של הלבנת כספים בהיקף של מיליארד דולר שנוהלה על-ידי בנק רוסי ובו היה מעורבים לכאורה שותפיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

המסמכים מראים כיצד החברה, הנחשבת לאחת החברות החשאיות ביותר בעולם, סייעה ללקוחותיה להלבין כספים, להתחמק מסנקציות ולהעלים מסים. החברה מסרה כי היא פעלה במשך 40 שנה ומעולם לא הואשמה בפלילים.

המסמכים חושפים קשרים בין 72 ראשי מדינות בעבר ובהווה, בהם דיקטטורים שהואשמו בביזת האוצר של מדינותיהם. אלה הושגו על-ידי העיתון הגרמני "Suddeutsche Zeitung" ושותפו עם ארגון עיתונאים חוקרים בינלאומי (ICIJ).

המידע מהמסמכים הסודיים מוביל לבני משפחותיהם ולשותפיהם של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק, שליט לוב לשעבר מועמר קדאפי ונשיא סוריה בשאר אסד, כמו גם הנשיא הרוסי.

בהקשר של פוטין נכתב ב-BBC כי המבצע להלבנת הכספים נוהל על-ידי בנק "רוסייה", שנתון לסנקציות מצד האיחוד האירופי וארצות-הברית בעקבות הסיפוח הרוסי חצי האי הקרים.