גז טבעי במפעלים בישראל? "עושים הכול כדי למנוע תחרות"

מונופול מכון התקנים מהווה חסם עיקרי בחיבור המפעלים לגז טבעי ■ למרות שבחוק ההסדרים הוחלט לפתוח את התחום לתחרות, התקנות שקבעו משרד האנרגיה אינן מאפשרות לעשות זאת ■ גוף בינלאומי שמנסה להתחרות במכון: "זו שערורייה"

מפעל ופרוג'ט. רק 10 מתוך 2,000 מפעלים חוברו לצינור הגז / צילום: איל יצהר
מפעל ופרוג'ט. רק 10 מתוך 2,000 מפעלים חוברו לצינור הגז / צילום: איל יצהר

"מהפכת הגז הטבעי" תאלץ לחכות, בלי קשר לסעיף היציבות במתווה הגז. אף שבשש השנים האחרונות התגלו בישראל עתודות גז שאמורות להספיק לצריכה מקומית של עשרות שנים, בפועל רק עשרה מתוך 2,000 מפעלים נהנים ממנו. חוק ההסדרים האחרון ניסה אמנם לפתור חלק מהחסמים, אך משרד האנרגיה מונע זאת, באמצעות תקנות שמקבעות את מעמד המונופול. רק הפעם, מונופול מכון התקנים.

החסם העיקרי לחיבור המפעלים עד היום הוא הרגולציה. על מנת שמפעלים יוכלו להתחבר לצנרת הגז הטבעי, עליהם לקבל על כל מתקן ומתקן במפעל אישור בטיחות ממכון התקנים. בפאנל שערך "גלובס" בשנה שעברה עם כמה מפעלים שמעוניינים לצרוך גז, סיפר אלי שטיין, מי שהיה עד לפני כשנה מנכ"ל חברת "יהודה פלדות" והיום מנכ"ל מכון התקנים, כי "במפעל שלי יש שלושה סוגי מתקנים שונים שמיובאים ממדינות שונות. כל מתקן כזה צריך להיות מאושר על ידי מכון התקנים. זו בדיחה. רק מומחה שמבין בכל מתקן ומתקן ייקח על עצמו לאשר את זה".

וכך, בחוק ההסדרים גובשה רפורמה שמטרתה להתיר את החסמים המונעים את חיבור המפעלים. בין היתר נקבע כי סקטור פיתוח הבדיקות ייפתח לתחרות, וכי האישורים יינתנו בטווח של עד 45 ימי עסקים. המדינה העריכה כי עד סוף העשור תקדם הרפורמה את חיבורם של 450 מפעלים לגז טבעי.

"המדינה מכה כל יום בתעשיות"

ואכן, בחודש שעבר, חתם שר האנרגיה יובל שטייניץ על אישור לשתי חברות בינלאומיות, חברת TUV HELLAS S.A וחברת DNV GL Business Assurance, לעסוק כגופים בודקים נוסף על מכון התקנים. זאת, לאחר התייעצות עם הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. השר מסר אז כי הסמכת החברות "תסיים את מונופול מכון התקנים בתחום ומהווה אבן דרך משמעותית. זוהי מהפכה, אשר כבר בשלב הראשוני תפתח תחום זה לתחרות, בחיבור המשק למערכת הגז הטבעי לטובת כלל אזרחי ישראל".

אלא שכעת מתברר כי לאותם אישורים שניתנו לחברות הבינלאומיות, צורפו גם רשימת סייגים לא מבוטלת המונעת מהם לפעול. כך למשל נקבע, כי חברה שהעניקה בעבר, בין במישרין ובין בעקיפין, "שירותים מכל סוג שהוא בכל נושא או עניין הקשור לתחום הגז הטבעי" לא תוכל לשמש כבודקת.

עוד נקבע כי החברה הבודקת אינה רשאית לשמש גוף בודק לצרכן ה"ממוקם באזור הגיאוגרפי של נותן שירותי הזרמת גז שקיבל מהחברה שירותים הקשורים לתחום הגז הטבעי".

"נתנו לנו למעשה אישור על איסור עבודה", טענו היום ב-TUV HELLAS שפיקחה בעברה על חברות החלוקה ועל הסבות פנים מפעליות לגז. "זו שערורייה. עושים הכול כדי למנוע תחרות".

"המצב בין הרצוי למצוי במדינת ישראל מכה בכל יום בתעשיות. מצד אחד, השלטון המרכזי קובע חוקים ומצד שני הדרג המקצועי פועל ההפך", ביקר את התקנות גם עמית נשרי מנכל חברת א. לאפיס, החברה הגדולה בישראל לרישוי עסקים והיתרי בנייה. הוא הוסיף, כי "יש מי שמעוניין שהביורוקרטיה תישאר כפי שהיא".

תגובה

"הרגולציה נבחנת"

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "המשרד מקדם הסבת מפעלים לשימוש בגז טבעי, ללא פשרות על רמת בטיחות, על מנת לא לסכן את עובדי המפעלים או את הסביבה שבה הם פועלים. כדי למנוע ניגוד עניינים של הגופים הבודקים, נבחנת בימים אלה הרגולציה על ידי משרד הכלכלה והרשות להסמכת מעבדות. במסגרת יישום חוק ההסדרים, אישר שר האנרגיה בהתייעצות עם הרשות להסמכת מעבדות, שני גופי בדיקה בנוסף למכון התקנים. עם קבלת החלטה סופית בנושא הרגולציה, יאושרו שלושה גופים נוספים".