רוצים לשרוד בשוק העבודה?

לקשרים של הקשרים שלכם לא אכפת מכם. קודם תנו, אח"כ קחו

קריירה  / צילום: thinkstock
קריירה / צילום: thinkstock

מרבית המשרות בשוק מאוישות באמצעות קשרים, אבל מי שמתייחס לרשת קשרים כאל לשכת עבודה ותו לא יתאכזב לגלות שהעסק מקרטע. למה? כי הסיכוי שהקשרים שלכם מסתובבים עם משרות רלוונטיות בכיסים קלוש, וזה שתזרקו להם את קורות החיים שלכם להפצה לכל עבר לא יעשה את העבודה, בטח אם מדובר בתפקידים שיותר קשה למצוא (תפקידי ניהול ושאר משרות עם היצע נמוך יחסית).

סוחרים בקשרים

לקשרים של הקשרים שלכם אין שום מוטיבציה למצוא לכם עבודה. הם לא מכירים אתכם, לא קיבלו מכם מעולם דבר, המחויבות שלהם היא קודם כל לקשרים שלהם, לאנשים שאיתם הם מנהלים מערכת חליפין של "תן וקח", אלה שבעתיד ישיבו להם טובה תחת טובה.

מתי הקשרים של הקשרים שלכם בכל זאת יעזרו? כשישתלם להם. אם יפיקו תועלת כלשהי מהקשר איתכם (נגישות לידע, מידע, קשרים וכו'), הם יעשו לא מעט כדי להביא לכם תועלת, וחוזר חלילה, רק שהעסק הזה לא כל כך עובד אם מתחילים להתניע אותו כשנמצאים מחוץ לשוק העבודה, כפי שהסברתי בהרחבה בטור נטוורקינג זה לא גנרטור לשעת חירום.

אדם מחוץ לשוק העבודה מנותק ממקורות הכוח שלו, ויש לו הרבה פחות במה לסחור, בטח עם אנשים שהוא לא מכיר. לכן, החוכמה היא לבנות ולטפח רשת קשרים לכל אורך החיים המקצועיים, אותה מומלץ מאד להעשיר בקשרים שעתידים לסייע לכם להשיג את מטרות הקריירה שהגדרתם, לרבות את התפקיד הבא.

אחת הדרכים המומלצות להרחבת הרשת היא באמצעות מסחר בקשרים. קשרים הם חלק מרכזי מההון החברתי שלכם ושל אנשי הרשת שלכם, כשכל אחד מהצדדים יכול לספק לשני נגישות לקשרים שלו, בתמורה לקשרים חדשים או כל סחורה אחרת. כמובן שהחליפין לא חייבים להיות באותו המטבע, כלומר קשר חדש תמורת קשר חדש, אבל העיקרון של הרחבת הרשת באמצעות הקשרים של הקשרים שלכם ראוי שיהפוך לחלק אינטגרלי מטיפוח הרשת.

קודם כל תן, ורק אחר כך קח

איך עושים את זה? בשכל. כשמחברים בין שני אנשים רצוי מאד ששני הצדדים יוכלו להפיק תועלת זה מזה, אחרת לא יתפתח קשר משמעותי, מה גם שחיבור לא מאוזן בין שני אנשים עלול לחבל לכם בקשר קיים. לאנשים אין זמן או רצון להיפגש עם אנשים חדשים לפגישות סרק, אלא אם היענותם למפגש שכזה "קונה" להם נקודת זכות אצלכם, יוצרי הקשר, וכי בתמורה למפגש הסרק הם יקבלו מכם תועלת כלשהי בעתיד.

אותו הדבר כאשר אתם מעוניינים שמי מהקשרים שלכם יקשר אתכם למישהו שאינכם מכירים. עליכם להקפיד לצייד את איש הקשר שלכם בסיבות טובות למה כדאי לקשר הפוטנציאלי להיפגש איתכם (כי אתם בעלי ידע ייחודי, מומחיות בתחום מסוים, נגישות למקורות השפעה וכו'). משנוצר הקשר הראשוני כדאי מאד להתכונן היטב למפגש. למדו היטב מי האדם, מהו מסלול הקריירה שלו, תחומי המומחיות, קשרים עיקריים, מה עשוי לעניין אותו, להועיל לו וכו' - הכול במטרה להגדיל את הסיכוי לביסוס קשר משמעותי בהמשך, שהרי הנוסחה היא "קודם כל תן, ורק אחר כך קח".

לדאבוני, מרבית האנשים סובלים מהתייחסות צרה מאד לרשת הקשרים. הטעות הקלאסית היא תפיסת הקשר כגורם שתכליתו לסייע במציאת עבודה, ומכוון שכך הם אינם דואגים לתחזק את הקשרים בעודם עובדים. התוצאה הישירה היא הזדמנויות לחליפין זעומות עד בלתי קיימות, מה שמקטין עוד יותר את הסיכוי לסיוע במציאת עבודה, סיכון שהוא בלתי סביר עבור עובדי המגזר העסקי.

ככל שמצליחים יותר - קשה יותר

האנשים הללו מפספסים את חשיבות הרשת כמשאב אסטרטגי להישרדות בשוק העבודה, בוודאי להצלחה בקריירה, משאב שחשיבותו עולה ככל שמצליחים יותר. בניגוד למה שנוטים לחשוב, ככל שעולים במדרג הארגוני נחיצותה של הרשת עולה ותרומתה גדלה, ולחילופין הנזק שבהעדרה. מדוע? כי ללא רשת קשרים איכותית בתוך ומחוץ לארגון קשה יותר להצליח בתפקיד, זאת בשל נגישות נמוכה למידע והעדר תמיכה מספקת המחבלת ביכולת להשפיע.

לכן, חשוב לדעת מי הם הקשרים של הקשרים שלכם ולעמול על פיתוח בנק סחורות על מנת שתהיו אטרקטיביים עבור קשרים קיימים וחדשים כאחד. מתישהו תזדקקו להם, גם כדי להצליח בעבודה וגם כדי לשרוד בשוק העבודה. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com