המחזורים בת"א קמלים: השוק יעבור ל-4 ימי מסחר?

276 מיליון שקל - זה היה היקף המסחר אתמול בבורסה, כחלק מדעיכת המחזורים בימי א' ■ בשוק הולכים וגוברים הקולות הקוראים לעבור למסחר בימים ב'-ה' בלבד

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

אחרי שביעות רצון ואופטימיות זהירה שהביעו ראשי הבורסה בסיכומה של 2015 מעליית מחזורי המסחר בה, החודשים הראשונים של 2016, ובייחוד ימי המסחר הראשונים של חודש אפריל, מביאים עימם שינוי כיוון משמעותי ושלילי. אתמול נרשם שפל שלא נראה זה זמן רב בהיקף מחזור המסחר במניות, ששוב מגביר את החששות לגבי מידת האטרקטיביות והרלוונטיות של הבורסה מבחינת המשקיעים המקומיים והזרים.

בששת ימי המסחר הראשונים של אפריל נרשמה צניחה דרמטית בממוצע המסחר היומי במניות, שעומד על מספר נמוך בצורה קיצונית - פחות מ-800 מיליון שקל. נתון זה משקף צניחה של 45% ביחס לממוצע היומי ב-2015, שעמד על 1.45 מיליארד שקל.

אתמול, כאמור, נרשם יום קיצוני במיוחד מבחינת דלות המסחר, ומחזור המסחר היומי הגיע בו ל-276 מיליון שקל בלבד. רמת השפל הזו, שכמותה לא נראתה כאן כבר שנים רבות, היא המשך למגמה המאפיינת את המסחר בימי ראשון כבר תקופה ארוכה, וממחישה שוב את חוסר העניין הקיצוני במסחר בימים הללו, בהם לא פועלות הבורסות ביתר מדינות העולם.

מנתוני יחידת המחקר של הבורסה עולה כי ב-2013-2014 ממוצע המסחר היומי בימי ראשון היה נמוך ב-40% לעומת שאר ימי השבוע, אחרי פער של 20%-30% בשנים 2006-2012, בין המסחר ביום ראשון למסחר בשאר ימי השבוע. בשנים האחרונות כבר נרשמו כאן ימי ראשון בהם מחזור המסחר היה זעום במיוחד, כשבמהלך 2015 נרשם יום מסחר שבו הגיע המחזור ל-351 מיליון שקל, ובמהלך 2014 נרשם יום ראשון שבו הגיע המחזור ל-308 מיליון שקל בלבד.

בסיכום 2015 צמחו מחזורי המסחר בבורסה ב-18% והגיעו לממוצע יומי של 1.45 מיליארד שקל, וזאת בהמשך למגמת ההתעוררות שנרשמה ב-2014. אולם, כאמור, בתקופה האחרונה שוב נרשמת ירידה במחזורים. אם בתחילת השנה הצליחו השחקנים המעורבים במסחר לשמור על יציבות במחזורים, בפברואר נרשמה ירידה של 8% בממוצע ל-1.33 מיליארד שקל ביום, ובמארס עמד המחזור הממוצע על 1.38 מיליארד שקל ביום. בסיכום הרבעון הראשון של השנה הירידה עומדת על 4% בהשוואה ל-2015, לממוצע של כ-1.4 מיליארד שקל.

"פעם היו ימי מסחר שלא היינו מספיקים לצאת לאכול בהם, עכשיו יש לנו הפסקת צהריים, זמן לגלוש באינטרנט", סיפר היום ל"גלובס" גורם באחד מחדרי המסחר הגדולים. "יש פחות עבודה ואם המצב יימשך ככה אפשר להניח שגם יצטרכו פחות עובדים. אנחנו גם מתקרבים לחג, אז סביר להניח שהפעילות תמשיך להיות נמוכה בזמן הקרוב, ואנחנו מקווים שיגיע איזה סיפור שישנה את הכיוון. בבורסה כל הזמן חושבים אבל בינתיים לא עושים שום דבר. העסק לא נראה טוב, כי אם אין פעילות אנחנו לא יכולים להרוויח. זה נראה כמו כדור שלג, כי שחקנים מתחילים לאבד עניין וזה משפיע על שחקנים אחרים".

