אנליסטית סחורות: מחירי הנפט יזנקו השנה בכ-40%

הלימה קרופט, אנליסטית סחורות ב-RBC Capital, מעריכה כי יצואניות הנפט הגדולות שצפויות להיפגש ב-17 באפריל, יגבשו הסכם להקפאת תפוקת הנפט ■ לטענתה, המחירים יירדו עד ל-35 דולר לחבית אך יזנקו בהמשך השנה ל-50 דולר לחבית

מוזגים נפט / צילום: בלומברג
מוזגים נפט / צילום: בלומברג

הנפט צנח בסוף השבוע ביותר מ-4% לשפל של כמעט חודש והיום (ב') ממשיך לרדת ביותר מ-1%. למרות זאת, אנליסטית המתמחה בסחורות, מעריכה דווקא שמחירי הזהב השחור יתאוששו השנה ויטפסו בכ-40%.

הלימה קרופט, אנליסטית סחורות ב- RBC Capital, אמרה בראיון ל-CNBC כי מחירי הנפט יעלו לקראת הפגישה המתוכננת של יצואניות הנפט ב-17 באפריל בדוחא בירת קטאר.

"עברנו שנה שלמה שבה הן (סעודיה ורוסיה) הצהירו שהכל בסדר במחירי הנפט", מסבירה קרופט. "ההחלטה שלהן להיפגש ואפילו רק להזכיר את האפשרות להקפאת תפוקת הנפט, הייתה זרז לראלי שדחף את מחירי הנפט לעבר רף ה-40 דולר לחבית". קרופט מעריכה כי אם סעודיה הייתה מאמינה שלא יתגבש הסכם להקפאת התפוקה, היא כלל לא הייתה מגיעה לפסגה המתוכננת בדוחא.

לפני מספר שבועות מוחמד בין סאלח, שר האנרגיה של קטאר הודיע כי 15 יצואניות נפט גדולות שאחראיות ל-73% מתפוקת הנפט העולמית, הסכימו להיפגש בדוחא ב-17 באפריל במטרה לגבש הסכם שיוביל להקפאת תפוקת הנפט ברמות של חודש ינואר. עם זאת, איראן הודיעה כבר שאין בכוונתה להיות חלק מההסכם, לפחות עד שהיא תעלה את התפוקה לרמה של כ-4 מיליון חביות ביום.

אנליסטים אחרים בשוק סקפטיים לגבי האפשרות שהסכם להקפאת התפוקה יוביל להורדת מחירים משום שלטענתם הסכם שכזה לא יפחית את ההיצע עולמי הגבוה שעומד על כ-1.5 מיליון חביות ביום. עם זאת, קרופט טוענת כי אם היצואניות יסכימו להקפיא את התפוקה על הרמה של חודש ינואר, באופן אפקטיבי זה יוביל לצמצום ההיצע במאות אלפי חביות ביום. היא מעריכה שהנפט יירד לרמה של כ-35 דולר לחבית לפני שיטפס ל-50 דולר לחבית במהלך השנה.