סליחה טעינו: פילבר ינטוש שימוע הטלפוניה לבזק

סליחה טעינו: משרד התקשורת ינטוש שימוע הטלפוניה שפרסם לבזק ■ יגבש הסדר חדש קרוב יותר למחירים המקוריים שקבע בעבר ■ המשרד בתגובה: "ההסדר האחרון היה זמני, נערכים דיונים להסדר כולל רחב וקבוע של שוק הטלפוניה באופן מקיף"

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

אופס: שימוע הטלפוניה שפרסם משרד התקשורת יתאדה ובמקומו צפוי להתפרסם שימוע חדש, כך נודע ל"גלובס". השימוע שמלכתחילה היה ברור שנולד בחטא, וכל כולו היה בבחינת התרפסות וויתור על עקרונות הדרג המקצועי, צפוי להתבטל ובמקומו ינסה משרד התקשורת לגבש מתווה חדש להסדרת שוק הטלפוניה, מתווה שכולל בתוכו את המודל שרצה אגף הכלכלה, משרד האוצר וכנראה גם משרד המשפטים, ולפיו מחירי השימוש בטלפוניה של בזק יהיו קרובים הרבה יותר למקור, כלומר הרבה יותר קרובים להחלטה המקורית של המשרד, של מחיר קבוע לקו פלוס מחיר לדקה (7 שקלים לקו פלוס אג' לדקה). המשמעות היא שהמשרד ייאלץ לוותר על מודל של ריטייל מינוס כפי שקבע בשימוע האחרון שפרסם.

שימוע הטלפוניה האחרון שפרסם משרד התקשורת, הראה עד כמה משרד התקשורת מוטה מבחינה פוליטית ועד כמה הוא מושפע מלחצים שמופעלים עליו. בניגוד גמור לעמדת אגף הכלכלה, ותוך שהאגף מנוטרל מהשפעה על הנעשה בשימוע, החליט מנכ"ל המשרד שלמה פילבר, לתעדף פיתרון שמקובל על בזק, וזאת בניגוד לעמדת כל יתר השחקנים בשוק - פתרון נכון וצודק של קביעת המחיר בדרך של ריטייל מינוס (הנחה) המחיר של בזק. אלא שבמקום שהמחיר יישאר נמוך כמו המחיר המקורי ורק שיטת העבודה תשתנה לטובת החכרת הקו למתחרים, פילבר ואנשיו העלו את המחיר לשימוש בטלפוניה של בזק בעשרות אחוזים לעומת המחיר המקורי. התוצאה היא שהמחיר החדש שקובע הנחה של 40% על המחיר של בזק, באופן רשמי, אך בפועל הוא הרבה יותר נמוך (בגלל מחירי הקישוריות), ייקר את מחירי השימוש בטלפוניה של בזק בעשרות אחוזים והפך את השימוש במוצר ללא כדאי כלכלית. השימוע פורסם לפני

חודשים ולא התפרסמה בו החלטה לאחר שמשרד האוצר ומשרד המשפטים התנגדו לו.
קביעת תעריפים מלווה על ידי שינוי תקנות שמחייבות אישור של שר התקשורת ושל שר האוצר. מכיוון שהאוצר התנגד להעלאת המחיר, ניסה פילבר לעקוף את המערכת על ידי קביעת התעריפים בדרך של תיקון רישיון בזק. אלא שכאן העיר משרד המשפטים שזו לא הדרך הרצויה לקביעת מחירים לבזק. התוצאה היא שאחרי חודשים ארוכים מתקפל המשרד ונאלץ לבטל את השימוע האחרון ולחזור למעשה למודל הישן.

השאלה כעת היא איך יעשו זאת, האם יבטלו את השימוע האחרון, יפרסמו תיקון או שפשוט יפרסמו שימוע חדש - רק בלשכת פילבר יודעים. מה שבטוח שהמטרה כעת תהיה משיכת זמן נוספת על מנת שהטלפוניה של בזק לא תהיה חלק מהרפורמה בשוק הסיטונאי. יש להניח שכמו שהמשרד פעל לטובת בזק בנושא הטלפוניה עד עכשיו, הוא יפעל כעת למשוך זמן וספק אם אי פעם היא אכן תהיה חלק מהרפורמה. זה לא מונע כמובן ממשרד התקשורת לחזור ולהצהיר שהרפורמה הצליחה מעל ומעבר למתוכנן.

חשוב להדגיש ונזכיר זאת שוב מפני שאין ברירה: הטלפוניה של בזק היא האמצעי הנבחר על ידי משרד התקשורת להורדת את רווחיותה של החברה, רווחיות שהמשרד קבע שהיא גבוהה בכמיליארד וחצי שקלים בשנה ממה שהייתה צריכה להיות על פי פרמטרים שנקבעו לבזק בעבר כמונופול. זו הייתה הסיבה למלחמה העזה של בזק. הורדת מחירי הטלפוניה עשויים להוריד את רווחיותה ולכן היא נלחמה, נלחמת, ומצליחה למנוע מהמשרד שמשתף איתה פעולה להורידם.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "מבחינת המשרד השימוע שפורסם בנושא הטלפוניה היה רק הסדר זמני לשנה כפי שמסרנו בתצהיר לבג"ץ. במקביל נערכים במשרד דיונים להסדר כולל רחב וקבוע של שוק הטלפוניה באופן מקיף.

במסגרת הדיונים נבחנים הסדרים נוספים עליהם גורמי המקצוע במשרד ממליצים מזה זמן רב ובהם : ניידות מספרים בין מספרי נייד ונייח, ביטול הקש"ג, הפיכת מחירי הטלפוניה המפוקחים בתקנות ממחירים קבועים למחירי מכסימום שיאפשרו גמישות מחירים, ושימוע בנושא צימצום מרווחים שימנע מבצעים במחירים טורפניים".