מה לגבי מה שקורה בימי ראשון?

"אפשר לראות שביום כמו אתמול, חלק מהשחקנים כבר מחליטים מראש לא להשתתף במסחר, וזה משפיע על שחקנים נוספים שיש להם פחות עם מי לסחור, וככה כולם יוצאים מהמסחר. יום ראשון הפך ליום בו יוצאים מוקדם לאסוף את הילדים מהגן. אם הבורסה רוצה מסחר ביום ראשון, היא צריכה למצוא את הדרך לגרום בו לנזילות".

גם גורמים אחרים בשוק התייחסו היום לעניין המסחר בימי ראשון. "אין ספק שיום ראשון הוא בעיה. אם החוק שמשנה את ימי המסחר יעבור יהיה לבורסה יותר קל", התייחס אחד הפעילים למהלך שמנסה לקדם הבורסה בעניין זה, שכולל את שינוי ימי המסחר בה כך שהם יתנהלו במקביל לעולם, בין שני לשישי. בבנקים מתנגדים למהלך הזה בשל חשש משינוי הסכמי העסקה של עובדיהם. "אנחנו רואים מחזור של 276 מיליון שקל ביום, אבל העיקר שהבנקים מתנגדים למעבר לימי עבודה של לשני עד שישי", אמר בסרקזם גורם אחר.

הבורסה: "פועלים לשינוי המצב"

גורם מוסדי בכיר שהתייחס היום לירידה המחודשת במחזורים אמר כי "זה סממן נוסף למצב הבעייתי מאוד של הבורסה. זה גם ממחיש כמה צריך להיזהר. אם הוראות שכר הבכירים בגופים הפיננסיים יורחבו רשמית לכלל החברות הציבוריות, או שזה יקרה בגלל שהמוסדיים יחילו זאת במסגרת תפקידם כמנהלי כספי ציבור, זה יביא למחיקת חברות רבות ואז, אני חושש, עוד נתגעגע לימים כמו אלה".

המוסדיים הגדולים ממילא מוצאים בשנים האחרונות פחות עניין בשוק המקומי, ומסיטים חלק משמעותי מהשקעותיהם אל מעבר לים, בין היתר משום שהשוק בתל אביב מהווה מבחינתם "מלכודת נזילות" בשל היקף מסחר נמוך מדי ברבות מהמניות ולמעשה בשוק כולו.

לדברי ג'וליאן אסוס, מנכ"ל אי.בי.אי שירותי בורסה ויו"ר איגוד הברוקרים, "המחזור אתמול, קצת יותר מ-70 מיליון דולר, זה שפל שלא זכור כמותו כבר שנים רבות. כולנו מחזיקים עובדים רבים - סוחרים, אנליסטים ועוד - וכל זה בשביל מחזור כזה? זה כבר בלתי אפשרי".

עוד הוסיף אסוס כי "בתזכיר החוק שפרסם האוצר לאחרונה נכלל שינוי ימי המסחר לשני עד שישי. המחזור הנמוך מאתמול מלמד אותנו שגם אם היו שחשבו שיש יתרון במסחר ביום ראשון הרי שהשוק מוכיח שאין מה לסחור ביום הזה. מה שקורה הוא שגם הזרים לא סוחרים בו, בגלל רגולציה שמוחלת עליהם אצלם, וכך אנו מחמיצים שני ימי מסחר בשבוע - ראשון ושישי. חייבים למהר ולטפל בזה. ממילא המחזור אתמול מבהיר שדה פקטו עברנו כבר לשבוע מסחר של ארבעה ימים".

מהבורסה נמסר בתגובה כי "כידוע הבורסה פועלת להעברת ימי המסחר לימים שני עד שישי, ונושא זה הוא חלק מהצעת החוק לשינוי מבנה הבעלות, המקודמת בימים אלו על ידי משרד האוצר.אנו מקווים כי הצעת חוק מהותית וחשובה זו תאושר בהקדם".