אפקט ענבל אור: קריאה לחקיקה נגד "אובר בוקינג" במכירת דירות

אביבית מאור נמרודי, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וסגנית ראש עיריית רמת גן, פנתה לשרי האוצר, הבינוי והמשפטים בקריאה לקדם חקיקה שתקשיח את מכירת הדירות ותאסור מכירה לפני אישור תב"ע

ענבל אור / צילום: שלומי יוסף
ענבל אור / צילום: שלומי יוסף

"יש לקדם חקיקה שתקבע כי אסור למכור דירות טרם אישור תוכנית בניין עיר המתייחסת למגרש או פרויקט", כך כותבת היום יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וסגנית ראש העיר ברמת גן, אביבית מאור-נמרודי, לשר האוצר משה כחלון, לשרת המשפטים אילת שקד ולשר הבינוי והשיכון יואב גלנט.

"המקרה שבכותרות בימים אלה המתמקד ב'מארגנת' ספציפית של קבוצות הרכישה הינו מקרה ספציפי ודרמטי, אך העניין שכיח מאוד בקרב קבוצות רכישה רבות", כך במכתב. "מתן האפשרות למכירת יחידות אלה באופן שבו הוצגו ושווקו על ידי קבוצות הרכישה, מעמיד את כספו של הציבור ואת כספם של הבנקים על קרן הצבי וכי הדבר עלול לגרום לפגיעה במאות ואלפי אזרחים בישראל, שכל רצונם הוא לרכוש דירה.

"גם היום, לאחר התפוצצות פרשת ענבל אור, קיימות עדיין בשוק הנדל"ן סכנות רבות לציבור, אשר מול חלקן עומדת לנו האפשרות לחוקק חוקים שיקשיחו את תנאי מכירת יחידות הדיור ויצמצמו את הסכנה לרוכשים. התופעות המדאיגות של מכירת יחידות דיור שלא עפ"י תב"ע בתוקף, או מכירתן למספר רוכשים גבוה ממספר היחידות האפשריות בתוכנית המאושרת, הגיעו למימדים מדאיגים ואני נתקלת בהן שוב ושוב בעבודתי כיו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר.

"הלחצים הרבים המופעלים הן מצד רוכשי הדירות, לאחר שהם מבינים כי לא בטוח שיחידת הדיור שרכשו תקבל היתר, והן מצידם של בעלי אינטרסים שונים וקבוצות הרכישה, כוללים כל אמצעי אפשרי על מנת לכפות על הוועדה את אישור הפרויקט, ובעקבותיהם נדרשים חברי הוועדה לעמידה איתנה מול התנאים שמנסים יזמים להכתיב בשטח".

מאור-נמרודי מזכירה כי לפני כשנה שלחה מכתב בנושא זה לשרים הממונים שבו התריעה מפני התופעה, מכתב שנחשף אז ב"גלובס", אך לא זכתה לתגובה. "במכתבי הקודם אליכם דרשתי את תיקון החוק באופן שימנע התנהלות מסוג זה, אולם לצערי, דבר לא נעשה בעניין זה. את תוצאותיו של השיהוי בנושא קריטי זה, אנו רואים כעת, דרך סבלם של רוכשי הדירות או חלקי קרקע בפרויקטים של חברת אור סיטי נדל"ן, ושרובם נמצאים בתחומי העיר רמת גן. אלה ניצבים היום בפני שוקת שבורה, ומדובר ככל הנראה רק בעניין של זמן עד שכל הרוכשים שאיבדו את הונם יגיעו לפתחה של הוועדה המקומית בדרישות לפעול על מנת לאשר פרויקטים שאינם עולים בקנה אחד עם המדיניות התכנונית ברשות המקומית".

עוד אמרה היום מאור-נמרודי כי: "עם כל הרצון להעמיק ולהבין את כל היבטי פרשיית ענבל אור, אני מאמינה שזה גם הזמן להתמקד כרגע רק בציבור והגנה על האזרח, ואני מאמינה שישנם עוד אזרחים רבים הנמצאים במצב דומה בקבוצות רכישה כאלה ואחרות. עד אשר לא יתוקן החוק האוסר על מכירת יחידות דיור ללא היתר, אני קוראת לציבור לבדוק היטב מול גורמי העירייה טרם רכישת דירה במיטב כספם. בדקו תמיד האם יש היתר ומההיתכנות לפרויקט, על מנת שלנגד עיניכם יהיו כל הסיכויים והסיכונים האפשריים ועל מנת שתיכנסו לכל עסקה בעיניים פקוחות".

 

ישראל זינגר, ראש עיריית רמת גן, התייחס גם הוא לנושא ואמר: "היוזמה לקידום הצעת החוק, תאפשר סוף סוף הגנה לא רק ליזמים או לקבלנים אלא גם, ובעיקר, הגנה לאזרחים, שלעתים שמים את כספם על קרן הצבי ומבקשים לקנות חלומות, שמתבררים בסוף כסיוט מתמשך. אני קורא לממשלה לקיים דיון דחוף בנושא, ולבחון את האפשרויות לסייע לאותן משפחות שמוצאות עצמן היום ללא כסף, ללא דירה, ללא הזדמנות לעתיד ראוי. כולנו מדברים היום על ענייני ענבל אור, אבל חשוב לזכור שיש עוד עשרות אלפי ישראלים שמשקיעים מכספם בקבוצות רכישה שונות מדי שנה וקונים דירות שלא תמיד יש להן היתכנות במציאות".